Recension

Stabil säsongsinledning när Bron äntligen är tillbaka i kväll

Betyg 4 av 5

»Varje saga har ett slut.« Det är den ödesmättade underrubrik som ackompanjerar förhandsmaterialet till Bron IIII: den fjärde och sista säsongen av SVT:s dundersuccé till kriminaldrama som har premiär i kväll. Genast infinner sig en oro – inte vår Saga väl? SagaNorénLänskrimMalmö har inget slut, det är väl inte det ni menar, att hon ska… dö?

Fyra avsnitt har jag sett och överlag känns det väldigt Bron:skt. Här finns det utlösande kriminalfallet: ett bestialiskt kvinnomord.

Om oron är befogad eller inte återstår att se. Klart är att när vi träffar Saga i kvällens premiäravsnitt har hon definitivt mått bättre. Hon sitter i fängelse, dömd för mord på sin mamma, och när Henrik kommer på besök och försöker trösta med att hon ska »fokusera på sina rutiner« lyser hennes förtvivlan igenom på typiskt återhållet Saga-vis: »Det är inte mina rutiner! Någon annan bestämmer allt!«

SVT-BRON-2017-E01-c292_608x405
Att vara Saga Norén verkar inte helt lätt en vanlig dag. Lägg då till att vara Saga Norén i fängelse. Oskyldigt dömd. Oskyldigt dömd polis, i ett fängelse. Nej, hon har definitivt mått bättre. Utan att avslöja för mycket av handlingen fortsätter det, med vissa undantag, att vara motigt för Saga under inledningen av säsongen. Det finns en nästintill komisk scen där hon rabblar upp allt som hänt henne: mamman med Münchhausen by Proxy, föräldrarna som åkte i fängelse, systern som tog livet av sig, kollegan som hon angav till polisen, hennes chef och mentor som blev dödad, mamman som satte dit henne för mord och så vidare och så vidare.

Kanske är det därför man ömmar så för henne? En sak är säker, hur varmstarkt jag än känner för Saga älskar Henrik henne mer. Henrik tävlar lätt om titeln årets pojkvän (även om Saga aldrig i livet skulle kalla honom det. Möjligen årets han-jag-har-sex-med-ibland). Han har en ängels tålamod med hennes närmast smärtsamma okänslighet. De sociala framsteg hon gjort tidigare verkar nu som bortblåsta – det skulle kunna ses som en manusmiss i karaktärsutvecklingen men är nog snarare en följd av hennes psykiska ohälsa. Hon är märkbart skärrad och har till synes ingen energi över till att följa sociala konventioner. Henrik accepterar, parerar och följer med.

Det sedvanliga, numer internationellt beryktade mörkret är på plats, bland annat får vi se en scen som måste slå svenskt tv-rekord i utstuderad grymhet.

Fyra avsnitt har jag sett och överlag känns det väldigt Bron:skt. Här finns det utlösande kriminalfallet: ett bestialiskt kvinnomord (hur kan vi göra det än mer groteskt? Låt henne bli stenad vetja!), de politiska konnotationerna: offret var chef över danska Migrationsverket och en extremvänstergrupp blir tidigt misstänkt, de eventuellt relevanta eventuellt irrelevanta sidohistorierna: bland annat en om en sektliknande grannsamverkan, allt ihoptvinnat med Saga och Henriks personliga bryderier.

Förutom Sofia Helin och Thure Lindhardt (Henrik) repriserar Sarah Boberg (Lillian),  Rafael Pettersson (John) och Maria Kulle (Linn) sina roller. Nya bekantskaper som dyker upp är bland andra en mystisk sidofigur spelad av Johannes Bah Kuhnke och första mordoffrets man spelad av Thomas W Gabrielsson. Och, kanske mest framträdande inledningsvis: Mikael Birkkjær som danske polisen Jonas.SVT-BRON-2017-E01-9055_608x405

Jonas är en stereotypt porträtterad hårdnackad polis. Han kallar folk för »bögen« och »asiaten« eftersom »vadå, ni förstår ju vem jag menar« (vilket blir besvärligt när det plötsligt är två bögar i utredningen och ingen längre förstår vem han menar). Han drar sig inte för råa skämt, öppet rävspel och sura pikar om att »jämställdhet går före kompetens« när en kvinnlig polis blir utskickad på uppdrag i stället för honom. Hittills verkar han i alla fall vara stabil på utredningsarbete, så vi får väl se om det ska gå åt skogen för honom eller om han blir skitstövel-utmålad för att sedan reformeras och komma ut som en rätt hygglig prick ändå.

Det sedvanliga, numer internationellt beryktade mörkret är på plats, bland annat får vi se en scen som måste slå svenskt tv-rekord i utstuderad grymhet. Men det finns också en del humor: den erbarmligt anskrämliga lerkopp Saga drejar till Henrik är ett välkommet exempel. Jag gillar också att danska polisen har börjat med öppen kontorslösning utan fasta platser för att främja »flexibilitet« och »kreativitet«, en banal källa till viss frustration.

Huvudförfattare är Hans Rosenfeldt och Camilla Ahlgren och för regin står Henrik Georgsson.

Bron:skt är det som sagt, jag tror inte någon blir alltför besviken. De är skickliga på cliffhangers och avsnitten lämnar mig nästan alltid i svår längtan efter nästa. Mitt största problem med serien är att jag är så oändligt mycket mer intresserad av Sagas privatliv, Henriks privatliv och framför allt Saga och Henriks privatliv än jag är av bestialiska kvinnomord, drogmaffia och sekteristiska sällskap. Det är det senare som ska driva berättelsen framåt, men allt jag vill se är Saga och Henrik leta efter Henriks döttrar, bearbeta sina personliga trauman och reda ut  relationen till varandra. Allt som inte direkt relaterar till det känns som utfyllnad och vattentramp. Mer Saga och Henrik till folket!

Bron IIII har premiär på nyårsdagen kl 21 i SVT och sänds därefter på söndagar.

Fotnot: »IIII« är inget korrfel utan symboliserar Öresundsbrons fyra pyloner och den fjärde säsongen.

Just nu på TVdags

Nyhet

Inspelningsstart för ny SVT-serie av Jonas Gardell & Simon Kaijser

24 januari, 2018
Klipp

Hämningslöst Spielberg-mys i nya trailern för Ready Player One

24 januari, 2018
Podcast

Pop Culture Confidential-special: allt om nomineringarna med Oscar-experten Sasha Stone

23 januari, 2018
Recension

Soderberghs nya serie Mosaic förbryllar – på fel sätt

23 januari, 2018
Kommentar

Hynek Pallas om Guldbaggen-thrillern alla missar

23 januari, 2018
Tablåtips 23/1

Bäst på tv i kväll: Alicia Vikanders Oscarssuccé i The Danish Girl

23 januari, 2018
Lästips

Litteraturens betydelse i Arkiv X – bokhyllan hos CSM dissekerad

23 januari, 2018
Recension

Mardrömmen är tillbaka – Channel Zero är tv-världens bästa skräckserie

22 januari, 2018
Recension

Nytt på HBO: Britannia – Game of Thrones möter Vikings möter Asterix

22 januari, 2018
Tablåtips 22/1

Bäst på tv i kväll: Chockrapport om de oförutsägbara klimatförändringarna

22 januari, 2018
Nyhet

Three Billboards dominerade SAG Awards – här är alla vinnarna

22 januari, 2018
Tablåtips 21/1

Bäst på tv i kväll: Kommer Bron-Henrik att lösa sitt cold case?

21 januari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel