Recension

Premiär för vinterns bästa! Billions möter Breaking Bad i StartUp

Betyg 5 av 5

Att det är något speciellt med StartUp, den nya Viaplay-dramaserien med Martin Freeman som gick på streamingkanalen Crackle i USA i september, hintade jag om när jag skrev om den första gången, efter premiären: »… som en översexifierad fusion av The Wire och Billions, med en hårdamerikaniserad Martin Freeman som korrumperad FBI-agent och framför allt en glimrande Edi Gathegi som Haiti-ättad Miami-gangster.«

Från ena avsnittets klaustrofobiskt blodiga kammardrama i ett badrum till nästa avsnitts tech-heist-thriller och investor-race på ett halvfejkat hipster-startup-kontor.

Att jag inte vågade lita fullt ut på min egen känsla av att detta var ett fynd berodde till viss del just på sexscenerna i det första avsnittet, men också på den blandade amerikanska kritiken – vilken till största delen var baserad på, om inte bara första avsnittet, så de inledande fyra eller fem. A.V. Club recenserade till exempel efter att ha sett halva serien. Trots att hela serien släpptes synkront den 6 september (liksom Viaplay lägger ut den i dag) så valde flertalet USA-medier att recensera de förhandssläppta avsnitten, för att kunna ha sina recensioner ute tidigt på premiärdagen.

Men det är i episod 6, precis uppe på halvtidskrönet, som StartUp verkligen tar fart. Och väl däruppe så visar det sig att krönet inte är ett krön utan en raketramp.

Framför allt är det kombinationen av avsnitt 5 och 6 som får en seriös dramanörd att börja rysa på allvar, när serien går från klaustrofobiskt blodigt kammardrama till tech-heist-thriller – från hur det ena avsnittet centreras kring en andlöst lång nyckelsekvens i ett badrum, till hur nästa avsnittet skjuter fart med ett investor-race på ett halvfejkat hipster-startup-kontor. Från Breaking Bad till Halt and Catch Fire på en halvtimme.

Och även om referenserna i övrigt är allt från The Wire till Billions så blir det aldrig splittrat. Tvärtom. Det är kusligt tajt. Det som imponerar allra mest i StartUp är nämligen självförtroendet hos serieskaparen, manusförfattaren och regissören Ben Ketai (tidigare mest känd för 30 Days of Night-uppföljarna till David Slades 2007-film) – ja, han har gjort allt själv, vilket ger några små, små svackor i regin ibland, men det är endast en marginell konsekvens av att auteur-modet är så stort. Oftast kuggar allt i märkvärdigt väl – den episka storyn, de starka, väsensskilda karaktärerna, den cineastiska regin.

StartUp utspelar sig i Miami, vilket är en del av seriens huvudpoäng. »Det här är Miami« är en återkommande replik, underförstått att här är alla ­– inklusive ekobrottsutredare på FBI och tech-startups – »dirty«. Poängen uttrycks också upprepade gånger genom att visa att förorternas brutala maffiagäng, företrädesvis ett kubanskt och ett haitianskt, i realiteten inte är särskilt mycket mer kriminella än de vita bankkvartersgängen downtown. Det StartUp gör är att koka ner båda dessa tillsynesvarande motpoler till punkter där de är varandras spegelbilder.

Slutligen, många recensenter i USA skriver att Martin Freemans roll är en spännande och överraskande kontrast till hans feelgood-persona annars (The OfficeSherlock). Bisarrt konstigt tänkt, dock, då rollgestaltningen här närmast är identisk med den han gjorde som psykopaten Lester Nygaard i första Fargo-säsongen.

Hela den första säsongen av StartUp finns att se på Viaplay med start i dag.

Just nu på TVdags

Pop Culture Confidential

I veckans podd: Vilhelm Blomgren från »Midsommar« & »Gösta«

20 augusti, 2019
Nyhet

Ny trailer för Apples prestigeserie – och rykten om högt pris

20 augusti, 2019
Recension

C More-premiär för habila Fartblinda – spännande miljö men för övertydligt

19 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix-dokun om The Family – kopplingar till KD i Sverige!

18 augusti, 2019
Recension

Once Upon a Time in Hollywood-premiär! Men vad vill du berätta, Tarantino?

16 augusti, 2019
Nyhet

Fantasynytt! En drös skådespelare klara för Wheel of Time

15 augusti, 2019
Recension

Snygga skådisar – men inget känns unikt i nya C More-serien Grand Hotel

13 augusti, 2019
Apples kommande prestigedrama

Första trailern till Anistons & Witherspoons The Morning Show

12 augusti, 2019
Podcast

I veckans Pop Culture Confidential: produktionsdesignern Barbara Ling

12 augusti, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Äntligen berör The Handmaid's Tale igen

11 augusti, 2019
Recension

1980-talsmysiga Scary Stories to Tell in the Dark: »En skräck-inkörsport!«

9 augusti, 2019
Recap

Så mycket kärlek i veckans Younger – The Debu-taunt

8 augusti, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel