Kommentar

Seriös tv-kritik eller slit-och-släng? Moviezine »recenserar« med textstölder från TVdags

På twitter igår blev vi, av läsaren och skribentkollegan Jimmy Håkansson, varskodda om att filmsajten Moviezine har plagierat stora delar av vår premiärrecension av Gåsmamman i sin egen, senare publicerade text om samma serie.

Exempelvis skrev vår Daniel Åberg så här om seriens premiss:

»Sonja lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö någonstans i Stockholmstrakten. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan familjerörelse som även inkluderar delar av Sonjas släkt – marijuanaodling i industriell skala.«

Och så här skrev Moviezines skribent:

»Denna dramathriller handlar om Sonja som lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö i Nacka. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan rörelse, nämligen marijuanaodling i industriell skala.«

För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Helt onödigt plagieras fullständigt generiska meningsbyggnader (»Serien är ursprungligen en produktion ämnad för visning i Kanal 5«…), och återanvänder samma resonemang, varpå Moviezine-recensenten sedan lyckas landa i exakt samma tes och omdöme som TVdags Daniel Åberg om att snarare än förhandssnacket om Breaking Bad så är Sopranos den bättre referensen, och då närmare bestämt hur faderns kriminalitet påverkar hustrun och barnen.

Eftersom ingen på TVdags läser Moviezine så kan vi inte hålla koll på hur vanligt det här fenomenet är. Det känns väl rentav troligt att detta förekommit flera gånger. Så vi publicerar detta för att förhoppningsvis avskräcka Moviezine från att stjäla text från oss framöver – eller, lite mer positivt uttryckt – uppmuntra dem att utveckla sitt eget skrivande. För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Dock vill vi avsluta detta med att tacka Moviezine för att de rättade vårt korrfel att kalla en rollgestalt för Niklas i stället för Fredrik. Tack, tack.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Den stukade storheten i Succession

25 augusti, 2019
Recension

Premiär för HBO Nordics klart hyggliga originalserie Beforeigners

21 augusti, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel