Recension

Talang är bättre i år – men varför har inte Alexander Bard kickats från juryn?

I kväll har Talang säsongspremiär. Förra året kallade jag tävlingen för en sönderklippt show utan talanger. Jag identifierade tre problem: brist på faktiska talanger, att produktionen var totalt sönderklippt och att juryn kändes helt obegriplig. Ett nytt år och en ny säsong, har något blivit bättre? Både ja och nej.

Det positiva är att produktionen känns betydligt mer säker i år. Det är inte samma virrvarr när deltagarna uppträder och det känns överhuvudtaget som att produktionen har det roligare på jobbet. Det behövs då talangerna är av det gamla vanliga slaget i premiäravsnittet. En sjuåring som breakdansar, en mattelärare som hade lovat sina elever att han skulle söka till Talang om alla i klassen klarade nationella provet och en imitatör som låter som Leif GW Persson. Den sistnämnda får mig att rysa av obehag.

Jag älskar ju Wahlgrens värld och tycker Bianca är klockren som realityprofil: rolig, frispråkig och har självdistans. Och hon är likadan i juryn.

Det är inga stora WTF-ögonblick. Men jag charmas ändå ordentligt av 14-årige Gustav som går in med värsta Beyoncéattityden och bjuder på sång och dans ur divahandboken. Och av grymma 16-åriga Dao som är en blivande stjärna. Hon känns oerhört genuin och har den där tårdroppen i rösten som många skulle döda för.

Sanningen är dock att få, om ens någon, deltagare i svenska Talang skulle ha en chans i andra internationella versioner. Det här är verkligen knatteligan. Men vad gör det! Så länge deltagarna åtminstone är charmiga och produktionen är bra så är ju det skitsamma. Och där tycker jag ändå premiären levererar ganska bra.

Juryn då? LaGaylia Frazer är fortfarande den stora behållningen. Med sin smittsamma svengelska och fantastiska entusiasm livade hon upp vartenda avsnitt. David Batra däremot var inte rolig en enda gång under förra året, men får ändå fortsätta i år av någon anledning. Mer välkommet är att Bianca Ingrosso har ersatt Kakan Hermansson. Inget ont om Kakan, hon är grym, men Bianca känns helt rätt för den här sortens familjeunderhållning. Jag älskar ju Wahlgrens värld och tycker Bianca är klockren som realityprofil: rolig, frispråkig och har självdistans. Och hon är likadan i juryn.

Nu är Alexander Bard ingen frisk fläkt längre. Likt så många andra har han hittat en publik i de mörka utrymmena på nätet där det luktar jävligt unket.

Sedan kommer vi till Alexander Bard. Jag förstår verkligen behovet av någon som är hård och tuff i juryn, det behövs för dynamiken. Han var verkligen den enda behållningen under de hemska Bagge-åren i Idol. Och jag minns en tid då Alexander Bard var en frisk fläkt. Som ett livslångt Army of Lovers-fan uppskattade jag när han och hans bandkollegor revolterade mot heteronormer och en trångsynt syn på sexualitet. Nu är han ingen frisk fläkt längre. Likt så många andra har han hittat en publik i de mörka utrymmena på nätet där det luktar jävligt unket.

Den som följer honom på Twitter vet att han älskar att skriva hårt, elakt och lågt. Han har till exempel förlöjligat #metoo och menar att hela #metoo bara är ett resultat av att 150 miljoner kvinnor har läst Fifty Shades of Grey. Han har kallat kvinnor för bitch, hora och »missfosterhjärnor«. Han använder n-ordet utan några betänkligheter och har även önskat att före detta justitieministern Beatrice Ask ska dö en långsam död. Det är bara några exempel av många.

Detta har lett till att det har startats namninsamlingar för att kicka Alexander Bard från juryn, vilket vissa i debatten, TV4 inräknat, menar är någon sorts inskränkning i yttrandefriheten. Men det är ett märkligt argument. För yttrandefriheten verkar ju funka ganska bra eftersom Alexander Bard kan vräka ur sig all skit han vill på Twitter till sina 75 000 följare. Och folk kritiserar honom för det. Och andra kritiserar de som kritiserar honom. Se där, yttrandefriheten funkar!

Det folk kritiserar är varför en person som gång på gång uttrycker sig sexistiskt och rasistiskt ska få fronta kanalens största nöjesprogram. Varför ska TV4 göra en sådan person till sin stora profil och reklamansikte?

Jag förstår överhuvudtaget inte de som tycker det är dåligt att folk går samman för att kritisera de som uttrycker sig rasistiskt, sexistiskt eller homofobiskt – och även kritiserar de företag och organisationer som har dem som profiler. Det är något bra. Motsatsen skulle vara mycket värre. Hela #metoo-rörelsen har ju visat att assholes har fått fortsätta år efter år trots att de har ägnat sig åt maktmissbruk, mobbning och/eller sexuella trakasserier just för att många kvinnor inte har vågat höja rösten eller inte har blivit trodda när de har gjort det.

Den här frågan handlar inte om yttrandefrihet, utan om huruvida TV4 har några värderingar överhuvudtaget och om de tycker att Alexander Bards åsikter och agerande lirar med dem. TV4 verkar tydliga i frågan. Här om dagen skrev TV4:s programdirektör, Viveca Hansson, på TV4:s medieblogg: »Om TV4 enbart skulle låta människor ta plats i rutan vars åsikter och handlingar rimmar med företagets egna värderingar och är prövade på förhand, skulle vi få en väldigt trång tv-värld. Så vill väl ingen egentligen ha det«.

TV4 försöker få det till att folks kritik handlar om att inga olikatänkande någonsin ska få komma till tals i TV4. Så är det inte. Det folk kritiserar är varför en person som gång på gång uttrycker sig sexistiskt och rasistiskt ska få fronta kanalens största nöjesprogram. Varför ska TV4 göra en sådan person till sin stora profil och reklamansikte? Är hans värderingar verkligen något de vill förknippas med på det här sättet?

Tydligen vill TV4 det. Sanningen är ju att det först är när pengarna hotas som kanalen skaffar sig en ryggrad och påstår att de har mer vettiga värderingar. Det är bara att kolla på det senaste halvårets avslöjanden om hur de lät några av sina tv-profiler hållas år efter år trots att de hade mobbat medarbetare, sextrakasserat och betett sig som svin. Så alla som är rädda för att Alexander Bard kommer att försvinna från juryn har inget att oroa sig för. Ni kommer att kunna fredagsmysa med honom under en lång tid framöver.

Talang sänds på fredagar kl 20 i TV4.

Just nu på TVdags

Streamingtips

Får män sörja sitt hår? Tack för ännu ett berörande avsnitt, Edit

11 december, 2018
Kommentar

Här är alla anledningar till att På spåret spårat ur – går det att rädda?

9 december, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Beat, Dogs of Berlin & det nya tyska tv-undret

9 december, 2018
Streamingtips

Kan Andrev få en vän? Intressant om manlig ensamhet… och vänskap

8 december, 2018
Kommentar

På SVT i kväll: Morran och Tobias-biofilmen som blev orättvist sågad

8 december, 2018
Trailer

Äntligen! Avengers: Endgame har fått både titel & trailer

7 december, 2018
Nyhet

Nyårsmys eller nyårsrys? Mikael Persbrandt läser Ring klocka ring

7 december, 2018
Recension

Roma – ett mästerverk om ett Mexiko i förändring

7 december, 2018
Recension

Netflix-premiär för Serkis Mowgli – klart godkänd men ingen klassiker

7 december, 2018
Premiär

Pappslöjd, spritsenap & After Eight – Jul med Ernst är tillbaka

6 december, 2018
Recension

HBO Nordics Min fantastiska väninna är handlingsförlamande fantastisk

6 december, 2018
Kommentar

Värst i tv-världen just nu: Julia Davis gränslösa Sally4Ever

5 december, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel