Recension

Premiär på Netflix i dag – så bra är nyinspelningen av Lost in Space

Betyg 3 av 5

Året är 2046 och jorden är i kris. Precis som i originalserien från 1960-talet ger sig familjen Robinson ut i rymden för att skriva ett nytt kapitel i mänsklighetens historia. Rymdskeppet hamnar i en reva i rumtiden och kraschar på en okänd planet och spänning uppstår!

Sci-fi-Lilla huset på prärien är en av mina favoritgenrer. Lost in Space känns väldigt mycket så: lättittat och tryggt – och sci-fi!

Familjen består av genimamman Maureen (Molly Parker – Jackie Sharp i House of Cards), pappa ex-militär John (Toby Stephens – Captain Flint i Black Sails), döttrarna Penny och Judy, samt minstingen Will.

Lost in Space anno 2018 är, precis som originalserien, ett science-fiction-familjedrama. Familjemedlemmarna hamnar i livsfarliga situationer precis hela tiden men det känns inte som man behöver vara rädd för att någon av dem ska dö. Därmed inte sagt att det är dåligt – jag gillar det.

I rollen som psykopaten (visar det sig väldigt tidigt) Dr. Smith ser vi Parker Posey. Så när jag skrev att vi inte behöver vara rädda för att någon av familjemedlemmarna ska dö, så gällde det bara familjemedlemmarna (liten spoiler). Posey är toppen, som vanligt, men rollen känns lite väl svartvit.

Dagens "lika som bär" aka Millennium Fakeon.
Dagens »lika som bär« aka Millennium Fakeon. (Men i ärlighetens namn var rymdskeppet i originalserien också runt.)

De första två avsnitten är regisserade av Neil Marshall, som just nu håller på med postproduktionen av Hellboy-rebooten men nog är mest känd för kultfilmerna Doomsday och The Descent. Klicka här för härliga Marshall-tips signerade Per Perstrand. Musiken är skriven av Christopher Lennertz och känslan är 1980-talsactionfilmsmys.

Jag har kallat sci-fi-serien Falling Skies (med Cityakutens doktor Carter i huvudrollen) för Sci-fi-Lilla huset på prärien, och det är en av mina favoritgenrer. Lost in Space känns väldigt mycket så: lättittat och tryggt – och sci-fi! En annan av mina favoritgenrer är MacGyver [i valfri miljö, helst rymden] och det blir en del sånt här med.

Men bäst är den spända stämningen mellan föräldrarna, döttrarnas käbbel – och roboten, så klart, som i rebooten påminner rätt mycket om en Cylon Centurion från nyinspelningen av Battlestar Galactica (ny och ny, den har fjorton år på nacken). Men jag erkänner, den största anledningen till att jag gillar roboten är att en av grundpremisserna med reboot-roboten påminner mig om Järnjätten – alltid en bra grej! Det enda jag inte riktigt gillar med serien är också en av de största fördelarna – den är väldigt lättsmält.

Lost in Space har premiär på Netflix i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel