Streamingtips

Sommarfilmen: suveräna Schilling & Healy i snurriga kidnappardramat Take Me

Ray Moody driver ett företag med en unik och i hans ögon fantastisk affärsidé: han iscensätter fejkade kidnappningar. Klienter anlitar honom för att få lite spänning i vardagen eller för att chockbehandla sina fobier eller laster – han kidnappar dem, utsätter dem för ett överenskommet scenario, och håller dem fångna till dess att tiden är ute. Därefter släpps de fria. Han använder inget våld och ser till att all dokumentation finns tillgänglig ifall polisen skulle bli inblandad. Lite lajv, lite bdsm, lite The Game. Företaget går sådär.

Men när han får en ny klient, den välbeställda affärskvinnan Anna St. Blair, som erbjuder extra mycket betalt i utbyte mot att Ray behandlar henne ovanligt hårdhänt och håller henne fången en hel helg, tummar han på sina strikta regler. Naturligtvis går ingenting som planerat.

Take Me (2017) är den rutinerade karaktärsskådisen Pat Healys debut som långfilmsregissör, och han spelar även den ena huvudrollen som den älskvärde losern Ray. Taylor Schilling, bekant från Orange Is the New Black, spelar Anna. Bägge två är suveräna, och en stor behållning av filmen är deras psykologiska katt- och råttalek där perspektiven ständigt skiftar och man till slut inte vet vem man kan lita på, eller heja på (om någon). Vad är på riktigt? Vem talar sanning? Vem bluffar? Det är lager på lager utan att det någonsin känns löjligt. Schillings och Healys spel här är imponerande komplext – han spelar en fumlande entreprenör som i sin tur ska (dåligt) gestalta en hårdhudad kidnappare, hon är en tuff karriärist som spelar panikslaget offer, men ändå inte, men kanske ändå…? Resultatet är en ekonomiskt berättad, energisk dramakomedi med inslag av såväl screwball som film noir.

Take Me finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021
Linus Fremin betygsätter & tippar

Melodifestivalen 2021: Starkt startfält – men allt handlar om Danny

6 februari, 2021
Recension

Biopremiär för Sound of Metal! Riz Ahmed brinner när oljudet tystnar

5 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Göteborgs filmfestival i vardagsrummet

31 januari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel