TVdags-kalendern lucka 9

Tuff dans & mystisk svimningsepidemi i fantastiska The Fits

Elvaåriga Toni är en boxningsintresserad och tystlåten tomboy i Cincinnati. Hon spenderar all sin lediga tid på gymmet, där hon studerar de äldre boxarnas teknik och övar på sin egen. Men så en dag får hon upp ögonen för ett tufft danskompani, enbart bestående av tjejer, som tränar i lokalen intill boxningsgymmet. Hon förtrollas av den expressiva dansen och blir snart antagen till truppen. Kort därefter börjar dansarna att drabbas av en mystisk svimningsepidemi – en efter en tuppar de av eller får anfall som liknar epilepsi. Ledarna och övriga vuxna står handfallna, och bland Toni och de andra tjejerna sprids oron. Vad är det som händer?

The Fits är ett otroligt fint, intimt och personligt drama – en av de bästa filmerna jag sett i år.

The Fits (2015) är ett otroligt fint, intimt och personligt drama – en av de bästa filmerna jag sett i år. Och trots dess inledningsvis ganska typiskt indieaktiga estetik – tänk rått foto, autentiska miljöer, naturalistiskt spel – öppnar den snart upp och blir expansivt magisk, mystisk och lyrisk. Vi vet aldrig riktigt vart den är på väg.

Filmen är en häpnadsväckande stilsäker regidebut av Anna Rose Holmer, som också skrev manus. Det är, i relativa termer, en lågbudgetfilm, och finansierades bland annat av ett stipendium från filmfestivalen i Venedig. Ingenstans i filmens tätt packade 72 minuter (!) får man dock en känsla av en filmskapare som tar några genvägar. Till stor hjälp har Holmer en fantastisk ensemble – tjejerna i händelsernas centrum är otroligt rara och karismatiska, och rakt igenom trovärdiga. Den inåtvända och lite truliga Toni spelas klockrent av Royalty Hightower (underbart namn!). En annan sak som är extremt sympatiskt med The Fits är hur väldigt få vuxna finns med i filmen – och i de fall då de faktiskt dyker upp är de aldrig identifierade med namn. Det är en film helt på de unga tjejernas sida.

För en film med liknande tema men i helt annan miljö, se Carol Morleys suggestiva The Falling (2014).

The Fits finns att strömma.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Succession-säsongsfinalen, vad annars?

20 oktober, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Petra & Orup bäst i kvällens Så mycket bättre-premiär

19 oktober, 2019
Recension

Netflix Living with Yourself är lättviktig & mångbottnad på samma gång

18 oktober, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Joker, Succession & mycket mer

17 oktober, 2019
Säsongspremiär

Keeping Faith tillbaka på C More! »Varje bildruta utsökt komponerad«

16 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Korrupta snutar, korrumperade samurajsjälar & Kanda-skotrar

15 oktober, 2019
Streamingtips

Dplay-måstetittning: Spielbergs & Gibneys hat-dokumentär Why We Hate

14 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Unbelievable – en feministisk triumf när vi behöver den

13 oktober, 2019
Premiär

Älska mig: Josephine + Sverrir = bäst

12 oktober, 2019
Intresseklubben Antecknar #65

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Death to Smoochy & Funny Bones

9 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Basket, bokmalar & blodsband

8 oktober, 2019
Recension

Tv-comeback för svinig Richard Gere i politiska dramat MotherFatherSon

8 oktober, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel