Streamingtips

Viaplays romantiska äventyrsdrama Outlander går på knock

Betyg 5 av 5

Visst är det härligt att titta på briljanta 10-avsnitt-à-30-minuter-säsonger som årets fullträffar Dead to Me och Russian Doll, men ibland längtar jag ändå efter att fullständigt slukas upp av en serie igen, som jag gjort av till exempel Nashville och Cityakuten. Jag har haft ögonen på Outlander utan att faktiskt veta vad den handlar om. Det har bara varit en känsla baserad på den ytterst lilla information dansat förbi i mina flöden, att detta skulle kunna vara ett sådant där oemotståndligt drama att bli som besatt av. Den känslan visade sig vara helt korrekt.

Den första säsongsfinalen är en av de känslomässigt mest brutala avsnitt jag sett och säsongen som helhet en av de mest helgjutna.

Denna passionerade historia i än så länge fyra säsonger om kärlek, längtan efter familj och de uppoffringar som måste till skapade ett känslomässigt tumult som få andra dramer har gjort. Redan första avsnittet är beroendeframkallande. Efter fem år som fältsjuksköterska i andra världskriget försöker Claire Randall (Caitriona Balfe) hitta tillbaks i äktenskapet med sin historiker till äkta make med hjälp en semesterresa till Skottland, där hon sedan mystiskt far tillbaka i tiden till 1700-talets skotska högländer. Historien som bygger på Diana Gabaldons böcker som lyckosamt blandar en mycket fängslande kärlekshistoria med spännande äventyr och brutal historia.

Outlander 1x09
Jamie (spelad av skotten Sam Heughan) och Claire (spelad av irländska Caitriona Balfe) i säsong 1, The Reckoning.

Det är något bedårande över hur den unge högländaren Jamie (Sam Heughan) faller hårt för den något äldre, mer erfarna utlänningen som dimper ner i hans värld utanför Inverness en dag. Men även om vi föräras med de obligatoriska ögonblicken då sexuella spänningen dem emellan hade kunnat skäras med kniv, så avstår Outlander från något långdraget will-they-or-won't-they-scenario och hittar istället helt andra och egna sätt att göra historien intressant. Förutom den hisnande passion som följer möter vi också otäck besatthet samtidigt som vi får lära känna de skotska högländernas klansamhälle och de motsättningarna mellan engelsmännen och skottarna som fortsatt pågår.

Sexscenerna får utan tvekan HBO:s dito att blekna och de skulle förtjäna en helt egen artikel.

Mitt ibland all höglandsdrama förmedlar säsong ett den otäcka föreställningen om hur för kvinnor hotet om våldtäkt alltid är överhängande. Det första som händer Claire när hon dimper ned i 1700-talet är att hon nästan blir våldtagen av en engelsk militär. Även bland skottarna lurar risken om när man omges av fulla eller uttråkade män. Genom hela säsongen används våldtäkt som hot, vapen och utpressningsmedel och är inte något som inte bara Claire faktiskt utsätts för. Tvärtom, Outlander vågar friskt vända på myntet och göra allt lite annorlunda.

Sexscenerna får utan tvekan HBO:s dito att blekna och de skulle förtjäna en helt egen artikel, men låt mig bara säga hur underbart det är med en serie om kärlek och passion som inte bara hänger sig åt dessa scener, men också använder dem för att berätta sin historia, Jamies och Claires. Det handlar inte bara om hur mycket de visar, utan vad de gör uttryck för och förmedlar om relationen, medan vi allt som oftast får ta del av helheten – förspelet, akten, slutet och det intima kuttret efteråt.

Outlander 2x13 goodbye Claire
Jamie och Claire i säsong två, Dragonfly in Amber.

Den första säsongsfinalen är en av de känslomässigt mest brutala avsnitt jag sett och säsongen som helhet en av de mest helgjutna. Den är briljant, vacker och alldeles hjärtslitande. Och det är inte bara på grund av Claire och Jamie – Outlander lyckas finemang med alla sina mindre rollfigurer också – men det ska sägas, det är omöjligt att inte falla mer för Jamie varje gång han kallar Claire för sin Sassenach. Detta är nu det enda av kärleksfulla smeknamn som kommer duga. Babe kan slänga sig i väggen.

Nu hade jag inga som helst förväntningar på Outlander, men ändå blev jag helt överraskad när säsong två just blir ett fängslande äktenskapsdrama.

Äktenskapsdrama har varit en favorit sedan Dallas dagar och fortfarande är de inte vanliga även om det bjudits på några delikata de senaste åren, The Americans och Santa Clarita Diet. Nu hade jag inga som helst förväntningar på Outlander mer än att det skulle vara något slags romantiskt äventyrsdrama, men ändå blev jag helt överraskad när säsong två just blir ett fängslande äktenskapsdrama. Jamie som med hull och hår tar sig an ett nytt uppdrag för att glömma det trauma han med nöd och näppe överlevde medan Claire manifesterar hur kvinnor alltid i grunden är ensamma med känslor och skeenden kring en graviditet.

Outlander 3x08 whisky is a liquid no?
»Whisky is a liquid, no?« Jamie plockar fram den där oemotståndliga humorn när stämningen är som värst. Säsong 3, First Wife.

Även om Jamie är ett barn av sin tid och dess värderingar så är han också en väldigt känslig, lyhörd och förnuftig ung man. Man skulle kunna kalla honom modern. Samtidigt så gör Claires bakgrund, intressen och erfarenheter att hon kan känna sig hemma i den tid hon hämtats till. Tillsammans har de en relation som bygger på kärlek och ärlighet och deras drama beror aldrig på teatraliska missförstånd eller obegripliga beteenden, utan på det bagage de bär och omständigheter som kommer i deras väg.

I 1700-talets England och Skottland pågår det krig och krig kräver uppoffringar. För att vinna någonting behöver du ge upp något annat, eller någon annan.

Sättet som Outlander berättar sina mest smärtsamma historier på med hjälp av flashbacks framhäver ännu mer den känslomässiga kalabaliken. Både i säsong ett och två får vi inte veta de sista hjärtslitande detaljerna av vissa händelser förrän Jamie och Claire berättar dem för varandra. Vi vet inte förrän de själva får det berättat för sig och det är svårt att låta bli att känna precis de känner.

I 1700-talets England och Skottland pågår det krig och krig kräver uppoffringar. För att vinna någonting behöver du ge upp något annat, eller någon annan. Har man förlorat en gång vill man inte riskera att det händer en gång till och man göra allt för att det inte ska hända igen. Kärlek kräver uppoffringar. Livet kräver uppoffringar och Outlander fortsätter berätta sin historia otroligt effektivt.

Outlander 3x13
Familjer kommer i många former. Claire, Jamie och young Ian i säsong 3, Eye of the Storm.

Halvvägs in på tredje säsongen efter att hetstittat på de två första var jag faktiskt tvungen att ta en paus. Historien är så stark och rörande att det behövs tid att processa och reflektera över vad som faktiskt händer. När jag återkom till serien lite senare och sett klart tredje säsongen kan jag inte kalla tillståndet jag var i annat än mentalt golvad efter att det blivit klart hur mycket av säsongen handlar om längtan efter familj. Om familjen du bygger när du inte kan få din egna eller den du bygger när du inte kan vara med din faktiskt egna. Precis som säsong ett berättar om hur kvinnor lever under hot om våldtäkt så berättar säsong tre om hur män lever med hotet att inte få uppfostra sina barn. Och inget smärtar mer än när man får höra från sin närmaste att man faktiskt inte är ett barns far.

Ett tema som började redan i slutet av säsong tre fortsätter i säsong fyra, det att hitta hem!

Outlander glömmer aldrig heller vilken serie de är och vågar därför göra större delen av ett avsnitt till ett intimt kammarspel med endast Claire och Jamie i rutan. De får gott om tid att äta, prata, älska om och om igen. Man skulle kunna tro att allt är seriös passion och drama, men det finns en hel del att skratta åt också, inte minst Jamies alltid återkommande känsla för humor. Han förstår att använda den när de bittra känslorna behöver dämpas, till exempel när han återigen får sina sår omhändertagna av Claire som beordrar honom vätska – "Whisky is a liquid, no? – innan han påbörjar historien om hur en ensam man såg en chans att bli någons make och far.

Outlander 1x16 Murtaugh
Duncan Lacroix som Jamies gudfar Murtagh i säsong 1, To Ransom a Man's Soul. En av många ypperliga karaktärer.

Denna text är ändå inte utan helt utan spoilers och redan i säsong två så är det inte långsökt att förstå att förr eller senare hamnar Claire, Jamie och deras följe i Kolonierna, det vill säga de tretton kolonierna som sedermera bildade USA. Ett tema som började redan i slutet av säsong tre fortsätter i säsong fyra, det att hitta hem, och det berör inte bara Claire och Jamie, utan kanske framför allt de övriga karaktärerna. För just den resan har Claire redan gjort, hon har redan hamnat där hon hör hemma och faktum är att hon snarare fungerar som en katalysator för Jamie än någon som gör en egen resa. Det betyder inte att hon inte ställs inför trauman och försakelser själv. Och det är lätt att tro att hon är den perfekta, kyliga, brittiska kvinnan, men så är det inte. Hon kan vara svartsjuk och bitter och det är inte konstigt. Alla älskar Jamie skulle serien kunna heta tänker jag faktiskt nu när vi återser många av de tidigare rollfigurerna, som alla verkar söka efter att hitta någon, några eller någonstans där de känner att de hör hemma.

Jag är så redo för säsong fem som är under inspelning nu. Det har också redan utlovats en säsong sex.

Det finns en längre och engelsk version av denna text att läsa på min blogg om man inte är rädd för spoilers.

Fyra säsonger av Outlander finns på Viaplay. Datum för säsong fem är inte känt.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel