Undersökning: Halva Sverige använder playtjänster – varje dag
Nu använder minst hälften av svenskarna playtjänster för att titta på rörlig bild dagligen, enligt en undersökning från företaget MMS, som mäter det svenska tv-tittandet.
MMS studie är helt inriktad på gratistjänster, och inkluderar bland annat Youtube, SVT Play, TV4 Play och Aftonbladet TV (hela listan finns här). Youtube är den enskilt största aktören, nästan 40 procent av svenskarna i åldern 9-99 år nyttjar tjänsten varje dag.
Siffran kan låta hög, men den bleknar ändå till viss del när man läser den årliga rapporten Svenskarna och internet, som presenterades av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) nu i veckan. Där finns också en del statistikgodis gällande streaming, bland annat menar IIS att 98 procent av Sveriges fyraåringar ser på Youtube varje vecka, och hälften av dessa varje dag. Riksgenomsnittet för Youtube är enligt IIS 52 procent per vecka, en siffra som sjunker rejält med åldern – bara 14 procent av dem över 66 år nyttjar tjänsten regelbundet.
98 procent av Sveriges fyraåringar ser på Youtube varje vecka.
Betalplaytjänster då? IIS har studerat Netflix, som enligt undersökningen används av 27 procent av befolkningen varje vecka. De mest »Netflix and chill«-frekventa svenskarna är 26-35-åringarna, i den ålderskategorin når den amerikanska playtjänsten hälften av befolkningen.