Recension

Undergången som modereportage i Ben Wheatleys nya film High-Rise

Ben Wheatleys High-Rise är svår att beskriva, för att den går att beskriva på så många olika sätt. En ung Kubrick eller en något mer underhållande version av Pasolinis Salò, eller Sodoms 120 dagar. En hierarkisk ultrasatir, ett djuriskt driftsäventyr. Men även ett förlöjligande av borgarklassen, ett varnande finger mot mörk materialism och dagens svaghetsförakt.

Wheatleys J.G. Ballard-filmatisering är fullmatad.

Det är också en väldigt vacker film, en brutal skönhet som andas stål och betong. Polerad industri. Här är allt snyggt, även det fula. Precis som i Cronenbergs Crash skildras döden – såsom livet – som om det vore bilder ur ett flashigt modemagasin. En kropp krossas mot en bil i slow motion: glassplittret och karossens mjukhet när kroppen böjs – som om den vore utan skelett eller digital materia från The Matrix – skulle man kunna rama in frame för frame.

När revolutionen slutligen kommer spelar det dock ingen roll, allas värde och funktioner reduceras ner till sex och våld. En hopplös, nihilistisk profetia som handlar mer om människan som grupp än individ.

Det mesta är symboler, eller liknelser i High-Rise. Skyskrapan är världen – eller bara en gigantisk organism – och våningarna olika klasser. »Vilken våning bor du på?«, är den vanligaste frågan när hyresgästerna ska till att umgås. När revolutionen slutligen kommer spelar det dock ingen roll, allas värde och funktioner reduceras ner till sex och våld. En hopplös, nihilistisk profetia som handlar mer om människan som grupp än individ. Människan som cancer, alltid i krig mot sig själv.

I Xavier Gens The Divide strålas jorden av kärnvapen, en liten grupp människor söker skydd i en bunker och tvingas leva med varandra utan hopp. Utan hopp dör lusten att leva och lusten till förintelse tar över. Utan lust för liv, finns inget annat än de drifter vi inte kan göra oss av med. Det lilla sällskapet i The Divide förintar varandra med hat, förakt och förnedring. En tröstlöshetens cocktail. Den positiva människan ifrågasätter det cyniska scenariot, den vanliga människan accepterar realismen.

I High-Rise är det Jeremy Irons toppmoderna skyskrapa i utkanten av staden som isolerar och förbränner, ett gated community för dem med pengar och för dem med djävulskt mycket pengar. Högst upp travar en häst och på femtonde våningen kan man veckohandla. Det ryktas om en bordell på någon av våningarna. Skyskrapan är så löjligt stor att det inte går att ta miste om den absurda metaforismen. Hyresgästerna är celler, korridorer och hissar är blodomlopp. Men så börjar hissarna stanna och strömmen försvinner periodvis. Frukten i mataffären ruttnar, orättvisan tar ut sin rätt. Mitt i allt det här står den relativt sobra Tom Hiddleston och spanar ut över misären som bara klättrar högre och högre, ända upp till toppen av pengaberget.

Snygg depp-realism, eller politisk retro science fiction? Dessutom med ett föredömligt passande soundscore av Clint Mansell – och en ny låt med Portishead – en fenomenal version av Abbas SOS, förpackad som musikvideo. Jag vill kanske inte påstå att High-Rise är sommarens bästa film, men väl den häftigaste.

High-Rise släpps på engelsk import 18 juli.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel