Kommentar

Seriös tv-kritik eller slit-och-släng? Moviezine »recenserar« med textstölder från TVdags

På twitter igår blev vi, av läsaren och skribentkollegan Jimmy Håkansson, varskodda om att filmsajten Moviezine har plagierat stora delar av vår premiärrecension av Gåsmamman i sin egen, senare publicerade text om samma serie.

Exempelvis skrev vår Daniel Åberg så här om seriens premiss:

»Sonja lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö någonstans i Stockholmstrakten. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan familjerörelse som även inkluderar delar av Sonjas släkt – marijuanaodling i industriell skala.«

Och så här skrev Moviezines skribent:

»Denna dramathriller handlar om Sonja som lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö i Nacka. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan rörelse, nämligen marijuanaodling i industriell skala.«

För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Helt onödigt plagieras fullständigt generiska meningsbyggnader (»Serien är ursprungligen en produktion ämnad för visning i Kanal 5«…), och återanvänder samma resonemang, varpå Moviezine-recensenten sedan lyckas landa i exakt samma tes och omdöme som TVdags Daniel Åberg om att snarare än förhandssnacket om Breaking Bad så är Sopranos den bättre referensen, och då närmare bestämt hur faderns kriminalitet påverkar hustrun och barnen.

Eftersom ingen på TVdags läser Moviezine så kan vi inte hålla koll på hur vanligt det här fenomenet är. Det känns väl rentav troligt att detta förekommit flera gånger. Så vi publicerar detta för att förhoppningsvis avskräcka Moviezine från att stjäla text från oss framöver – eller, lite mer positivt uttryckt – uppmuntra dem att utveckla sitt eget skrivande. För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Dock vill vi avsluta detta med att tacka Moviezine för att de rättade vårt korrfel att kalla en rollgestalt för Niklas i stället för Fredrik. Tack, tack.

Just nu på TVdags

Recension

HBO-premiär för ruggigt otäcka Stephen King-serien The Outsider

13 januari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Watchmen-soundtrackets magiska postpunk

12 januari, 2020
Tips

Grown Ups 3 – uppföljaren du inte visste att du ville se

8 januari, 2020
Att se-lista 2020

Bäst i tv-världen i år? Vi rankar våra största förväntningar

5 januari, 2020
Recension

Netflix-premiär för Sherlock-skaparnas lekfulla Dracula-tolkning

4 januari, 2020
TVdags listar tv- och film-året 2019

Ingen koll på vad du ska kolla på? Checka in våra årslistor för 2019

1 januari, 2020
Intresseklubben Antecknar #68

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Filmåret 2019

31 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 50 bästa dramaserier

31 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Kjell Häglund rankar årets 20 bästa komediserier

30 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Magnus Blomdahl listar årets 10 bästa skräckfilmer

30 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Björn Finér rankar tv-årets toppar & dalar

30 december, 2019
TVdags listar film- och tv-året 2019

Tora Liliedahl listar 10 kvinnor som gjort extra avtryck i år

29 december, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel