Premiär

Synd! Finans-knasiga Black Monday är alldeles för ojämn

Det är jättesvårt att lyckas bestämma vad man ska tycka om Black Monday, HBO:s nya komedi som ska avslöja vad som egentligen ledde till dagen i oktober 1987 då världens aktiemarknader störtdök. Är det en heist-film? Är det ironisk satir över vad humor egentligen är? Är det en berättelse om makt och pengar och ras och kön, förklädd till ironisk satir-historia?

Problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det.

Det är för många skämt som görs alldeles för övertydliga, som känns som första utkast eller som att serien kanske snarare skulle varit en sketch eller en serie korta sketcher i något annat program. Det funkar inte riktigt som dramakomedi, eller »intelligent« komedi, när humor-bitarna ofta blir så överdrivna att det är som en, ja, en parodisk sketch om hur man skulle kunna berätta saker. Don Cheadles upprepade tic att förklara alla sina jämförelser är nästan rolig en gång, nästan rolig två gånger, och sen är det bara störigt. Nästan alla blinkningar till saker som vi i framtiden har mer koll på slängs fram med stora blinkande neonskyltar.

Serien börjar med ett dödshopp ner på en dyr bil (förstås) där vi får se att den döde har en smaragdslipsnål. Den där nålen dansar omkring i varje avsnitt så att vi ska veta att vi minsann inte vet vem det är som tar livet av sig. Det är en kul idé men som taget med allt annat bara blir som att det hojtas »HALLÅ! VI HAR TÄNKT HÄR!«. Det hade behövts någon med både en rejäl redigerar-machete och en finess-skalpell för att städa i helheten.

Om man ska jämföra med något annat är det första jag kommer att tänka på Wet Hot American Summer, som också försöker ge en lite vrängd känsla av en viss tid och en viss upplevelse och kräver att man bara accepterar alltfler absurda premisser. Jag tror att problemet är att Black Monday i jämförelse tar sig själv på för stort allvar även i hur den är rolig. Kanske växer det efter de första tre avsnitten, men jag undrar om man orkar nöta vidare och upptäcka det. Synd på så många bra skådisar och faktiskt en del intressanta anslag.

Black Monday har premiär på HBO Nordic 21 januari – men första avsnittet är redan släppt i smyg.

Just nu på TVdags

Säsongspremiär

Snart dags för Gift vid första ögonkastet – med ny expert

19 februari, 2019
Säsongspremiär

Bonusfamiljen tillbaka! Men vad hände sist? Här är en påminnelse

18 februari, 2019
Streamingtips

HBO Nordic-serien Crashing – en sitcom om att stå upp

18 februari, 2019
Podcast

I veckans podd: Oscar-förutsägelser med Kyle Buchanan

17 februari, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Är The Passage årets bästa guilty pleasure?

17 februari, 2019
Teasertrailer

Det är romantik i den blodstänkta luften när Santa Clarita Diet sätter datum

16 februari, 2019
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2019: Norrskens-Kygo, dockpop & en Modern Talking-flashback

16 februari, 2019
Gruppdiskussion

The Walking Dead-cirkeln om förnumstiga Judith & Emmerdale i zombiemiljö

15 februari, 2019
Netflixtips

Umbrella Academy är härligt mörk superkrafts-ångest-action

15 februari, 2019
Nyhet

Good Omens har blivit med toksnygg vinjett

14 februari, 2019
Trailer

Äntligen en första tjuvtitt på Killing Eve säsong 2

14 februari, 2019
Trailer-nyhet

Killfesten tillfälligt över – äntligen trailer till Frost 2

13 februari, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel