Kommentar

TVdags om problemen med pojkgrabbiga The Night Manager

Att kvinnorna är skökor kan jag väl kanske eventuellt stå ut med. De som kommer i den till en början så försynte nattvakten Pines (Tom Hiddleston) väg. En exotisk älskarinna som förför Pine som inte kan säga nej trots att det innebär fara för hans liv. Vi ska också tro att det är äkta känslor inblandade i detta. Baserat på vad? Att han hämtar mineralvatten till henne mitt i natten när hon ringer efter room service? Att hon låter honom ligga med henne trots att hon tillhör (!) en annan, mäktigare och rikare man? Ja ja, det får vara som det är med den saken. Det är ett klassiskt noir-upplägg, den förföriska kvinnan som vet någonting men försvinner innan hela pusslet lagts och bilden framträtt riktigt klart. Okej då.

Sanna mina ord, det kommer att komma en scen framöver när just graviditeten blir en grej. Visa på sårbarhet eller liknande, i den annars så manhaftiga och framfusiga Burr, för att påminna om att hon är kvinna ändå.

Nästa kvinna Tom ligger med än en white trash-brud som är mer än villig, även hon kastar sig svältfött över Tom. Inte för att jag förebrår henne. Jag skulle kunna ge min högerhand för att bli fru Hiddleston. Eller i alla fall mitt livs besparingar. Kanske skulle jag till och med kunna ge ett lillfinger för att uppleva en stund av det skökorna i tv-serien upplever med honom. Men det blir löjligt när också en tredje sköka – denna gång skurken Ropers (Hugh Lauries) olyckliga, pillerknaprande trasiga, undergivna våp ser fysisk och själslig förlösning i sex med Tom.

Burr.
Sjaviga och osexiga Burr.

Till en början kan jag överse detta med hänvisning till det noiriga upplägget och att John Le Carrés bok skrevs »förr i tiden«. Men man har ju faktiskt moderniserat boken i denna tv-version, regisserad av Susanne Bier. Man har till exempel valt att göra polisinspektören Burr till kvinna (i boken är hon en bister man). Det är såklart härligt men måste hon vara så så sjavig och osexig för det? Finns det bara vackra skökor, white trash-kvinnor och sjaviga karriärskvinnor med illasittande kavajer i världen? Om man nu ska modernisera, varför stanna där? Och nog har man gjort henne gravid med flit. Sanna mina ord, det kommer att komma en scen – är jag övertygad om – framöver när just graviditeten blir en grej. Visa på sårbarhet eller liknande, i den annars så manhaftiga och framfusiga Burr, för att påminna om att hon är kvinna ändå.

Pine själv är först en nattvakt på ett fancy hotell men efter incidenten med den exotiska älskarinnan blir han traumatiserad och flyttar till Schweiz. Därefter blir han James Bond. Det är väl också okej även om jag har svårt att se att man går från försynt till riktigt bra på att slåss och döda på mycket kort tid men hämnd kanske inte bara är en bra drivkraft utan också en talang?

En av de manliga kollegorna på TVdags säger att han gillar det hela, att han är medveten om att det är pojkgrabbigt men samtidigt aldrig kommer att »växa ifrån pojken i mig«. Vilket påminner mig om när jag påpekade för en kulturredaktion på en större, svensk dagstidning att den för tillfället bestod av enbart män i viss ålderskategori och de svarade »vi är medvetna om det« utan att lyfta ett finger för att ändra på den saken. Sånt håller inte. Att göra Burr till kvinna för att visa att man »är medvetna om problemet« är inte detsamma som att lösa problemet. Det är att säga att man just »är medveten om problemet«. Ungefär som att säga att man »känner en homosexuell« eller »varit ihop med en från Turkiet en gång« och därmed skriva sig fri från ansvar eller ens engagemang i frågor om homosexualitet eller rasism.

Det här är ytterligare en tv-serie där två män får köttiga, härliga roller att gotta ned sig i.

Det här är ytterligare en tv-serie där två män får köttiga, härliga roller att gotta ned sig i. Hugh Laurie njuter i varenda ruta han är med i och får vara pampig, utöva makt, studera Pine plirigt och ingående som en hund som försöker utröna vem som är högst upp i hierarkin. Och Hiddleston har ju själv sagt att detta varit ett hjärteprojekt för honom, att han älskar sin karaktärs utveckling och att den dessutom varit fysisk för honom som inte slösar många sekunder på att inte exponera sin perfekt runda och putiga stjärt.

För okej, om det är där vi är – och det är tydligen där vi är – där kvinnorna är schabloner och antingen snygga eller supersjaviga, så ska vi väl också säga något om männens utseende och fysik. Fast nej, jag orkar inte. För nog för att jag, som sagt, gärna skulle låta ögonen vila på Hiddlestons fantastiska bringa (lagom avvägd, inte för deffad, mer »jag blev så här naturligt eftersom jag gillar att jogga på den engelska landsbygden«) så stör det mig att han inte bara är det manliga lockbetet och ögongodiset här (och som han är det – Bier klär av honom så ofta det går och har även sagt i en intervju att hon valde honom för hans skönhet) utan också har den största rollen med stort spelrum för lager, komplexitet och utveckling.

Det handlar alltså inte om att vi ska bejaka »pojkaktigeheten i oss« här, utan motarbeta slentriansexism och sluta låtsas att vi tar ett steg framåt när vi inte rör oss alls.

The Night Manager finns på C More.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel