Recension

Serietidningsaktigt våld i charmiga Hellboy – Gore det så gore det!

Betyg 3 av 5

Guillermo del Toro måste väl ändå vara en överskattad filmregissör? Öppet för diskussion, kanske. Jag har i alla fall inget kärleksfullt förhållande till hans filmiska katalog. Guillermo själv däremot ser ju rätt mysig ut. Men nu är det ju inte hans utseende vi ska recensera – om så vore hade det fått fem plus – utan rebooten av del Toros Hellboy, i regi av Neil Marshall.

The Descent borde skickas ut i rymden till galaxer långt ifrån vår egen, för att inspirera avlägset liv till kulturell samhörighet.

Varför då detta raljerande kring Guillermo del Toro? Jo, troligtvis är det lättare att ta sig an Marshalls version om man inte har ett passionerat förhållningssätt till de tidigare två filmerna. Missförstå mig på vilket sätt du vill, jag tyckte de var fina, men enbart parenteser i min egen filmiska kanon. The Descent av Neil Marshall däremot. Mums! Den borde skickas ut i rymden till galaxer långt ifrån vår egen, för att inspirera avlägset liv till kulturell samhörighet.

Men det var då det. Sedan The Descent har Marshall inte stuckit ut som mer än en rätt tråkig, men stabil bruksregissör. Så förhoppningarna inför Hellboy 2019 var rätt låga. Ibland finns det inget bättre än att se en film med låga förväntningar. Man slappnar av på ett helt annat sätt och det behövs så lite för att man ska bli positivt överraskad. Som jättar, massiva mängder gore eller Milla Jovovich som Blood queen.

Säga vad man vill om nya Hellboy, men underhållande är den. Som en champagne-fylla på nyårsafton. När den nostalgiska musiken ploppar upp på Spotify och alla bara ger upp, ger sig hän, lägger pretentionerna åt sidan och på allvar menar att Mötley Crües Kickstart My Heart är en bra låt.

David Harbour i rollen som Hellboy är inte lika helgjuten som Ron Perlman, men han fyller sin funktion. Lite hårdare prestation och mindre humor – eller sämre humor – får en att längta efter den lite mer bitska Perlman och hans självklara charm.

Det självklara är vidare det största problemet med Marshalls Hellboy. Mycket känns plågat och lite krystat. Klippningen är hetsig och de digitala effekterna pinsamma. Det serietidningsaktiga våldet fyller sin funktion, men samtidigt kanske olämpligt för filmens egentliga målgrupp, barn runt elva år.

Hellboy har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

Halt and Catch Fire-Bos – den enda äldre kränkta mannen värd att älska

10 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel