Recension

Ted – för kärlekens skull: Adam Pålsson lyfter redovisande biopic

Betyg 3 av 5

Nu är den här, Ted Gärdestad-filmen som skapade rubriker i somras. Det var i en intervju i FLM som den ursprunglige manusförfattaren Peter Birro avslöjade att han plockat bort sitt namn från filmen, eftersom Hannes Holm (regi) och och Lena Rehnberg (producent) i Birros tycke bearbetat hans originalmanus alltför hårt. Hur filmen skulle blivit i Birros version får vi aldrig veta, men de brister som Ted – för kärlekens skull lider av är intressant nog på manusstadiet.

Filmen – som på ett skönt skamlöst sätt lånar inledningen från James Mangolds Walk the Line, när artisten sitter och grubblar backstage och drar ut på sin entré medan bandet alltmer stressade lirar på framför en otålig publik – går i den klassiska biopic-fällan och vill få in en hel karriär i en film, 25 år ska klämmas in på två timmar. Då lever det inte alltid, utan blir redovisande. Att Ted ska gå från en fjunig tonåring i filmens början till runt 40 mot slutet funkar okej tack vare 29-årige Adam Pålssons pojkaktiga aura. Men filmen har lite för många berättarmässigt piffiga biopic-vändningar. När den framöver släpps på dvd/vod kan man köra ett drinking game hemma i tv-soffan: ta ett järn varje gång Ted blir härligt impulsiv och skippar en enormt viktig flight/konsert/möte och istället ramlar på en snygg tjej han börjar dejta/gifter sig med/får barn med, så blir du på fyllan relativt fort.

När Ted – för kärlekens skull framöver släpps på dvd/vod kan man köra ett drinking game hemma i tv-soffan: ta ett järn varje gång Ted blir härligt impulsiv och skippar en enormt viktig flight/konsert/möte och istället ramlar på en snygg tjej han börjar dejta/gifter sig med/får barn med, så blir du på fyllan relativt fort.

Men utöver det är Ted – för kärlekens skull en gedigen biopic som lever framförallt på snyggt foto och fina skådespelarinsatser. Peter Viitanen som ständige sidekicken Kenneth Gärdestad, Hanna Alström som Ann Zacharias, Happy Jankell som Lotta Ramel, och Jonas Karlsson som Stikkan Andersson – här porträtterad som arketypiske Onde Skivbolagsdirektören, som redan efter tio sekunders screen time börjar manipulera Ted att dumpa brorsan för att tjäna mer pengar. Musikinslagen är snyggt genomförda och filmen bangar inte för att skildra senare delen av Gärdestads korta liv, där han är svårt märkt av sin schizofreni, i några starka scener. Adam Pålsson är trovärdig även här och bär upp filmen på ett shälvklart sätt. Trots allt är det här ett måste för Ted Gärdestad-fans.

Ted – för kärlekens skull har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

Podcast

Filmdags! TVdags-podden från Stockholm filmdagar

20 januari, 2020
Premiär

HBO Nordic-premiär för Avenue 5 – en mardröm full med fniss

20 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: IS-helvetet chockstarkt skildrat i SVT:s Kalifat

19 januari, 2020
Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020
Recension

Netflix-premiär för Sherlock-skaparnas lekfulla Dracula-tolkning

4 januari, 2020
TVdags listar tv- och film-året 2019

Ingen koll på vad du ska kolla på? Checka in våra årslistor för 2019

1 januari, 2020
Intresseklubben Antecknar #68

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Filmåret 2019

31 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 50 bästa dramaserier

31 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 20 bästa komediserier

30 december, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel