TVdags-kalendern lucka 7

Swayze & Reeves i Bigelows mästerliga surf- & bankrånaraction

Sju män i Sverige har Bodhi som tilltalsnamn – men…

Ingen har Johnny Castle som tilltalsnamn

Nej, precis. Ingen har Johnny Castle som tilltalsnamn. Men sju män har fått namn efter Patrick Swayzes rollfigur i Kathryn Bigelows kultrulle Point Break. En film som fixar att på samma gång vara bromance-rulle, buddy cop-macka och kärleksfilm. Att den lyckas så väl kan vi tacka Keanu Reeves och – efter nyss nämnda genrer –  Swayze, Gary Busey och Lori Petty för.

Äventyrliga filmdiggare känner nog igen sig mer i den adrenalinstinne surfarduden Bodhi i Point Break, än i Dirty Dancings dansande goding, Johnny Castle.

Filmen handlar om FBI-agenten Johnny Utah (Reeves; Ingen svensk har Johnny Utah som tilltalsnamn) som blir undercover-agent i ett surfargäng – de kanske är bankrånarkooperativet som kallas ex-presidenterna (Reagan, Carter, Nixon och Johnson; Inga svens… [Där sätter vi stopp, reds anm.]).

Patrick Swayze slog igenom med dunder och brak fyra år tidigare, i Dirty Dancing. Men de lite mer äventyrliga filmdiggarna känner nog mer igen sig i den adrenalinstinne surfarduden Bodhi i Point Break, än i dansande godingen Johnny Castle. Och namnstatistiken talar sitt tydliga språk: Bodhi 7 – Johnny Castle 0.

Bigelow brukar i snälla ordalag (relativt sett) kallas krigshetsare. Det kanske stämmer, och i så fall borde det kanske innebära att jag (vi) inte ska se hennes filmer. Beroende på hela frågeställningen om hur man ska tänka med relationen mellan konstnären och hens konst. Jag behöver fundera mycket längre än så här på den frågan. Under tiden kollar vi in bankrånet:

Ända sedan Svartenbrandt härjade i Sverige på 1900-talet har jag känt en skräckblandad förtjusning när det gäller bankrånare. Inte minst gummimaskbeklädda sådana. Kittlande!

Point Break finns att strömma.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020
Recension

Netflix-komedin Never Have I Ever – en uppfriskande tonårskomedi

10 maj, 2020
Säsongspremiär

Jen & Judy är tillbaka i Netflix snärjigt skruvade Dead To Me

8 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel