Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

Betyg 4 av 5

Djupt troende sköterskan Maud blir besatt av att rädda den dödssjuka Amandas själ. En besatthet som blottlägger hennes egna brister och tvivel. Var är hennes Gud när hon behöver denne? I jakten på svar »tvingas« Maud till den ena uppoffringen efter den andra. I och med att smärtan stegras blir martyrskapet oundvikligt, därav filmens titel. En ironisk titel? Maud är inget helgon. Hon är en ung kvinna fast i sig själv, sin egoism. Men även i en slags sjukdom. En sjukdom som egentligen aldrig förklaras. Ett förflutet som vagt antyds. Ändå så känns hennes lidande så vattentätt. Och ödet djupt sorgligt. Vad är det med dessa neuroser på film egentligen? Först tänkte jag skriva »kvinnliga neuroser«, men på senare tid har det jämnats ut lite med filmer som till exempel His House och Daniel isn’t Real.

Hysteriska människor har under åren blivit något av en subgenre till skräckfilmen. Midsommar, Antichrist och Repulsion har alla skapat skräck med psykisk ohälsa som utgångsläge. Det är ett smart grepp. Något slitet, men smart och väldigt effektivt.

De olika elementen går aldrig i klinch med varandra utan vandrar hand i hand mot slutet, som du inte kommer glömma på ett bra tag.

Som tittare kan man relatera till skräcken. Vi har kanske inte varit där själva, ännu, men vi  förstår. Till och med sympatiserar med förkastliga handlingar. Dessutom gör det filmen till mer än »bara« en skräckfilm. Spännvidden ökar och så även, förhoppningsvis, publiken.

Ibland funkar det, ibland inte. För visst kan man bli besviken på skräck som inte kan hålla sig, som ska in där med sina fingrar och pilla, kommentera samtiden, ha en agenda. Det kan kännas både lömskt och ängsligt om det görs på fel sätt. Jag föredrar till exempel Snyders remake av Dawn of the Dead framför originalet. Varför? Snabba zombies klår långsamma, samt: man slipper Romeros kritik av konsumtionssamhället. Den känns styltig och klinisk.

Saint Maud är kanske också där och trycker, men den gör det smart, smeker mer. Debutanten Rose Glass vet nämligen hur man berättar en historia öppen för tolkning, eller där tolkningarna går in i varandra. Galenskap eller demoni? Satan eller Gud? Synonymer kanske? Men viktigast av allt, hennes berättelse känns genuin. Mycket tack vare Morfydd Clark. Lika hudlöst som Emily Watson i Triers Breaking the Waves tar hon sig an rollen som Maud.

Saint Maud bjuder på djupt obehag, men även en vansinnigt snygg estetik och humor. De olika elementen går aldrig i klinch med varandra utan vandrar hand i hand mot slutet, som du inte kommer glömma på ett bra tag. Årets bästa skräckfilm tillsammans med Natalie Erika James demensskräckis Relic.

Saint Maud har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tunna blå linjen har långkörarpotential

17 januari, 2021
Trailer

Rymdkriget nära i nya trailern för For All Mankind

15 januari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Hellacopters-dokun visar Sveriges coolaste & bonnigaste rockband

10 januari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Premiärdatum oklart på nytt ärevarv

3 januari, 2021
Recension

Nu på C More: Wallström & Sarri lyfter Beck – Döden i Samarra

2 januari, 2021
Intresseklubben Antecknar #77

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Filmåret 2020

31 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Kjell Häglund rankar årets 50 bästa dramaserier

31 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Kjell Häglund rankar årets 30 bästa humorserier

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Blomdahl listar årets tio bästa skräckfilmer

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Martin Degrell listar årets glädjespridare

30 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Martin Degrell rankar årets bästa upptäckter av gamla filmer

29 december, 2020
TVdags listar film- och tv-året 2020

Tora Liliedahl listar årets topp-10 tv-fröjder

28 december, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel