SVT-premiär: Skådisfest i nya Top of the Lake-säsongen

Betyg 4 av 5

När Jane Campions Top of the Lake rullas ut för en andra säsong blir jag först alldeles överväldigad. Av den filmiska kvaliteten i regi och foto, av den det ovanligt levande och oglamorösa persongalleriet (där till och med Nicole Kidman »skalats ner«, även om hennes stora gråa hår är rätt flamboyant …), och av hur alltihop – storyn, miljöerna, fotot, rollgestalterna – skapar en sådan oväntad, lågmäld, långsam illusion av verklighet som både är glåmigt ful och atmosfäriskt attraktiv.

Campion bryr sig inte om den moderna kriminalseriens krav på realism i intrig och skildring av polisarbete. Här finns i stället helt andra nivåer av psykologisk realism och dramatik.Framför allt är kvinnoskildringarna, och blotta bredden i dem, storartade.

Tämligen direkt förförs jag av att den feta, buffliga macho-polischefen har blåmålade naglar på ena handens fingrar och en gigantisk gosedjurspanda på kontoret. Det är som med en ny förälskelse. Allt stämmer. Alla detaljer har en förhöjd attraktion.

Men senare under seriens gång kommer vardagen in på annat sätt. Då är illusionen – konstverket – tydligare och äktheten inordnas i den. Det gör inte serien sämre, egentligen, men jag inser efterhand att den inte riktigt är så allomfattande som jag först förleddes att tro.

Polischefens naglar och panda förklaras redan i första avsnittet. De var inte bara uttryck för scenografisk lekfullhet. Top of the Lake är egentligen – i andra säsongen kanske mycket mer än i första – en oerhört traditionell deckarserie. Allt sitter väldigt snyggt ihop i en perfekt äv med raka trådar. Och för detta krävs en uttänjd trovärdighet med lite väl många tillfälligheter. Kort sagt: det jag har svårt för är att precis alla beståndsdelar i intrigen, alla personer, är så på djupet ihopsydda i samma trafficking-bordell-surrogatmödraskap-härva. (Dessutom känns flera situationer och sammanhang märkligt krystade – killgänget från universitetet, till exempel, som brukar hänga med sina laptops på ett fik och snacka bordellsex … hm, njaej!)

Samtidigt är detta helt enkelt Jane Campions sätt att jobba. Hon bryr sig inte om den moderna kriminalseriens krav på realism i intrig och skildring av polisarbete. Här finns i stället helt andra nivåer av psykologisk realism och dramatik.

Framför allt är kvinnoskildringarna, och blotta bredden i dem, storartade. Redan bland de unga asiatiska prostituerade finns en mångfald av personligheter. Och den så gloriöst uppfuckade tonårstjejen som spelas av Alice Englert, och såklart Gwendoline Christies polisbrud – vilket briljant udda polispar hon och Elisabeth Moss huvudroll utgör.

Männen är dock lika bra, bara inte lika många. Och David Dencik går kanske egentligen utanpå allt annat i serien. Jösses vilken karaktär, vilket lebensraum denna östtyska psykopat skapat sig i en reinkarnerad 1970-talsvåning ovanpå en asiatisk bordell i Sydneys fulkvarter!

Top of the Lake: China Girl har svensk premiär på SVT i kväll kl 22.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel