Recension

The Alienist: Bestialiska pojkmord i sekelskiftesmiljö

Betyg 2 av 5

Har du tröttnat på skildringar av systematisk sexism, homo- och transfobi och brutalt våld så är inte kriminaldramat The Alienist något för dig. Men om du känner dig sugen på ett intrikat mordmysterium som utspelar sig i New York sent 1800-tal, då kan den vara värd att undersöka närmare. Titeln The Alienist kommer från yrkesbeteckningen på seriens huvudperson, vilket var dåtidens namn för psykiater. I centrum för berättelsen, baserad på bästsäljarromaner av Caleb Carr, står psykiatern Dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) och ett gäng lierade som försöker sätta stopp för en härjande seriemördare.

En kärlekshistoria kommer in från ingenstans mot slutet och ska vara seriens hjärtknip, men den känns malplacerad och oförtjänt.

När unga, prostituerade pojkar börjar dyka upp svårt lemlästade runt om i New York och polisen är för korrumperad för att göra sitt jobb formeras en liten utbrytargrupp som tar saken i egna händer. Det är en brokig skara utbölingar: psykiatern som har ett lätt funktionshinder, en alkoholiserad illustratör, två nördiga polistvillingar som är utstötta på grund av att de är judar, en stum hushållerska, några gatubarn, en svart tjänare och så sekreteraren Sara (Dakota Fanning), den första kvinnan att vara anställd vid polisen i New York. Eftersom den nya polischefen i staden är en gammal vän till psykiatern får de hållas i sina privatspaningar – i alla fall till en början.

True Detective-skaparen Cary Fukunaga har skrivit ett par av avsnitten och står också som exekutiv producent, och även om Jakob Verbruggen tog över regisserandet finns det en viss True Detective-doft som svävar över produktionen. Tyvärr utan finess, vilket föranleder mitt något svala betyg. Det finns absolut styrkor: härlig kostym och scenografi, roligt att se Grace Zabriskie (Laura Palmers mamma) i en biroll och uppfriskande med en deckare där teknologin är så begränsad. I stället för CSI-teknik och högupplösta övervakningskameror håller de här som bäst på att utveckla nymodigheten fingeravtryck. Bäst är Dakota Fanning som är stoisk men uttrycksfull i en hopplös miljö. Hon lyfter de flesta scener medan motspelarna Luke Evans och Daniel Brühl är slätstrukna. Produktionsvärdet är högt och underhållningsvärdet stundtals detsamma. Men nyanserna i rollfigurerna hinner aldrig riktigt mejslas fram trots tio långa, ganska sega avsnitt. En kärlekshistoria kommer in från ingenstans mot slutet och ska vara seriens hjärtknip, men den känns malplacerad och oförtjänt. Morden är groteskt bestialiska och närmast karikatyriska, men de filosofiska frågor som huvudpersonen brottas med hela serien (vad driver en människa till något så brutalt?) går mest runt i cirklar. När de psykologiska aspekterna trampar vatten på det där sättet upplevs de utstuderade våldsinslagen bara exploaterande. Villospåren i mordgåtan är närmast ohederligt framställda och vissa historietrådar leder ingenstans. Antingen hoppades de på en andra säsong där sidospåren kunde få plockas upp och vecklas ut eller så misslyckades de bara med att döda lite darlings från romansviten som serien bygger på.

Ett mått av spänning lyckas de i varje fall uppbåda, och som sagt finns viss behållning i miljöerna. För den som söker ett traditionellt seriemördardrama i annorlunda kostym rekommenderas att ge den en chans.

The Alienist finns på Netflix

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel