Rysliga Halloween-filmtips

The Devil's Rejects – Rob Zombies magnum opus stjäl din moraliska kompass

Det är lätt att avfärda Rob Zombie som härmapa eller medioker klipp-och-klistra regissör. Kanske till och med själlös? Precis som splat-pack kollegan Eli Roth har han i många år kämpat för att få respekt i ett skräckuniversum som hellre fäller än friar. Själv har jag alltid hejat på Zombie. Jag har oftast tyckt om hans hyllningar till amerikansk skräck och »skräp«- kultur. Ibland mer, men på senare tid oftast mindre. Tyvärr. För Rob Zombies största problem är märkligt nog kärleken till genren, samt ett tvångsmässigt förhållande till banjospelande hillbillys, eller den amerikanska underklassen och dess tobakstuggande »white trash«- kultur. Rob Zombies filmer kan ses som en allt för ambitiös medlemsansökan till klubben (en av många klubbar) för sex, drugs & tidelag. Ibland funkar det alldeles utmärkt – House of 1000 Corpses, Lords of Salem – Ibland funkar det … inte så bra – Halloween.

Men kanske mest intressant: hur Rob Zombie lyckas få oss att lägga ifrån oss vår moraliska kompass för att helhjärtat sympatisera mer med den onda familjen Firefly än filmens goda makter.

Blandad kompott. Men där finns en film som sticker ut lite extra: klassikern The Devil's Rejects. Det som kändes forcerat i till exempel Halloween flyter här på som blodet från en söndersliten halspulsåder. Devil's Rejects både underhåller och skrämmer. Vad som skrämmer mest? Att den är så underhållande.

Filmen är en slags sequel till Zombies debut som regissör – den ultimata hyllningen till amerikansk skräck/skräp- kultur House of 1000 Corpses – och kretsar ännu en gång kring den djävulsdyrkande – de är även seriemördare, kannibaler och nekrofiler – familjen Firefly. Den här gången är dock rollerna ombytta och det är mördarna som jagas. En roadmovie i det färgglada våldets tecken.

The Devil's Rejects är ett måste av en massa olika anledningar. Det träskiga soundtracket doftar cajun lång väg, skådisarna – Sheri Moon, Bill Moseley och Sid Haig – gör alla sina bästa roller någonsin. Våldet som både är läckert fångat och obehagligt på samma gång. Men kanske mest intressant: hur Rob Zombie lyckas få oss att lägga ifrån oss vår moraliska kompass för att helhjärtat sympatisera mer med den onda familjen Firefly än filmens goda makter. Fast å andra sidan är den sadistiske sheriff Wydell inte så god när det väl kommer till kritan.

The Devil's Rejects ser du på Netflix.

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel