Streamingdöden

Roger Wilson & Kino ställer filmbranschen till svars för kulturmordet

I Kulturnytt har Roger Wilson i veckan pratat om hur uselt utbudet av klassiker är på svenska streamingtjänster, och i morse tog han upp BFI:s satsning på brittiska filmklassiker – och även nytt – som de lägger ut för 3-4 pund styck (bara tillgängligt i Storbritannien, trist nog.)

Det vore ju rena drömmen om SFI kunde göra samma sak i Sverige, och tillgängliggöra den svenska filmhistorien. SF och de andra bolagen gör ju som bekant inte ett skvatt.

I dagens Kino blir det mer snack om det här, då Roger Wilson kommer att lyfta ämnet direkt med SFI och andra (och TVdags:aren Tobias Norström är med och pratar om SVT-haveriet Boys!).

Här på TVdags har Hynek Pallas tagit upp samma fråga, och som han skrivit även på annat håll:

»Hur kan det komma sig att filmer 2015 får fortsatt statligt kulturstöd utan en klausul om att de måste tillgängliggöras på det sätt som majoriteten av svenska folket vill se dem och ser dem? Den nya filmpolitiken diskuterar fortfarande hur biografen (5 procent av tittare) ska finansiera allt annat, när det rimliga är att hitta en modell för streamingintäkter i första hand så att det kan bära/ delfinansiera film. Och hur man ens kan få för sig att digitalisera filmhistoria för svindyra pengar utan att detta om tillgänglighet via en «statlig»/oberoende plattform för filmhistoria ens är med som en fotnot i pengarna som går till den kostnaden. Det senare är rimligtvis en fråga om att tillgängliga svensk kultur och kan tydligt riktas till Kulturdepartementet i deras utformning av framtida filmpolitik – som ju bör innefatta att folk kan komma åt filmhistorien.«

Vidare, ur en Hynek-artikel på Expressen Kultur:

»Men när jag ringer runt till svenska distributörer som arbetar med VOD är det inte i första hand digital frihandel med upplösta territorier de önskar sig (de tror att detta mest skulle gynna storbolagen, vilket förmodligen inte tillgängliggör den långa svansen). I stället påpekar de att när svenska filmer får stöd för produktion eller distribution så bör det vara krav på att de ska släppas digitalt. Det gäller inte minst när filmer restaureras eller digitaliseras – inte många av det hundratalet filmer som har restaurerats med statliga medel går att se utanför arkiven. Och att kulturstöd går till kultur som sedan inte är tillgänglig är orimligt.«

Kino sänds idag kl 14 på P1.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel