Svartvitt om en både svart och vit kultur

Stockholms skinheads diggade både Kalle Dussin och Prince Buster

I kväll sänder SVT Skinheads – 25 år senare, Cicci Renström Suurnas uppföljare till hennes eget klassiska porträtt av Stockholms skins, gänget som gjorde Slussen och Gamla Stan osäkert under 1980-talet. Så här såg det ut när filmen sändes i SVT 1988:

Jag såg den då, och minns att jag var jag väldigt kritisk. Inte för att jag tyckte den gav en orättvis bild av de skitjobbiga skinsen. Jag var som alla andra livrädd för att hamna i deras bångstyriga väg och föraktade deras extremhögerpolitiska naivitet.

När jag ser om filmen, för första gången sedan 1988, upptäcker jag att även min bild var förenklad.

Men nu var det ju så att filmen använde The Specials Concrete Jungle som nyckelmusik i soundtracket, Coventry-bandet med både svarta och vita medlemmar som i slutet av 1970-talet hyllade den jamaicanska rudeboykultur som utövat stora influenser på den tidiga engelska skinheadrörelsen. Och eftersom filmen samtidigt även avhandlade stil och historia, från hard mods till killer boots, så kändes det fel – dessutom kontraproduktivt i den dåvarande debatten – att inte med ett ord nämna skamusik, rudeboys och multikulturella skinheadrötter.

Nu var som sagt Stockholms 1980-talsskins främst ölskränande nationalister som slogs och körde »Kalle Dussin«-demos (och i vissa fall långt värre ändå, vilket jag hoppas framgår av den nya dokumentären i kväll), och nyanseringen jag då önskade gällde popkulturbeskrivningen och inte de individuella personporträtten.

princebuster
Prince Buster-LP:n som var både invandrarkulturell ikon och svensk skinheadfavorit.

Men när jag i dag ser filmen igen, för första gången sedan 1988, upptäcker jag att även min bild var förenklad. I slutscenen befinner vi oss i en lägenhet hemma hos en av de mest tongivande skinnhuvudena, och A Clockwork Orange-planschen på väggen lär jag ju ha fäst blicken på även förra gången. Men nu hör jag plötsligt också, svagt i bakgrunden, att det är klassisk Blue Beat killen spelar på grammofonen. Och det är det gula LP-omslaget till Prince Buster Fabulous Greatest Hits han lägger åt sidan bredvid sig i sängen.

Detta är samma kille som tidigare i filmen berättar om skinheadhistorien, om att de inte har rakade skallar för att det är bättre när man slåss utan för att det är en kulturell kod som bottnar i de första skinnhuvudenas uppbrott från den allt långhårigare och hippiefierade modsrörelsen i England 20 år tidigare. Det är mycket möjligt att han förenklade bakgrunden och hoppade över rudeboygrejen i intervjun, men han lät sig ändå filmas med den obskyra Melodisc-utgåvan från 1980 av en Prince Buster-LP som är soundtracket till Londons största invandringsepok. En invandrarkulturell ikon.

Djupt ironiskt med tanke på det tidningen Arbetarens chefredaktör Daniel Wiklander skrev om filmerna igår.

Hur kunde Cicci Renström Suurna exkludera hela detta kulturbärande element ur filmen? Det är en undran som förstärks av att jag, när jag ser om originalfilmen, imponeras av Renström Suurnas blick och lyhördhet i övrigt. Hon kommer skinsen riktigt nära, och där finns en rörelse i tiden också – killarna utvecklas, börjar prata om utbildningar och att lämna skin-identiteten bakom sig.

Eller – hur nära kom hon egentligen?

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel