Ny svensk kriminalserie

Premiärrecension: Kortvarig familjelycka i lovande thrillerserien Gåsmamman

Hisspitchen för nya dramathrillerserien Gåsmamman är »Breaking Bad möter Erin Brockovich«. Det är en bra pitch, även om jag tror att många kanske hunnit glömma Julia Roberts Oscarsvinnande porträtt av det streetsmarta, snabbkäftade och självlärda juristbiträdet som på 1990-talet lyckades vinna ett uppmärksammat miljömål mot ett skrupelfritt kemiföretag i USA.

Och två avsnitt in i Gåsmamman så har historien ärligt talat inte hunnit dit där Alexandra Rapaports rollfigur Sonja uppvisar några direkta Brockovichkvaliteter, men vi är ju tidigt i berättelsen än.

Vad vi i stället har är följande: Sonja lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö någonstans i Stockholmstrakten. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan familjerörelse som även inkluderar delar av Sonjas släkt – marijuanaodling i industriell skala. Om detta är Sonja fullt medveten men väljer att blunda för – pengar rullar in som det ska, det går bra nu, som Petter uttryckte det. De lever helt enkelt för bra för att hon på allvar ska höja rösten och protestera. Plus att det handlar ju bara om marijuana, det är väl knappt olagligt ens, kan man ana att hon ofta tänkt.

Men om hon hade följt Weeds lite mer noggrant hade hon snart lärt sig att även småskalig marijuanalangning lätt eskalerar eftersom människor aldrig nöjer sig med vad de har. Och eskalerar gör det med besked efter bara en kvart i Gåsmamman. Snart befinner sig Sonja i positionen att den tillvaro och det liv de byggt upp hotar krackelera, om inte hon axlar manteln och tar ansvar för rörelsen.

Om hon hade följt Weeds lite mer noggrant hade hon snart lärt sig att även småskalig marijuanalangning lätt eskalerar eftersom människor aldrig nöjer sig med vad de har.

Det är ett tema vi har sett otaliga gånger förut, en person utifrån kliver in i en kriminell miljö och förråas sakteliga i takt med att hen lär sig spelreglerna och avancerar uppåt i den undre världens hierarki. I fallet med Gåsmamman spekulerar jag visserligen, de två första avsnitten som jag sett och som i kväll får premiär på C More Series och C Mores streamingtjänst hinner inte mer än ställa spelpjäserna i ordning, men allt tyder på att det är vad som kommer att ske.

Och det görs bra! Gåsmamman engagerar mig, och även min hustru som brukar vara betydligt mer skeptisk när det gäller dramaserier som faller över i thrillergenren var mycket entusiastisk efter de två första avsnitten. Det är väl genomfört med överlag fina skådespelarinsatser i en namnkunnig rollista och inget faller platt på det där sättet som det (fint nog allt mer sällan) ibland gör när svenska produktioner tar sikte mot internationell nivå i kvaliteten.

Knarkaffärernas baksidor gör idyllen svår att upprätthålla i Gåsmamman.
Knarkaffärernas baksidor gör idyllen svår att upprätthålla i Gåsmamman.

Mest hoppas jag på att vi ska få följa hur det här påverkar familjen och inte minst barnen. För även om det inte nämns i hisspitchen så är det främst Sopranos jag tänker på när jag ser de inledande avsnitten, och då inte Tonys eskapader i Bada Bing-världen utan snarare den del av historien där hustrun Carmela och barnen Meadow och A.J. porträtterades, hur de påverkades av att leva i en miljö där de själva inte gjort några egentliga fel men ändå fruktades och var både paria och personer som många lockades att vilja befinna sig nära. Jag hoppas att vi kommer att få se mer av den aspekten och inte bara ramlar ner i en skildring av gangstervärldens vindlingar. Men jag får känslan av att den risken inte är så stor.

Gåsmamman bygger på holländska Penoza vars fjärde säsong nyligen avslutades i Holland, och den har även gjorts som en amerikansk remake i Red Widow, en midseasonserie på ABC som bara överlevde åtta avsnitt våren 2013. Även den svenska versionen har en förstasäsong på åtta avsnitt, men min magkänsla säger att den kommer att få leva längre.

Serien är ursprungligen en produktion ämnad för visning i Kanal 5, men precis som i fallet med 100 Code tidigare i år så har den första visningsrätten sålts vidare till en annan aktör, då var det HBO Nordic och den här gången är det C More, en mer oväntad allians eftersom de är direkta konkurrenter på den traditionella tv-marknaden. Nu får alltså en Kanal 5-serie urpremiär i TV4-Gruppens kanal C More Series. Inte för att jag klagar – om den här typen av samarbeten är vad som krävs för att vi ska kunna få ekonomi för sådana här satsningar i Sverige är det så klart helt rätt väg att gå.

Gåsmamman har premiär i kväll på C More Series och C Mores streamingtjänst, två avsnitt kommer att sändas varje torsdag. Visningen i Kanal 5 sker nästa år.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Virtuosa cliffhangers i heist-smarta The Day

23 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel