Kommentar

Top of the Lake: China Girl är en studie i manligt förfall

I Top of the Lake: China Girl är alla män våldtäktsmän, sexköpare, psykopater eller – nästan ännu värre – bara menlösa våp, föraktfullt tecknade porträtt av snälla män. Det är en studie i manligt förfall. Ibland balanserar serien på överdriftens gräns, jag håller med Kjell om att det grabbiga sexköpssnacket inledningsvis känns märkligt, men det är ju bara för att vi inte riktigt är där ännu – eller så är vi det? Antagligen förutspår Top of the Lake: China Girl en framtid, då prostitution smakar bäst till kaffe, kaka och otaliga påtårar.

Som man känns det märkligt, och obehagligt, att följa en serie där hotbilden är ens eget kön.

Det klibbar att se på Top of the Lake: China Girl. En obehaglig, stickande »njutning«. Avsnitt efter avsnitt sjunker man djupare och djupare ner i ett träsk av var – kanske skälet till att seriens värsta psykopat går under namnet Puss (Engelskans putz går ju att översättas med just var). De manliga poliserna som »skojar« – sexuellt trakasserar – alla kvinnor, studenterna som använder sig av sin osäkerhet som ammunition mot de som är ännu osäkrare.

Visst finns det ett fåtal män i serien som får behålla sin heder, men de går att räkna på en halv hand. Och även när man tror sig lita på någon av dem, kan stolen vippa.

Men tillbaka till seriens värsting. Alexander, eller Puss som han kallas. David Denciks bästa – värsta – roll hittills? En typ av rollkaraktär som tar mer än den ger. Det kommer bli svårt att se honom som något annat i fortsättningen. Han är perfekt som … ja, vad är han egentligen? Alltiallo, vaktmästare, hyresgäst? Det fastställs aldrig vad Alexander gör, men han finns där, hela tiden som kil i osäkerhetens system. Som en blodhund med smak för sprickor i fasaden. Ett slingrande väsen, en psykisk vampyr. En karaktär man älskar att hata helt enkelt.

Som man känns det märkligt, och obehagligt, att följa en serie där hotbilden är ens eget kön. Dessutom en så charmlös tolkning av förtryck och förakt. Vanligtvis brukar ju filmens skurk fälla one-liners och förföra. Här är ondskan istället en slemmigt smart torsk som tyranniserar, kuvar, plågar. Förhållandet mellan Alexander och Mary demonstrerar denna ondska perfekt: som en rastlös, retlighet grundad i avund och personliga misslyckanden.

Top of the Lake: China Girl visas på SVT1 på måndagar kl 22.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel