Recension

Room är filmen du absolut inte vill se – men ändå bara måste

Det finns filmer man vill se och det finns filmer man inte vill se. Sen finns det också de där filmerna man absolut inte vill se, men ändå bara måste. Som Lilja 4-ever, Son of Saul, A Serbian Film. Jag tror att Room är av det senare slaget. Ni vet Fritzl-filmen som inte är baserad på Fritzl-fallet, eller något av alla liknande fall – hur många fall av liknande slag finns det egentligen? Svindlande tanke, och vad som gör den ännu värre är följdtanken på alla ensamma galningar där ute som just nu sitter och skissar på sina drömbunkrar – men som såklart påminner om dem ändå. Det är svårt att komma ifrån då Room handlar om en mamma och hennes barn, instängda i ett rum utan möjligheten att komma därifrån.

Room flirtar med skräckgenren genom att låta tittarna ta del av något fruktansvärt – på ett säkert och tryggt sätt. Vi är i rummet, men ändå inte. Vår maktlöshet är plågsam att hantera, man vrider sig och vill bara sträcka handen genom duken för att lyfta upp rummet.

Om det låter hemskt så stämmer det, men inte på det sätt man kan tro. Room skiljer sig nämligen åt från alla de filmer som valt att försöka analysera gärningsmannen – och samtidigt exploatera offret. Här läggs i stället allt fokus på Brie Larsons »mamma« och hennes son Jack.

Det hemska ligger inte i vad förövaren, Old Nick, har gjort/gör utan i vad han kan tänkas göra. En tanke som i sig är djupt ångestframkallande, men som närmar sig vanvettets brant vid adderandet av ett litet barn. Antagligen har regissören Lenny Abrahamson haft det här i bakhuvudet då Room aldrig blir sentimental, eller spekulativt vältrar sig i känslor en mer glättig Hollywoodproduktion säkerligen tagit till, utan förhåller sig praktiskt och pragmatiskt till gisslans situation.

Alltså börjar Room mitt i vardagsstöket, egentligen som i vilken barnfamilj som helst. Jack är uppe och springer, mamma ligger och sover, mitt i stöket sprider Dora sitt »Life for Dummies«- budskap. Man bakar tårta och badar. Room flirtar med skräckgenren, på så sätt att den låter tittarna ta del av något fruktansvärt på ett säkert och tryggt sätt. Vi är i rummet, men ändå inte. Samtidigt så är ens maktlöshet plågsam att hantera, man vrider sig och vill bara sträcka handen genom duken för att lyfta upp rummet. Och samtidigt ge Old Nick en rak höger.

Utan att »spoila« för mycket så handlar Room lika mycket om »före« som »efter«. Vad som händer med en före detta fångad kropp/själ i frihet. Här stjäl Jacob Tremblay hela showen som »nyfödd«. Med rädsla, fascination och blyghet öppnar han ögonen för en helt ny värld. Han är smått fantastisk och berör jobbigt mycket. Liksom Room som helhet.

Det är en jobbig känsloattack. Även om man stålsätter sig så blir man berörd, det går inte att inte bli det. När Jack bygger upp sitt liv efter de detaljer som finns i rummet – handfatet, sängen, garderoben – eller när han efter fem års tid i fångenskap får klappa sin första hund då uppvisar Room absolut gehör vad gäller att fånga livet och döden på samma gång, samt dränera dig på tårar. Precist, tragiskt aktuellt och hoppfullt. Det är Room du bara måste se ikväll, trots att du kanske inte vill.

Room har biopremiär i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel