Streamingtips

Roligt om Frankenstein & moderskapets fasor i The Letdown

Kanske du nyligen har fått barn, eller som jag, är glad över att de där bebis- och småbarnsåren är över eller bara vill ha ett gott skratt i mammors namn, i så fall kan australienska serien The Letdown vara den perfekta miniserien för dig en kväll.

Att de andra mammorna ter sig lite extrema är väl just för att det är via Audreys ögon vi ser i dem och med dem all hennes egen osäkerhet och självbild.

Alison Bell, som också varit med och skapat serien, spelar Audrey som när barnet är några månader gammal bestämmer sig för att gå med i en mammagrupp. Där styr en något karsk ledare gruppen med mammor och också en pappa som alla först verkar, vara väsensskilda från Audrey i sin syn på och erfarenhet av föräldralivet.

Det är inga originella ämnen i sig vi bjuds på, det handlar om sömn och bristen på den, amning, sex och känslan av att ha blivit helt hjärntömd. Vi träffar makar, vänner, föräldrar, svärföräldrar precis som vanligt, men jag gillar hur roligt det är utan att man gör sig lustig över karaktärerna. Att de andra mammorna ter sig lite extrema är väl just för att det är via Audreys ögon vi ser dem och med dem all hennes egen osäkerhet och självbild.

Det finns en scen, ett ögonblick som hamnar på min topp-3 lista över årets tv-ögonblick och ja, jag avslöjar det här. Efter att fått höra att just hennes barnvagn är en farlig, fake ripp-off rusar Audrey in till mammagruppen för att lyssna på vilka att-få-barn/att-bli-förälder-böcker de andra mammorna har haft allra mest nytta av. Hon börjar vrida på sig mer och mer i stolen när hon inser att hon inte riktigt läst vilken typ av böcker det var tänkt att prata om, innan det är dags för henne att visa upp sitt eget val:

The Letdown Frankenstein»It’s not entirely off topic. It’s a cautionary tale about creating a monster.«

Titeln på Bell och Sarah Schnellers serie anspelar på letdown-reflexen, dvs den som gör att bröstmjölken rinner till, samtidigt som besvikelse är en vanlig känsla i Audreys liv. Tillsammans har de två skapat sju fantastiskt roliga och igenkännande avsnitt om moderskapets initiala prövningar, både de rent praktiska, men också de själsliga. Vem är jag nu?

The Letdown finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Recension

Säsong 2 av Jägarna på C More: förutsägbart & tråkigt men Lassgård briljerar

9 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ni gav väl inte upp Gangs of London?

7 mars, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Heja Clara Klingenström!

6 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel