Recension

Veckans Arkiv X: Dags att axla föräldraansvaret nu, Mulder!

Innehåller spoilers om The X-Files säsong 10, episod 4, Home Again.

Det var tillbaka till normal form i veckans Arkiv X efter komedichocken senast. Home Again, ett avsnitt många hade hoppats skulle ha en koppling till det klassiska tillika Glen Morgan-regisserade avsnittet Home från seriens fjärde säsong, var till stora delar ett traditionellt monster of the week-avsnitt. I fokus stod en gatukonstnär vars frenesi och lidelse skapat en »tulpa«, ett sorts väsen beskrivet inom buddhismen som enligt Wikipedia är »magic formations generated by a powerful concentration of thought«. Här hade dock fenomenet gått överstyr, ilskan den Banksyliknande konstnären känt inför gentrifieringsprocessen i ett bostadsområde manifesterade sig i en tulpa som bokstavligt talat slet itu alla som var aktiva i att bussa bort hemlösa med målet att få upp fastighetspriser. Kanske inte den mest subtila form av samtidskritik som skådats.

Någon fortsättning på den groteska incesthistorien i »Home« bjöds vi inte på, däremot fanns även i »Home Again« en hel del grafiskt våld och en likhet i att det i grund och botten var ett avsnitt om starka familjeband.

Någon fortsättning på den groteska incesthistorien i Home bjöds vi alltså inte på, däremot fanns även i Home Again en hel del grafiskt våld och en likhet i att det i grund och botten var ett avsnitt om starka familjeband. Fallet hamnade helt i bakgrunden för den andra tråden i avsnittet, som handlade om att Scully fick besked om att hennes mamma lagts in på sjukhus efter en hjärtattack och inte väntades överleva. Hon skyndade dit, och satt sedan vid sin döende mors sida samtidigt som tankarna på och skuldkänslorna för den bortadopterade sonen William trängde sig på.

Det här var i mångt och mycket Scullys avsnitt. Hennes familjehistoria har ofta hamnat i bakgrunden till Mulders – hela seriens grundpremiss de sju första säsongerna handlade ju om sökandet efter hans försvunna syster – men även Scullys familj har fått lida på grund av deras arbete. Hennes syster Melissa dödades av en kula ämnad för Scully, och mamman Margaret hade en relativt central roll de första säsongerna i alla turer kring Scullys bortförande och cancern hon senare utvecklade.

scullymamma

Här stod relationen till mamman åter i fokus, även om det mest kändes som ett sätt att lyfta fram Scullys samvetskval gällande William. Och kanske är det för att jag själv numera är förälder, men just tråden med den bortadopterade sonen känns nu för mig som den viktigaste i serien, jag bryr mig betydligt mer om att få svar om honom än om pyspunkan kring seriens centrala mytharc, som jag diskuterade efter premiären.

Avsnittet som helhet ser jag som det svagaste hittills bortsett från premiären. Jag fann inte mysteriet särskilt indragande och köpte inte riktigt att konstnärens ilska skulle få en sådan otroligt våldsam manifestering genom »Trashman«. Och scenen då sopmannen anlände hem till kvinnan som ville stoppa exploateringen av egoistiska skäl och därför fick sitt huvud avslitet – varför tonsätta den med Petula Clarks Downtown som i tv-sammanhang är så starkt förknippad med Lost? En homage till en efterföljare som i sin egen rätt blev ett lika stort fenomen? Troligen, men jag tycker att det börjar bli väl många vinkningar och blinkningar till höger och vänster nu, våga stå på egna ben!

Varför tonsätta en scen med Petula Clarks »Downtown« som i tv-sammanhang är så starkt förknippad med Lost?

Men scenen där Mulder precis anlänt till sjukhuset och Scullys mamma dog efter att hon yttrat sin enda replik vilken lät Scully förstå att även mamman hade det försvunna barnbarnet i tankarna – mycket fin! Likaså scenen när de kom för att föra bort kroppen för organdonation och Scully bröt ihop. Jag har sagt det förr men upprepar det gärna: Gillian Anderson är seriens stora stjärna.

En avslutande notering: Jag blev otroligt provocerad av (den i grunden mycket finstämda) slutscenen med urnan vid sjön. Scullys tal om att det är lika viktigt för henne att få veta att William har det bra som det är för Mulder att få sina svar gällande de stora konspirationerna – vafalls?! Mulder är ju för bövelen Williams far – borde inte även han tycka att det är viktigt att få veta sanningen om deras son? Det var ett resonemang som gick bortom könsstereotyper, det var bara slappt skrivet. Avsnittets tes att man måste axla ansvar för det man gjort slogs fast redan i första scenen – »You're responsible!« stod att läsa på väggen där de hemlösa motades bort – och ni var två om att göra det där barnet, hör ni.

The X-Files sänds på TV3 på torsdagskvällarna och streamas på Viaplay.

Just nu på TVdags

Streamingtips

Missa inte febriga »I May Destroy You« på HBO Nordic

2 juli, 2020
Tips

Office Hours med Tim Heidecker – kul & kaotisk karantänkultur

30 juni, 2020
Premiär

På HBO Nordic: Följ Michelle McNamaras Golden State Killer-jakt i I'll Be Gone in the Dark

29 juni, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Pauline à la plage (1983)

29 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Knutby! Svensk true crime på barnens sida

28 juni, 2020
Recension

Eurovision Song Contest: The Story Of Fire Saga – charmig, tramsig & småkul

26 juni, 2020
Trailer

Premiären för Fredrik Backmans »Björnstad« närmar sig

25 juni, 2020
Intresseklubben Antecknar #73

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Ubåtar

23 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Helgalna Marcella det perfekta sommargodiset

21 juni, 2020
Recension

Nu på C More: Love Life roar & oroar precis som en rom-com ska

15 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Mästerliga & modiga Dispatches from Elsewhere

14 juni, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Falsk identitet – Kjell & Björn diskuterar

7 juni, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel