Diskussion

Pizzabudet som sprängdes: Evil Genius är Netflix mest skruvade true crime-serie

Sara: Dokumentärserien Evil Genius på Netflix är ett typexempel på den utnötta frasen om när »verkligheten överträffar dikten«. Programbeskrivningen lyder: »Den sanna historien om ett förbluffande brott inleds med att ett pizzabud som rånar en bank med en bomb kring halsen sprängs till döds. Sedan blir det ännu konstigare.« Och sällan har väl något stämt så bra. Konstigt var ett ständigt återkommande ord i min hjärna under konsumerandet av denna berättelse. Gud så konstigt. Det här är jättekonstigt. Och sen blev det ännu konstigare. Hur kände du, Jimmy?

Jimmy: Som vanligt med sådana här true crime-dokumentärer så räknar man ju med att det ska vara en konstig berättelse, men Evil Genius var konstigare än vad jag sett tidigare i genren.

Sara: Programbeskrivningen kan tyckas avslöja för mycket, men den dramatiska händelsen med pizzabudet är vad som inleder serien. Bankrånet och tragiken som följer utgör endast de första tio minuterna, sedan nystas en makalös härva upp som verkar innehålla allt. Ett lik i en frys, en försvunnen våldtäktsman, en skattjakt, en man som kallar sig själv Kokain-Ken, en eventuell torped, en hemlighetsfull prostituerad, en beställning på ett fadersmord, manipulation, lögn och förbannad dikt.

Jimmy: Precis, det är en galen berättelse med extra allt. Men vet inte om jag börjar bli lite trött på just dessa dokumentärer? Vi har ju haft en stor true crime-våg de senaste åren och nu känns det som jag börjar bli mätt. Trots det du beskriver här ovan så hade jag faktiskt lite svårt att hålla fokus när jag tittade. Men det går ju inte att förneka att det ändå är en fascinerande berättelse.

Sara: Ja, gud, jag vet inte hur många gånger jag läst/hört, säkert även skrivit frasen »det nya Making a Murderer«. Det finns hundratals nya Making a Murderer, lite mättad kan man allt bli. Bakom den här serien står bröderna Duplass som bland annat synts som skådespelare i Togetherness (Mark) och Transparent (Jay), men som också regisserar och producerar och har gjort filmer som The Skeleton Twins (2014) och tv-serier som Room 104 (2017). Evil Genius har i jämförelsen med Making a Murderer ett i mitt tycke behändigare format: endast fyra avsnitt, vilket var rätt skönt. Det är en bedrövligt sorglig historia, med förlorare på alla sidor. Ibland blev tragiken nästan överväldigande, som när dokumentärmakaren i en bisats beskriver hur pizzabudet brukade åka hem till sin knarklangande kompis med en prostituerad så att de kunde ha sex på övervåningen, han betalade henne och hon kunde köpa kokain på nedervåningen för pengarna. »En uppgörelse som alla inblandade var nöjda med« som någon av poliserna i serien ungefärligen uttryckte det. Vet inte riktigt om jag vill bifalla den definitionen av »nöjd«.

Jimmy: Nej, det kändes mest som en obehaglig macho-attityd. Och ja, fyra avsnitt var precis lagom. Såklart perfekt att maratontitta en kväll.

Sara: Som så ofta i genren finns det en bismak av sensationalism och exploatering över hela historien – vi har trots allt att göra med huvudpersoner med svåra psykiska problem. Hur tyckte du att de balanserade det?

Jimmy: Det var nog det som gjorde att jag inte riktigt fastnade i serien lika mycket som jag gjorde med till exempel Making A Murderer. Visst kan man på ett sätt jämföra serierna, men här känns det som att det blev för mycket exploatering som gav en bitter eftersmak. Vill inte spoila något för de som inte sett men de inspelade intervjuerna med huvudpersonen Marjorie Diehl-Armstrong ger oss såklart en bild av hennes personlighet och vem hon var, men jösses vad tragiskt det var att se. Kanske man kunde fått mer bakgrund om hennes sjukdom? Det känns som att det var något som saknades för att det skulle bli en bra balans.

Sara: Ja, det är ju svårt att komma ifrån de här krypande obehagskänslorna. Jag tyckte ändå att de klarade sig hyggligt på rätt sida gränsen, med tanke på hur grova brott det handlar om. Dokumentärfilmaren är öppen med sin egen komplicerade relation till en av huvudpersonerna. Men de psykologiska aspekterna är klart underutvecklade. Oavsett var det fascinerande, och fyra skickligt uppbyggda dokumentäravsnitt. För den som gillar true crime – som ännu inte blivit mättad – är det klart rekommenderad tittning. Ibland överträffar verkligen verkligheten dikten.

Evil Genius finns på Netflix

Just nu på TVdags

Intresseklubben Antecknar #74

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: A Perfect World & Midnight Cowboy

14 augusti, 2020
Nyhet

Disney+ öppnar för förbeställning

13 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Les demoiselles de Rochefort (1967)

11 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: bristande kommunikation & nakna normperfekta kroppar i Normala människor

9 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Blodet droppar i synd & skam-tyngda Miraklet

2 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: The Swimmer (1968)

28 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Grow tar dansk crime-tv tillbaka till täten

26 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michaela Coels mästerverk I May Destroy You

19 juli, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Little Fugitive (1953)

14 juli, 2020
Tips

Underbart dålig stämning när Ziwe gisslar kollegor om rasism

13 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sandis skojdissningar av Gyles Brandreth i QI

12 juli, 2020
Tips

Damer i burar! Amy Sedaris i otippad hyllning av obskyr 60-talsrulle

7 juli, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel