TVdags-krönikan, 23 april

SVT Flow-premiär i dag – förvirrar mer än inspirerar?

Traditionell tv-tablå möter Spotifygenerationens spellistor i ett gränsland och en övergångstid som SVT vill behärska med sin nya hybridtjänst SVT Flow. Den frontas av nya serier och satsningar – den givna publikdragaren torde vara På jakt med Lotta och Leif som TVdags recenserade i går – som blandas med äldre material ur SVT:s arkiv. Utbudsmässigt ser det bra ut, det finns fingertoppskänsla i hur programmen valts.

Men hur funkar tjänsten rent tekniskt och vad vill SVT med satsningen?

Jag vet inte om det är en premiärdagsbugg eller ett medvetet val, men för mig framstår designen mer som uttänkt smart än intuitiv.

Spellistan ligger i en horisontell tidsaxel med det program som är tänkt att ses just nu placerat i mitten. Spellistan har ingen uppenbar start eller ände utan är snarare utformad som en cirkel, scrollar man framåt eller bakåt märker man snart att listan börjar om när man gått varvet runt. Det finns inget liveläge eller ens något bestämt »nu«, man får starta programmet som är aktuellt i spellistan (eller någon annan titel) på egen hand, och programmet börjar alltid från början, vilket ger att i princip ingen kommer att se saker exakt samtidigt på SVT Flow. Antagligen är det också därför inga klockslag finns angivna någonstans, huruvida tjänsten tickar fram en ny titel till mittenplaceringen i listan vid ett exakt givet klockslag är helt enkelt inte särskilt intressant för användaren.

Startar man en »sändning« och låter den rulla byts automatiskt till nästa titel i listan när det första programmet är slut. Tittar du på dagtid mellan klockan 10-15 läggs 90 sekunder långa nyhetssändningar in varje halvtimme.

Jag vet inte om det är en premiärdagsbugg eller ett medvetet val, men för mig framstår designen mer som uttänkt smart än intuitiv. När jag laddar sajten första gången i datorn fattar jag till en början inte hur jag ska göra, jag hittar inte spellistan och när jag använder webbläsaren Safari på min Mac och startat en visning hamnar jag flera gånger i ett läge då jag inte lyckas ta mig ur videospelaren när jag väl startat en sändning, det svarta stängningskrysset i högerhörnet dyker aldrig upp igen, och jag får ladda om sajten för att komma tillbaka till start. Kanske är det dock en Safarispecifik bugg, jag lyckas inte återskapa problemet när jag testar i Chrome.

Bortsett från detta, som jag tolkar som barnsjukdomar, framstår SVT Flow som en tekniskt välfungerande tjänst. (Tillägg: SVT har nu efter TVdags påpekande åtgärdat Safaribuggen)

Men känslan som jag fick när jag först hörde talas om SVT Flow och skrev om den här på TVdags finns kvar – jag förstår inte tjänstens syfte. I intervjuer och pressmeddelanden har de ansvariga pratat om att SVT Flow är till för dem som »älskar tv« och gillar att »luta sig tillbaka«.

  • För det första tycker jag att de sakerna motsäger varandra eftersom tillbakalutat för mig signalerar att något görs passivt, någon som halvligger i soffan och inte riktigt orkar engagera sig. För mig är inte det att älska något.
  • För det andra ser jag en motsägelse i de plattformar där SVT Flow fungerar i relation till det här med att luta sig tillbaka. SVT Flow används på datorer, surfplattor och i mobiler, enheter som inbjuder till aktivt användande samtidigt som man tillbakalutat tittar på sin traditionella tv-skärm, det vill säga den enda skärm där SVT Flow inte finns.

Hur ska man exempelvis kunna twittra och facebooka om det man älskar som visas på SVT Flow när prylen man brukar twittra med är upptagen med att visa SVT Flow-sändningen? Ja, jag vet att det finns tekniska lösningar att ta till för att få ihop ekvationen och spela upp innehållet på en extern skärm, men ni fattar kanske vad jag menar. Tv på mobila plattformar signalerar för mig aktiva val, att man surfar in och specifikt väljer det man vill se, inte tillbakalutning.

Tanken att försöka omskapa den klassiska tv-tablån till en spellista som Spotifygenerationen kan omhulda är onekligen intressant – men för att få ihop ekvationen hade jag velat se SVT Flow implementerat i min traditionella tv, något jag antar att SVT själva också gärna sett, men än så länge finns inga praktiska möjligheter för att få till det på ett smidigt sätt.

SVT har i och med denna lansering nu tre playplattformar riktade mot den vuxna publiken – SVT Play, SVT Flow och Öppet Arkiv. Jag tycker det är för många.

SVT har i och med denna lansering nu tre playplattformar riktade mot den vuxna publiken – SVT Play, SVT Flow och Öppet Arkiv.  Jag tycker det är för många. Lägg även till hur content hoppar mellan dessa och Utbildningsradions UR Play. Förvirringen blir heller inte mindre av att allt material som finns på SVT Flow även finns på SVT Play – att På jakt med Lotta och Leif skulle vara SVT Flow-exklusiv stämmer inte, första avsnittet finns sedan i morse även på SVT Play, i likhet med alla andra titlar i dagens Flow-spellista. Det som återstår av unikt värde i SVT Flow blir därmed den guidning som spellistan ger, att tjänsten kan lotsa oss fram till program vi inte visste att vi ville se. Det finns också en något utökad kategoriindelning av utbudet jämfört med SVT Play och en »Vi tror att du gillar«-sektion. Men räcker verkligen det?

Jag tycker inte det. Jag hade hellre sett de nya intressanta tankar som finns här implementerade i ett relanserat, uppfräschat SVT Play, företagets grundtjänst som i ärlighetens namn börjar kännas en aning bedagad rent funktions- och utseendemässigt. Att i stället sprida gracerna så här leder bara till förvirring.

Eller som Lotta Lundgren själv uttryckte det i en flitigt retweetad twittring i dag på förmiddagen:

 

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel