Recension

Törs vi be om en riktig Rebecka Martinsson-serie nästa gång, TV4?

Betyg 4 av 5

Jag tog mig äntligen tid att se klar Rebecka Martinsson, som jag skrev om här på TVdags efter premiäravsnittet i mars. Jag satte inget betyg då, ville inte stämpla serien efter att bara ha sett en åttondel av helheten.

Men nu är jag i mål, klämde alla avsnitten (serien finns nu på C More) och vågar skriva: Det blev ju faktiskt riktigt bra!

Två saker imponerar i synnerhet:

Det första är det chosefria men samtidigt över hela linjen utmärkta skådespeleriet, där särskilt Eva Melander som polisen Anna Maria Mella sticker ut, hennes samspel med kollegan Sven-Erik Stålnacke (Tomas Oredsson) är en njutning att se. Även Ida Engvoll i titelrollen har lyckats mycket bra med att porträttera den rätt komplicerade figur som Rebecka Martinsson är, och att hon lyckas med detta trots den enda egentliga plumpen i seriens protokoll (som jag snart ska komma till) är respektingivande.

De vackra vyer som nordligaste Sverige rymmer tas till vara, men aldrig dyker känslan upp att scener har spelats in på en särskild plats bara för att få en maffig fjälltopp som andnödsframkallande backdrop.

Det andra som imponerar är skildringen av Kirunaregionen. I texten efter premiäravsnittet jämförde jag med SVT:s storsatsning Midnattssol, och hur den serien pepprade tittaren med överdådiga naturscener så ofta att man knappt orkade ta till sig dem till slut, och att jag i Rebecka Martinsson hoppades få se mer av den perfekta tonträff som Åsa Larsson har i skildringen av människor, djur och natur i bokförlagorna till den här serien. På det stora hela tycker jag att regissören Fredrik Edfeldt lyckas med detta, de vackra vyer som nordligaste Sverige rymmer tas till vara, men aldrig dyker känslan upp att scener har spelats in på en särskild plats bara för att få en maffig fjälltopp som andnödsframkallande backdrop. Att serieskaparna vågat stå emot detta är starkt. Därmed inte sagt att vyerna på något sätt smusslas undan, men de tillåts aldrig spela huvudrollen.

Det var seriens stora förtjänster. Minuset så:

Tempot. Det frenetiska tempot. Att inom loppet av åtta avsnitt på drygt 40 minuter vardera bränna av fyra romaner är ren kapitalförstöring i dessa dagar, då vi sedan länge lärt oss att tv-dramatik mår bra av att tillåtas ta tid. Jämför bara med SVT:s Springfloden i fjol, som byggde på Cilla & Rolf Börjlinds deckarroman med samma namn. Bokförlagan är cirka 440 sidor lång, och den gjorde SVT en tiodelars tv-serie på, med total speltid på cirka sju timmar. Här sätter man fyr på böcker med samma sidlängd på lite drygt 1 timme och 20 minuter, vilket så klart får stora konsekvenser för hur lite av romanernas handling som får plats. Därtill blir hoppen mellan böckerna närmast parodiska och de personliga utvecklingar som främst Rebecka Martinsson och Anna Maria Mella genomgår i romanserien framstår som yxiga, och att Ida Engvoll trots detta lyckas skänka Rebecka Martinsson trovärdighet visar på hur bra hennes porträttering är.

Att inom loppet av åtta avsnitt på drygt 40 minuter vardera bränna av fyra romaner är ren kapitalförstöring.

Det finns säkert rationella omständigheter till att det blev så här. Vad jag vet skulle projektet ursprungligen bli fyra tv-filmer enligt Beck-modell, men någonstans längs vägen stöptes det om till att bli en tv-serie. Sett genom backspegeln tror jag att alla kan enas om att det hade varit bättre om man redan från start satt ner foten och sagt att det skulle bli en tv-serie, och därefter låtit exempelvis en säsong på åtta avsnitt utgöra blott två romaner. Fyra avsnitt vikta åt varje berättelse hade gjort förlagorna mer rättvisa, och hade dessutom medfört att en andra säsong även den kunnat baseras på Åsa Larssons befintliga romaner. Nu finns visserligen inget beslut ännu om det blir mer Rebecka Martinsson i rutan, men om så sker måste helt nya manus tas fram, något som (inbillar jag mig) kompliceras av faktumet att Åsa Larsson ännu inte skrivit klart den sjätte, avslutande delen i sin Rebecka Martinsson-serie.

Men vem vet – kanske öppnar det för en riktig tv-serie, rejält tilltagen i längd, gjord av samma team, byggd på denna bok, när den förhoppningsvis snart blir klar?

Törs vi be om det, TV4?

Just nu på TVdags

Global premiär i höst

Apple ger sig in i streamingkriget med Apple TV+

25 mars, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Pier på HBO – sorglig, sensuell & spansk

24 mars, 2019
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om knivungar, censur & par i Tara

23 mars, 2019
Streamingtips

Nytt & kommande på Netflix i april – Sabrina, Ultraman & Our Planet

22 mars, 2019
Recension

Get Out-regissörens nya film Us kritiserar, skrämmer & underhåller

22 mars, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Christina i samtal med en favoritförfattare – David Sedaris

22 mars, 2019
Kommentar

Såssuccé för systrarna Jones tack vare Queer Eye-effekten

21 mars, 2019
Intresseklubben Antecknar #60

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: M. Night Shyamalan

20 mars, 2019
Trailer

Spana in första trailern för säsong 3 av Stranger Things

20 mars, 2019
Kommentar

Pete Holmes förändring & vändning i Crashing – HBO:s snällaste serie

18 mars, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Good Fight är Trump-erans största motstånds-måste

17 mars, 2019
Klipp

En mycket mörkare Fresh Prince i en fejk-trailer som ger mersmak

15 mars, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel