Nyhet

Premiär i dag för Restaurerat – svenska filmklassiker på streaming

Häromveckan skrev vi om Restaurerat, den nya satsningen på svenska filmklassiker på video on demand som är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och filmdistributören/vod-tjänsten TriArt. I dag är det premiär för en handfull nyrestaurerade svenska klassiker och fler kommer att släppas under våren.

I första svängen släpps bland andra Roy Anderssons En kärlekshistoria, Suzanne Ostens Bröderna Mozart, Bo Widerbergs Joe Hill, Mai Zetterlings  Amorosa, Allan Edwalls Åke och hans värld, Marie-Louise Ekmans Barnförbjudet och Hallo Baby och Stefan Jarls Falkens öga, varav flera inte funnits att strömma förut. 

Som vi skrivit om tidigare – och Kulturnytt och Kino i P1 också granskat – har det svenska streamingutbudet av svenska filmklassiker varit klent, så detta är finfina nyheter.

Regeringen avsatte 40 miljoner till Filminstitutet för att under perioden 2014-2018 köra igång det stora digitaliseringspojektet av svensk film, och pengarna kommer att räcka till runt 500 filmer. Vi ringde upp Lova Hagerfors på Filminstitutet, projektledare för att tillgängliggöra det svenska filmarvet, för att luska lite närmare.

Varför har det funnits så lite av det svenska filmarvet på streaming?
Vårt uppdrag är att se till att svensk film kommer ut, oavsett visningsfönster. Kruxet för vod är ofta rättigheterna. Avtalen skrevs bara för bio, långt innan vod uppfanns, så det kan vara knepigt och oerhört tidskrävande att få loss streamingrättigheterna. Den svenska vod-scenen är fortfarande ganska ny, så en del rättighetsinnehavare har också varit avvaktande med att släppa till vod eftersom man velat se hur marknaden utvecklar sig. Därför har vi jobbat stegvis och börjar framförallt med biograferna, men det är superkul att vi nu också får ut filmerna på streaming.

fucking-amal

Sen kan det finnas andra skäl. Lukas Moodyssons Fucking Åmål var en av de filmer som lyftes fram av Roger Wilson i Kino – varför finns inte den att se? Där finns det tekniska skäl till att det dröjt. Den är filmad på ett komplicerat sätt och svår att digitalisera. Memfis som producerade filmen har själva försökt men blev inte nöjda med resultatet, och varken de eller Lukas Moodysson vill släppa filmen om den inte är tiptop. Nu håller vi på att digitalisera den här, och det ser riktigt bra ut, så den kommer få nypremiär på Cinemateket till våren, vilket känns otroligt bra.

Häromåret startade brittiska filminstitutet sin BFI Player, en on demand-tjänst där man kan strömma den brittiska filmskatten. Varför har inte svenska Filminstutet gjort något liknande?
Filminstitutet ska inte konkurrera eller störa marknaden, det ingår i vårt uppdrag. Så vi har istället sökt samarbetspartner bland redan befintliga vod-tjänster. Och vi har flera lyckade samarbeten – det har funkat väldigt bra på biografmarknaden, där vi exempelvis jobbat med Knattefilmsatsningen tillsammans med Folket Bio, som varit enormt lyckad.

Ni ska välja ut 500 filmer att digitalisera, ur Filminstitutets totala arkiv på ca 2600 filmer. Hur går urvalet till?
Vi har en arbetsgrupp på elva personer som jobbar löpande med detta, och ett externt råd som stämmer av. Målet är att ha så stor bredd som möjligt när det gäller tid, genre och regissörer. Från breda publikfilmer till experimentella kortfilmer. Upp till 20% av urvalet ska också väljas av filmbranschen, som får önska filmer. Motkravet är att det ska finnas en distributionsplan så filmerna kommer ut. Prioriterade grupper är film för barn och unga, samt kvinnliga regissörer. Det vore ju helt underbart att nå upp till 50/50 när det gäller könsfördelningen men det är inte görligt med vår filmhistoria. Ta 1950-talet till exempel, då endast två långfilmer regisserades av kvinnor.

Så det är inte någon risk för att vita män blir kränkta för att kvinnliga regissörer får fördelar via skattepengen?
Den risken finns ju alltid, hehe. Det har varit oroligt spännande att följa de kvinnliga regissörer som kom fram under 1970- och 80-talen – Marie-Louise Ekmna, Suzanne Osten, Gunnel Lindblom, Agneta Fagerström-Olsson och flera andra som dök upp ungefär samtidigt. Och de kan vi lyfta fram bättre än tidigare.

Barnförbjudet (1979) Filmografinr 1979/16Säg tre filmer du särskilt vill lyfta fram!
Roligast är ju de som inte funnit funnits tillgänglig på dvd eller vod förut. Barnförbjudet [bilden] från 1979 av Marie-Louise Ekman som var hennes regidebut. En helt underbar film som inte liknar någonting annat – knasig, skruvad, färgstark, gripande och enormt rolig! Jag heter Stelios från 1972 av Johan Bergenstråhle, som bygger på Theodor Kallifatides roman Utlänningar och handlar om hans fösta tid i Sverige. Jätteintressant i dag. Och Paradistorg från 1977 av Gunnel Lindblom. Hennes regidebut, och en av de första filmerna som kom i vågen av kvinnliga filmskapare i slutet av 70-talet. Den har också varit väldigt efterfrågad så det känns fantastiskt att TriArt släpper den nu.

Vad tror du om framtiden?
Vi jobbar på med att digitalisera filmerna i vårt arkiv. Och fler filmer kommer släppas vartefter. Sen sitter SF på ett stort antal gamla svenska filmer där det inte finns några vod-rättigheter, och där hoppas jag mer kan släppas framöver. De har ju haft flera lyckosamma samarbeten med Studio S, som Pilsnerfilmsboxen, och de jobbar vidare för att få ut fler svenska filmer. Och vi ska se hur vi kan stödja mer svensk filmhistoria på vod.

web-resan-till-melonia_001---kopia

Nya filmer kommer läggas ut allteftersom. Under våren kommer Tarkovskijs Offret, mer av Roy Andersson och Stefan Jarl, Kay Pollaks Elvis, Elvis, Marianne Ahrnes Långt bort och nära, Peter Cohens Undergångens arkitektur, med flera.

 Restaurerat-filmerna finns att strömma TriArt.se.

Just nu på TVdags

Tips

Den stora älgvandringen – det mest rogivande du kan se nu

18 april, 2019
Gruppdiskussion

Premiär för Game of Thrones-cirkeln! Vi pratar om drakjagis, Smirk-Bran & klimathotet

17 april, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: dokumentärfilmaren Erin Lee Carr, dotter till David Carr

15 april, 2019
Game of Thrones

Inför sista säsongen av Game of Thrones – minns ni hur det slutade?

14 april, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kvävande instängd spänning i The Act

14 april, 2019
Teaser

Wow! Första titten på Star Wars: The Rise Of Skywalker

12 april, 2019
Recension

Serietidningsaktigt våld i charmiga Hellboy – Gore det så gore det!

12 april, 2019
Kommentar

»För många kockar«-känsla i HBO:s överambitiösa miniserie Fosse/Verdon

11 april, 2019
Tips

Nu tillgänglig i Sverige! Skönhetsideal krossas i hyllad romcom

8 april, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: smarta, sanningssägande krigsflykting-komedin Home

7 april, 2019
Säsongspremiär

Du var ny, rapp & fräsch – nu gammal skåpmat… Vad hände, Killing Eve?

7 april, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: »Us«-aktuelle filmklipparen Nicholas Monsour

6 april, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel