Vad Romero inte fattar

Såpa är det nya svarta! Hur zombievärlden blivit allmänmänsklig

Förra veckan tog zombievärldens ständige sekreterare tillika anfader, George Romero, bladet från munnen om tv-serien The Walking Dead. Det var i en intervju med brittiska The Big Issue som Romero menade att samtiden helt missat zombiens politiska värde och syrligt förklarade att The Walking Dead på sin höjd är »en såpopera med någon zombie här och där«. Vad Romero helt har missat är att såpan är precis den beståndsdel som lyfter dagens tv-berättelser.

För bara ett par år sedan var tv-landskapet hårt ansatt av serier som tävlade i lika avancerade som bedrövliga tankelekar till mytologiska koncept. Exempel som Interstellar, The Event eller för den delen Joss Whedon-debaclet Dollhouse trasslade snabbt (de blev inte särskilt långvariga) in sig i sina egna komplicerade vändningar och dramaturgiska lager. De var samtidigt serier som försökte följa upp succéer som Lost och Prison Break där utarbetade mikrovärldar till en början hade gett upphov till stora fanskaror och bra buzz i sociala medier.

Utmärkande för hela denna våg av mindfuck-underhållning var att relationer och karaktärer i slutänden blev ointressant. För när ett pussel byggt på otaliga timmar av tv-innehåll skulle läggas och alla små bitar så sakteliga började få mening fanns ingen plats för sentimentalitet. Det som var viktigt var istället svaren, att mysteriet rörde sig framåt. Helhetsbilden var allt och med i den var inte hur karaktärerna egentligen kände.

Det senaste året har dock en radikal vändning skett. I nya serier som Nashville och Scandal har de högt flygande mysterierna bytts ut mot enkla och grundläggande premisser. Det handlar om nya världar där något exotiskt men likväl jordnära står i centrum. Där karaktärerna och framförallt deras relationer får driva konceptet framåt. Och medan förra generationens serier blev sämre när konceptutveckling och mysteriebyggen fick stå till sidan för såpiga karaktärsutvecklingar fungerar de nya serierna på helt motsatt vis.

Countrydramat Nashvilles berättelse om musikindustrins kämpande artister och figurer lyfter exempelvis successivt ju mer karaktärernas livsöden förankras i deras roller som superstjärnor eller turnémusiker. En serie som Scandal låter avancerade maktspel och spektakulära skandaler ta form genom snaskiga otrohetsaffärer och känslostormande vänskaper. Det är som om den uppskruvade dramatiken ger berättelsen mening genom sina klichéer. Som att såpoperans överdrivna relationsspel lyckas visa upp något allmängiltigt i en främmande och kittlande värld.

Mänskliga relationer har alltid stått i centrum i tv-berättandet, i någon mån är det ändå utmärkande hur den nya generationen serier lyckas bygga sina konceptuella ramverk på en intimitet som ibland blir nästan banal. Här är även The Walking Dead ett lysande exempel på hur tidigare series jakt på sensationella mysterier är död. Att karaktärerna vann kriget om tv-serien. Genom zombieapokalypsens överlevande tecknas en berättelse om mänsklig utsatthet. Med berättargrepp som nästan tangerar övertydliga stråkackompanjemang eller omotiverade monologer utkristalliseras något nästan universellt där i zombievärlden. Där finns ingen politik i Romeros bemärkelse men där blir samtidigt zombien en del av det såpiga dramats djupare betydelse. Där kan nämligen det extrema göras mänskligt.

Det är ett berättande som kanske inte tar politisk ställning. Men som genom sina klichéer samtidigt lyckas luckra upp gränserna mellan tittaren och de kändisvärldar, politiska finrum eller utsatta post-apokalyptiska vi bjuds in i. Väl där sägs mer om att vara människa än i vilket tv-sänt pussel som helst.

The Walking Dead visas på Kanal 9, Nashville på TV3 och Scandal går att se på Netflix.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel