Orättvis behå-gate i Alla är fotografer

Rheborg borde ha vänt fotografblicken även mot sig själv

Om jag inte hade en klar åsikt om Johan Rheborgs behåplåtning av sin egen (20-åriga) dotter i gårdagens Alla är fotografer, eftersom jag missade programmet, så fick jag det efter att ha läst fotografen Linnéa Petterssons välformulerade protest på sin tumblr-blogg.

Men det som slår mig, nu när jag också kollat igenom avsnittet, är hur bra det ändå kunde ha blivit om man bara hade följt det jag uppfattat som programidéns färdplan. Och att Pettersson kanske inte har alldeles rätt i sina antaganden.

Det bästa med Alla är fotografer är, tycker jag, dess genomgående självrannsakande drag. Och som Linnéa skriver – i första avsnittet lärde sig dessa två medelålders män om humorns betydelse för ärlighet i självporträtt av två kvinnliga fotografer; där fanns ett löfte om både kritisk blick och självdistans.

Linnéa Pettersson menar visserligen också att det redan från början saknas en verklig diskussion kring dessa färdiga bilder. Men själva programformatet tvingar ju Rheborg och Schyffert att kommentera dem, leta efter känslorna kring dem. Och allt kommer inte ut glasklart. Jag gillar att det blir grumligt, blott halvt uttalat, ibland.

Plåtar man sin egen dotter halvnaken måste komplicerande känslor och frågor uppstå. I synnerhet som Rheborgs argument var att man skulle se en liten tatuering, som i slutändan knappt syns alls på den avklädda helfigursbilden.

Det hade räckt med upplägget från tidigare avsnitt för att göra stark och tänkvärd tv av ungefär samma kontroversiella inslag. Det vill säga om Henrik Schyffert (självmant eller på producenten Sigge Eklunds eller annan redaktionells uppmaning) ställt Linnéa Petterssons självklara, allmängiltiga frågor direkt till Johan. Han, de, måste ha haft dem på tungan, eller i bakhuvudet. Och sedan, framför allt, dotterns respons på det. Inslaget kunde då också ha klippts annorlunda, och dotterns själva medverkan motiverats bättre utifrån henne själv.

Det hade kunnat bli berörande, modern, självutlämnande tv av en sort som både Rheborg och Schyffert ofta är fanbärare för. Och det hade kunnat förtydliga känslan man ändå får av att Rheborg och hans dotter har en avundsvärt stark relation och att Linnéa Petterssons analys är generiskt förenklad.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel