Recension

The Post: Strålande Streep lyfter Spielbergs pekpinnedrama

Betyg 3 av 5

Ett av de roligaste skämten på Golden Globe-galan var när värden Seth Meyers presenterade The Post som »a film about journalistic integrity, directed by Steven Spielberg and starring Tom Hanks and Meryl Streep« och en överpeppad assistens kutade fram på scenen med famnen full av statyetter för att dela ut och Meyers bara »No, not yet!« Inte minst var det mysigt att se hur fnissig och generad Spielberg blev – alldeles röd i ansiktet. Bredvid sitter Streep och asgarvar.

The Post lyckas aldrig bli så Viktig som den vill vara, men samtidigt är den så proffsig, rapp och underhållande att man aldrig har tråkigt. Som murvelromantisk pendang till genre-nestorn Alla presidentens män funkar den alldeles utmärkt.

Trots sex nomineringar blev det inga Globes alls för The Post och risken är stor att den kammar noll också på Oscargalan, där den är nominerad för bl a Bästa film. För även om allt ser perfekt ut på papperet (häpp) med ämnesvalet och trojkan Spielberg-Hanks-Streep, har The Post svårt att konkurrera med betydligt mer originella och berörande filmer som Get Out, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Lady Bird och Call Me By Your Name.

Historien om hur The Washington Post kom över Pentagon-papprena – hemligstämplade dokument om USAs inblandning i Vietnamkriget – och sedan dividerade över hurvida man skulle våga publicera eller inte, är rafflande och ligger såklart i tiden, nu när Trump gör sitt bästa för att misskreditera hela USAs presskår. Stå för det fria ordet och den journalistiska integriteten och publicera, men då samtidigt dra på sig aktieägarnas vrede och riskera att döma hela tidningen till ekonomisk kollaps? Se där det svåra valet som chefredaktören Katharine Graham (Mery Streep) står inför under några alltmer hektiska veckor. Streep gör rollen till sin, hon är otroligt bra som vanligt, även om man litegrann kan hennes tics och manér vid det här laget. Hanks som tidningslegendaren Ben Bradlee är också tiptop, även om jag saknar den vresige Jason Robards från Alla presidentens män.

film-review-last-post

 

Alla presidentens män, ja. Alan J Pakulas och William Goldmans mästerligt lågintensiva thriller om Watergate-skandalen, som The Post är ett slags prequel till. Att Spielberg närstuderat den filmen är knappast någon hemlighet. Men Alla presidentens män hade trumfkortet att spelas in bara några år efter inbrottet i Watergate-byggnaden, Nixons fall from grace var fortfarande färskt och Redford och Hoffman hade sitt äkta hår. Spielberg får hålla till godo med löspolisonger – tunnhåriga toppskådisar som Michael Stuhlbarg och Tracy Letts är försedda med kolsvarta tupéer som skymmer bilden lite. Castingen är också i övrigt helt klanderfri, med kalasnamn som David Cross, Bob Odenkirk, Pat Healy, Carrie Coon, Bradley Whitford och många många fler. Att se radarparet Cross och Odenkirk (från Mr Show) spela mot varandra i ett seriöst drama är en märklig fröjd.

The Post bjuder på journalistporr så det står härliga till: män med kortärmade skjorta, slips, hornbågade glasögon och cigg i mungipan som oförtrutet hamrar på sina skrivmaskiner i Sanningens tjänst. Det är väldigt vackert.

The Post bjuder på journalistporr så det står härliga till: män i kortärmad skjorta, slips, hornbågade glasögon och cigg i mungipan som oförtrutet hamrar på sina skrivmaskiner i Sanningens tjänst. Det är väldigt vackert. För att väga upp mansdominansen (som förstås och tyvärr är historiskt korrekt) låter Spielberg och hans manusförfattare Liz Hannah och Josh Singer några av kvinnorna i storyn ta plats, inte minst Sarah Paulson som Bradlees fru, som får hålla en liten monolog om förminskandet av kvinnor framför en polett-trillande Hanks. Streep leverer också en liknande monolog, lika välskriven och fint levererad. Fullt rimliga pekpinnar.

Men… mot slutet av filmen blir Spielberg tyvärr så full av sanningslidelse att filmen kantrar åt det nästan komiskt övertydliga. Jotack, vi förstår att den fria pressen är asviktig för att demokratin ska funka! Vi förstod det för en halvtimme sen. Du visade det ju så ledigt i den där bilden för en stund sen, var du tvungen att lägga till den där yxiga dialogen också? Chilla för tusan.

The Post lyckas aldrig bli så Viktig som den vill vara, men samtidigt är den så proffsig, rapp och underhållande att man aldrig har tråkigt. Som murvelromantisk pendang till nestorn Alla presidentens män funkar den alldeles utmärkt. Om du får rysningar av john Williams musik, Helvetica i förtexterna och journalister som skickar maskinskrivna gula ark med rörpost två sekunder innan deadline är detta filmen för dig.

The Post har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel