TVdags-krönikan, 23 maj

TV vågade inte sända – nu säljer Aron Flam sin subversiva stand-up på Vimeo

Aron Flam spelade in sin ståuppföreställning En svenskfientlig afton för linjär tv och pitchade den först för SVT, mest för sakens skull eftersom han visste att de tycker han är för svår och jobbig, och för att Kanal 5 redan hade gett ett positivt förhandsbesked. Men det var innan de hade sett programmet – efter visning ville de inte ens ha den gratis. I desperation prövade Flam sedan även med TV3 utan lycka.

Även om han är ökänd i branschen som »svår och krävande« är det märkliga beslut av tv-inköparna. En svenskfientlig afton är exemplariskt enkelt producerad, simpelt men effektivt filmad i en källarlokal på Söder i Stockholm inför en liten publik, disciplinerat nerklippt till 38 minuter, och en given tv-snackis. Titeln är vald med omsorg – en provokativ överdrift som gjord för att få distanslösa brunskjortor att gå i spinn (vilket också skett) samtidigt som dess uppkäftighet och ironi torde locka rätt sorts medveten, lätt distanserad, humorkunnig publik. Föreställningen visar upp en självsäker svensk komiker med solitt material och ännu mer löfte.

Aftonens pièce de résistance är när Flam strof för strof dissekerar Du gamla du fria, klär av sångens pompöst högtidliga kraftord tills bara ett rangligt skelett återstår.

Nu blev den till slut i stället distribuerad via Vimeo, där man antingen kan strömma eller ladda ner föreställningen för en mycket blygsam summa. Oavsett om denna Louis CK-inspirerade betalningsmodell just i det här fallet är framgångsrik eller ej är det ett sympatiskt och framför allt konsumentvänligt sätt att nå ut med sin föreställning på. Ju fler som hakar på den här typen av distribution desto bättre, tycker jag. Utmaningen, som alltid, handlar om att nå ut och hitta publiken.

Humorn då? På scen är Flam charmig, skönt dryg, lätt arrogant, smart och kvick. Hans premisser är sällan unika, men det är alltjämt uppfriskande att höra någon dra skämt om sin judiska identitet och ursprung i en svensk kontext, något vi inte är bortskämda med. Detta eviga stoff – fördomar, förhudar, skuld, jobbiga mammor – som utnyttjats så mycket under den moderna ståuppens historia av amerikanska judiska humorister att det nästan blivit en sorts komiskt allmängods.

Det är alltjämt uppfriskande att höra någon dra skämt om sin judiska identitet och ursprung i en svensk kontext, något vi inte är bortskämda med.

Annars är Flam som bäst när han pratar om nationalkaraktärer, politik och knark, där hans uppenbara personliga engagemang samspelar väl med hans komiska poänger. Han ägnar sig även en del åt effektsökande provokationer och mörk cynism à la Hicks, Betnér och andra »farliga sanningssägare«; en lätt juvenil stil som jag personligen är ganska trött på och som jag inte tycker passar Flam så bra. Men det är en smaksak.

Aftonens pièce de résistance kommer först som extranummer efter det ordinarie framträdandet, då Flam lustfyllt, strof för strof, dissekerar Du gamla du fria, och klär av sångens pompösa formuleringar och högtidliga kraftord tills bara ett rangligt skelett av en hymn återstår. Nu är kanske inte den progressiva publiken i källaren på Södermalm en idealisk måltavla för den här typen av humoristiskt hån, framför allt inte om det är meningen att den ska chockas och uppröras, vilket blir tydligt när Flam uppmanar församlingen att stämma upp i allsång och absolut ingen nappar.

De brottstycken som återstår när Flam sågat klart i nationalsången har inte mycket med ursprunget att göra, och när han framför den med falsksång och på haltande vers är det syrligt, rått och snyggt. Se där ett effektivt och underhållande sätt att skingra en självbelåten nationalistisk chimär.

En svenskfientlig afton finns att strömma ($3) eller ladda ner ($7) på Vimeo.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel