Premiär

Synd! Finans-knasiga Black Monday är alldeles för ojämn

Det är jättesvårt att lyckas bestämma vad man ska tycka om Black Monday, HBO:s nya komedi som ska avslöja vad som egentligen ledde till dagen i oktober 1987 då världens aktiemarknader störtdök. Är det en heist-film? Är det ironisk satir över vad humor egentligen är? Är det en berättelse om makt och pengar och ras och kön, förklädd till ironisk satir-historia?

Problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det.

Det är för många skämt som görs alldeles för övertydliga, som känns som första utkast eller som att serien kanske snarare skulle varit en sketch eller en serie korta sketcher i något annat program. Det funkar inte riktigt som dramakomedi, eller »intelligent« komedi, när humor-bitarna ofta blir så överdrivna att det är som en, ja, en parodisk sketch om hur man skulle kunna berätta saker. Don Cheadles upprepade tic att förklara alla sina jämförelser är nästan rolig en gång, nästan rolig två gånger, och sen är det bara störigt. Nästan alla blinkningar till saker som vi i framtiden har mer koll på slängs fram med stora blinkande neonskyltar.

Serien börjar med ett dödshopp ner på en dyr bil (förstås) där vi får se att den döde har en smaragdslipsnål. Den där nålen dansar omkring i varje avsnitt så att vi ska veta att vi minsann inte vet vem det är som tar livet av sig. Det är en kul idé men som taget med allt annat bara blir som att det hojtas »HALLÅ! VI HAR TÄNKT HÄR!«. Det hade behövts någon med både en rejäl redigerar-machete och en finess-skalpell för att städa i helheten.

Om man ska jämföra med något annat är det första jag kommer att tänka på Wet Hot American Summer, som också försöker ge en lite vrängd känsla av en viss tid och en viss upplevelse och kräver att man bara accepterar alltfler absurda premisser. Jag tror att problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det. Synd på så många bra skådisar och faktiskt en del intressanta anslag.

Black Monday har premiär på HBO Nordic 21 januari – men första avsnittet är redan släppt i smyg.

Just nu på TVdags

Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel