Strippor, snippor & sexposition

Stor suck… Här faller även Gotham i strippklubbsfällan

Gotham! Seriens första avsnitt var väl en stabil trea av fem. (Björns TVdags-recension av premiäravsnittet hittar ni här). Det var ett hästjobb att introducera alla karaktärer (varav flera färgstarka och kul) och presentera seriens premiss och ha en avslutad story – det gjorde man helt okej, trots en del vansinnigt övertydliga blinkningar till publiken.

Som stackars Ivy, som fick stå med en vattenkanna bredvid växt hela tiden hon var i bild: »Alltså, fattar ni! VÄXT! Poison Ivy«!

Visst är det ett fantastiskt sammanträffande att klubbägaren alltid är placerad mitt framför strippklubbsscenen, och inte, till exempel inne på sitt kontor?

Det var också trist att avsnittet trots flera kvinnliga karaktärer inte klarade av Bechdel-testet. Och de två kvinnliga superskurkarna Poison Ivy och Cat Woman var ju mest söta flickor, kunde inte de fått vara lite roliga? Varför är det så vanvettigt svårt att skriva komiska kvinnliga karaktärer i?

Men det tröttsammaste av allt introduceras redan i första avsnittet: en ny arena som vi verkar bli tvingade att utstå på mer frekvent basis: Fish Mooneys klubb.

Fish Mooney (som jag gillade annars) ska alltså förhöras. Inte i avskilt rum utan öppet i hennes klubb där strippor syns paraderande på scenen i bakgrunden.

Är det inte lustigt att polisen måste hålla förhör med just strippklubbsägare på plats? Visst är det ett fantastiskt sammanträffande att klubbägaren alltid är placerad mitt framför scenen och inte, till exempel, inne på sitt kontor? Nej, här ska det multi-taskas! Klubbägaren jobbar samtidigt som tjejerna! Så att det kan vara riktigt mycket gnid-på-påle och paljettprydd snippa med i bild.

Men det är inte bara tjejer på scenen! Utan vid ett tillfälle även en manlig ståuppare. Han får synas ordentligt och har repliker (den inte särskilt smidiga repliken »you like jokes, don’t you« från Fish Mooney avslöjar att det är en person vi lär få se mer av.)

Vi tittare förväntas inte kunna hålla uppe intresset om en scen innehåller för mycket info om vi inte får se ett spritt språngandes näck fruntimmer samtidigt.

Tjejerna däremot får knappt ens skärpa på sina ansiktet (se utsnittet på bilden ovan). De har inga tydliga ansiktsdrag, inga namn, inga repliker. Har ingen uppgift i scenen förutom att deras kroppar ska synas. Ett klassiskt exempel på kvinnor som rekvisita, helt enkelt.

Jag hör invändningar?

Protest 1: »Det handlar ju om maffia och tror du att hon gör upp planer och bizznizz på Starbucks med en caramel macciato i handen?«

Ja, nu har jag inte stenkoll på maffians hängpreferenser, men kan man inte tänka sig sjukt många andra ställen som restaurang, travbana, vodkadestilleri eller vad tusan som helst för klyschigt annat ställe. Eller visst en klubb där tjejer jobbar – men kan vi tänka oss bartenders? Croupiers?

Protest 2: »Gotham ska spegla de mörka sidorna i en kriminell stad."

Gör inte, säg, ett motell, ett härbärge, en bar eller en trottoar det jobbet lika bra?

Den här fixeringen vid att hålla förhör framför strippscener speglar bara regissörens idé om att »hörni, ta hit en statist med snygga boobs, ställ henne precis här så smyger vi in henne i det här kamerautsnittet så tittarna har något kul att titta på medan de lyssnar på tröttsamt förhör med vittne«.

Serier som innehåller minst en strippklubbsscen (inte alla är polisserier, men ni fattar) inkluderar Dexter, Miami Vice, Sopranos, Friday Night Lights, The Wire, Prime Suspect, House of Lies, The OC, Revenge och säkerligen en lång rad till.

»Exposition« är en manusterm för att få in information till tittarna på ett smidigt sätt, men »Sexposition« var termen som kritikern Myles McNutt myntade för att beskriva hur så många scener i Game of Thrones ramades in av sex och naket – tänk Littlefingers monolog framför de två prostituerade. En annan kritiker, James Poniewozik på Time magazine, använder samma begrepp för att beskriva hur tittarna, eller karaktärerna, får något att göra i en scen som innehåller mycket information eller är en monolog.

Så sorgligt är det alltså. Vi tittare förväntas inte kunna hålla uppe intresset om en scen innehåller för mycket info om vi inte får se ett spritt språngandes näck fruntimmer samtidigt.

Till alla manusförfattare och regissörer där ute. Om ni lovar att skriva och regissera tillräckligt bra lovar jag att vi klarar av att hålla koncentrationen uppe under en hel tvåminuters förhörsscen utan en endaste liten paljettpatte i bild.

Gotham avsnitt 2 visas på C More i kväll kl 21 och finns även på C More Play och Filmnet.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel