Sci-fi som underbar posör

Person of Interest poserar för att hålla nördarna på avstånd

I en tid för inte så länge sedan skulle varje ny sci-fi/action-serie vara mystisk med grandios plot. Liken efter de ambitionerna ligger strödda längs vägen: Alcatraz, Threshold, The Event, Flash Forward… Alla ville vara det nya Lost, flög mot solen och kraschade.

Person of Interest tog det lugnare. Den stod förvisso rotad i tech och de bästa artiklarna om hacking i Wired, men låtsades till en början vara en procedural som The Mentalist, Criminal Minds eller någon av de andra. Det gjorde den rätt i. Dess saktmod har med tiden gjort den till en av mina favoritserier.

Det är lätt att tro att science fiction är en bred kultur men sanningen är att vi som gillar den nog bara hörs mer än andra. Fantasyböcker säljer oerhört mycket bättre än sci-fi-litteratur och i tv-världen har det mesta med rent sci-fi-anslag haft det motigt. Stargate Universe var, trots att den tillhörde en i övrigt lökig franchise, en av de mest välgjorda renodlade sci-fi-serierna på många år, men fick läggas ner efter svikande tittarsiffror.

Person of Interest, å andra sidan, tog direkt från start i och skrek till hela världen: »Det här är inte sci-fi!« Det handlade om poliskorruption, om organiserad brottslighet, om black-ops och yrkesmördare. »Välkommen in, tänk Bourne-serien typ«, sa serien med Jim Caviezels monotona röst. »Spännande«, svarade stugorna och slöt upp så att serien förlängdes till en andra och nu tredje säsong.

Under ytan har däremot klassiska sci-fi-teman legat och bubblat. Snyggt och lågmält berättas historien om en artificiell intelligens, »The Machine«, som kommer till liv. Genihackern/psykopaten Root, grymt gestaltad av Amy Acker, vill släppa The Machine fri ut i världen och lyfter stora etiska frågor om existens och övervakningssamhälle.

Men Person of Interest dröjer sig inte kvar i sådana teman länge. »Kolla här i stället«, ropar serien och langar ett avsnitt som Relevance (säsong 2, episod 16), så högoktanig suspense att alla blir golvade och glömmer att serien fortfarande handlar om en programmerare med en hund.

Person of Interest är min favorit-sci-fi därför att den inte är sci-fi. Den är en posör. Precis som The Machine döljs dess verkliga väsen bakom rökridåer och den litar på att vi som är sci-fi-fans fyller i de tomma fälten själv. Den håller oss nördar på avstånd för att inte skrämma bort massorna. Jag hoppas den fortsätter så, för samma dag den börjar se sig själv som sci-fi har den undertecknat sin nedläggningsdom.

Person of Interest visas på C More.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel