Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant
Ett kammardrama i stilfullt svartvitt ackompanjerat av stämningsfull jazz och funk – kommer det bli pretentiöst eller lyckas landa i ett gripande relationsdrama när Zendaya och John David Washington porträtterar filmskaparen Malcolm och hans flickvän Marie hemkomna efter den omtumlande premiärkvällen för hans film.
Slutet – när den avklädda Marie tar ton i ett tacktal som ger rysningar – är nämligen sublimt.
Jag gillar iscensättningen skarpt men vågar inte vänta mig för mycket. Relationsdramer är fascinerande, men jag oroar mig att det ska blir för mycket yta, för lite innehåll. Zendaya, som jag faktiskt inte sett innan eftersom jag inte gett mig på Euphoria än, övertygar direkt som den till en början blaserade flickvännen. Däremot har jag svårare för Washington (Denzels son), eller snarare hans rollfigur antar jag. Malcolm är inte den charmigaste snubben.
Jag har lite svårt för den här typen av explosiva kärleksrelationer som Malcolm & Marie utvecklas till, en där elakheterna haglar och man ändå ska tro att de älskar varandra. Även om deras diskussion tidvis är intressant på ett psykologiskt plan så vill jag helst känna för paret, jag vill hålla på dem, vilja att de ska försonas. Men här är det inte så, det är bara att konstatera.
Malcolm är så självupptagen att det är svårt att titta ibland. Naturligtvis är det en stor kväll för honom, så det finns en förståelse för det när det gäller hans film, men när det gäller Marie, nej. Hans »I love you« efter ett längre verbalt övergrepp känns mest osmakligt.
Marie är långt ifrån perfekt. Hon är bitsk, men hon är känslig, hon är offer och överlevare, hon är smart, men har tagit dålig beslut. Malcolm har rätt i mycket han säger, men hans arroganta, nedlåtande sätt är bara elakt. Jag vet inte vart detta ska leda, men är tillräckligt fascinerad ändå för att vilja se mer.
Malcolm håller monologer och ibland är det inte tirader om Marie utan om film, privilegium, svarthet, vithet och mer, vilket både är intressant och tröttsamt, men han har bra poänger. Manusförfattaren och regissören Sam Levinson (Euphoria) får allt att så elegant hänga ihop.
Slutet – när den avklädda Marie tar ton i ett tacktal som ger rysningar – är nämligen sublimt. Mina farhågor var onödiga. Marie är insiktsfull och självmedveten och det är svårt att inte alldeles älska henne. Dramat känns, filmvärlden och sin lite svulstiga ton till trots, som relevant och rörande, och berättelsen kunde knappast avslutats bättre.
Malcolm & Marie finns på Netflix.