Kommentar

Top of the Lake: China Girl är en studie i manligt förfall

I Top of the Lake: China Girl är alla män våldtäktsmän, sexköpare, psykopater eller – nästan ännu värre – bara menlösa våp, föraktfullt tecknade porträtt av snälla män. Det är en studie i manligt förfall. Ibland balanserar serien på överdriftens gräns, jag håller med Kjell om att det grabbiga sexköpssnacket inledningsvis känns märkligt, men det är ju bara för att vi inte riktigt är där ännu – eller så är vi det? Antagligen förutspår Top of the Lake: China Girl en framtid, då prostitution smakar bäst till kaffe, kaka och otaliga påtårar.

Som man känns det märkligt, och obehagligt, att följa en serie där hotbilden är ens eget kön.

Det klibbar att se på Top of the Lake: China Girl. En obehaglig, stickande »njutning«. Avsnitt efter avsnitt sjunker man djupare och djupare ner i ett träsk av var – kanske skälet till att seriens värsta psykopat går under namnet Puss (Engelskans putz går ju att översättas med just var). De manliga poliserna som »skojar« – sexuellt trakasserar – alla kvinnor, studenterna som använder sig av sin osäkerhet som ammunition mot de som är ännu osäkrare.

Visst finns det ett fåtal män i serien som får behålla sin heder, men de går att räkna på en halv hand. Och även när man tror sig lita på någon av dem, kan stolen vippa.

Men tillbaka till seriens värsting. Alexander, eller Puss som han kallas. David Denciks bästa – värsta – roll hittills? En typ av rollkaraktär som tar mer än den ger. Det kommer bli svårt att se honom som något annat i fortsättningen. Han är perfekt som … ja, vad är han egentligen? Alltiallo, vaktmästare, hyresgäst? Det fastställs aldrig vad Alexander gör, men han finns där, hela tiden som kil i osäkerhetens system. Som en blodhund med smak för sprickor i fasaden. Ett slingrande väsen, en psykisk vampyr. En karaktär man älskar att hata helt enkelt.

Som man känns det märkligt, och obehagligt, att följa en serie där hotbilden är ens eget kön. Dessutom en så charmlös tolkning av förtryck och förakt. Vanligtvis brukar ju filmens skurk fälla one-liners och förföra. Här är ondskan istället en slemmigt smart torsk som tyranniserar, kuvar, plågar. Förhållandet mellan Alexander och Mary demonstrerar denna ondska perfekt: som en rastlös, retlighet grundad i avund och personliga misslyckanden.

Top of the Lake: China Girl visas på SVT1 på måndagar kl 22.

Just nu på TVdags

Analys

Vem är Holly Gibney? TVdags reder ut kopplingarna mellan The Outsider & Mr Mercedes

21 januari, 2020
Nyhet

Äntligen besked: Disney+ kommer till Sverige i sommar

21 januari, 2020
Nyhet

Jaaa! Studio Ghiblis mysiga filmskatt samlad – Netflix visar (nästan) alla filmer

21 januari, 2020
Podcast

Filmdags! TVdags-podden från Stockholm filmdagar

20 januari, 2020
Premiär

HBO Nordic-premiär för Avenue 5 – en mardröm full med fniss

20 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

19 januari, 2020
Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020
Recension

Netflix-premiär för Sherlock-skaparnas lekfulla Dracula-tolkning

4 januari, 2020
TVdags listar tv- och film-året 2019

Ingen koll på vad du ska kolla på? Checka in våra årslistor för 2019

1 januari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel