Premiär

Synd! Finans-knasiga Black Monday är alldeles för ojämn

Det är jättesvårt att lyckas bestämma vad man ska tycka om Black Monday, HBO:s nya komedi som ska avslöja vad som egentligen ledde till dagen i oktober 1987 då världens aktiemarknader störtdök. Är det en heist-film? Är det ironisk satir över vad humor egentligen är? Är det en berättelse om makt och pengar och ras och kön, förklädd till ironisk satir-historia?

Problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det.

Det är för många skämt som görs alldeles för övertydliga, som känns som första utkast eller som att serien kanske snarare skulle varit en sketch eller en serie korta sketcher i något annat program. Det funkar inte riktigt som dramakomedi, eller »intelligent« komedi, när humor-bitarna ofta blir så överdrivna att det är som en, ja, en parodisk sketch om hur man skulle kunna berätta saker. Don Cheadles upprepade tic att förklara alla sina jämförelser är nästan rolig en gång, nästan rolig två gånger, och sen är det bara störigt. Nästan alla blinkningar till saker som vi i framtiden har mer koll på slängs fram med stora blinkande neonskyltar.

Serien börjar med ett dödshopp ner på en dyr bil (förstås) där vi får se att den döde har en smaragdslipsnål. Den där nålen dansar omkring i varje avsnitt så att vi ska veta att vi minsann inte vet vem det är som tar livet av sig. Det är en kul idé men som taget med allt annat bara blir som att det hojtas »HALLÅ! VI HAR TÄNKT HÄR!«. Det hade behövts någon med både en rejäl redigerar-machete och en finess-skalpell för att städa i helheten.

Om man ska jämföra med något annat är det första jag kommer att tänka på Wet Hot American Summer, som också försöker ge en lite vrängd känsla av en viss tid och en viss upplevelse och kräver att man bara accepterar alltfler absurda premisser. Jag tror att problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det. Synd på så många bra skådisar och faktiskt en del intressanta anslag.

Black Monday har premiär på HBO Nordic 21 januari – men första avsnittet är redan släppt i smyg.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel