Tips

Rörande och respektfullt om livsöden i SVT:s Arvinge okänd

När Stephan Tasi dör i Malmö 2013 lämnar han ett arv på 7 miljoner kronor efter sig. Men ingen gör anspråk på pengarna. I Sverige var han så ensam att personalen från äldreboendet gick på hans begravning bara för att i alla fall någon skulle komma dit. Det ska finnas en son – men var? Och vad hände mellan dem?

Rauza Nurullina blev bara 53 år. När hon dog av en hjärntumör 2015 hamnade hennes aska i en pappkartong i väntan på någon som ville ta hand om den. När hon blev sjuk drog hon sig undan och troligen vet hennes närmaste, en syster, inte ens att hon är död.

Det är tunga berättelser som SVT tar sig an i Arvinge okänd. I en reportageserie om 6 avsnitt ska Kattis Ahlström och Niklas Källner leta rätt på borttappade arvingar till avlidna personer, och samtidigt teckna historierna om deras liv. De beskrivna ovan är de två program som sänts hittills.

arvinge

På sedvanligt Public Service-vis varvas de personliga livshistorierna med en mer folkbildande ansats: i det första programmet om Ungernrevolten 1956 och i det andra om Sovjetunionens upplösning. Det mesta fungerar bra, det blir ett duktigt Vem tror du att du är? kryddat med mer sensationalistiska inslag à la Spårlöst, även om vissa dramatiseringar känns onödiga. Både Källner och Ahlström klarar balansgången bra mellan att vara närvarande i svåra möten och spela för kameran. De framstår som medkännande och sympatiska utan att det blir smetigt. Det är ur integritetssynpunkt ett knivigt område att röra sig i – de tvingas flera gånger lämna dödsbud framför rullande kamera, de gräver i privata bilder och dokument och kliver rakt in i folks hem. Men det finns hela tiden en medvetenhet hos produktionen om detta, och båda programledarna reflekterar öppet om känsligheten.

Överlag är det många svåra frågor som avhandlas, vilket ligger serien en smula i fatet. Hur är det att komma till ett nytt land som ung utan sina föräldrar? Varför väljer man att inte berätta för någon att man är döende? Hur kan man tappa bort en syskonrelation? Varför väljer man att stanna i ett sönderfallande land när man har chans att fly? Förutom att Ahlström och Källner diskuterar dessa teman kastas nya personer in helt fristående. Det här är ett grepp som fungerar mindre bra. Visserligen får vi en del rörande stunder, men det känns apart. Avsnitten är timslånga och hade tjänat på att klippas ner till 45 minuter. Det blir spretigt, och i båda fallen är grundhistorien så stark att alla kringelkrokar bara tar fokus från kärnan.

Fokuset på arvet som titeln antyder är en smula missvisande. Pengarna får (tack och lov) aldrig sitta i förarsätet. Den fina familj vi får träffa i första programmet verkar enbart obekväma inför tanken på sin plötsliga rikedom, och i program två nämns arvet knappt alls. Det är i stället fokus på brutna relationer, historia och smärtan i förlorad tid. På torsdag kommer del 3 av totalt 6.

Arvinge okänd sänds i SVT1, teckenspråkstolkas i SVT24 och finns på SVT Play.

Just nu på TVdags

Premiär

Nu kommer Skam-klonerna – se första avsnittet av Skam France!

21 februari, 2018
Streamingtips

Nya & kommande filmer på Netflix i februari – vi plockar guldkornen!

20 februari, 2018
Kommentar

I veckans Homeland: Gorbatjov-look-alike & hacker-revansch

19 februari, 2018
Tips

Women in Horror 2018 – kvinnlig skräckfilmfest i helgen

19 februari, 2018
Kommentar

Bron är slut – Tack för allt, Saga Norén länskrim Malmö!

18 februari, 2018
Klipp

Se Robert Aschbergs dagliga protest mot sitt eget Aftonbladet TV-program

18 februari, 2018
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Brittiskt djupdrama som allra bäst i Trauma

18 februari, 2018
Intresseklubben Antecknar #48

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Denis Villeneuves Arrival

17 februari, 2018
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2018: Kylie-schlager, en monsterrefräng & årets värdiga vinnare

17 februari, 2018
Kommentar

De arma tolv aporna – nu är det väl (r)evolution på gång?

16 februari, 2018
Nyhet

Tambor sparkas från Transparent efter sextrakasserianklagelserna

16 februari, 2018
Kommentar

Oscar Micheaux är amerikansk films verkliga svarta panter – varför har dagens kritik ingen aning?

15 februari, 2018

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel