Recension

Park Chan-wooks The Handmaiden – en hisnande romans-heist-drama-komedi

Betyg 5 av 5

The Handmaiden är den senaste filmen från Park Chan-wook, regissör till den grymma Oldboy, och den grymt underskattade Joint Security Area – den senare baserad på en roman av Park Sang-yeon som även var medförfattare till TV-dramat Roots of the Throne från förra året.

Även The Handmaiden är baserad på en roman – Sarah Waters Ficktjuven från 2002. Eller »inspirerad av«, som Waters själv insisterade på att det ska stå – första halvan av filmen följer boken slaviskt, om man med slaviskt menar att den flyttar handlingen från brittiskt 1800-tal till koreanskt 1930-tal, för att sedan bygga upp en delvis egen historia efter det.

Handlingen, ja. Korea, 1930-tal, japansk ockupation. En bedragare som utger sig för att vara en greve Fujiwara (Ha Jung-woo) anlitar en ficktjuv vid namn Sook-hee (underbara nykomlingen Kim Tae-ri) för att bli ny tjänarinna åt den förmögna, men psykiskt svaga grevinnan Hideko (Kim Min-hee), för att på så sätt få Sook-hee att göra grevinnan attraherad av honom själv, så att han kan stjäla hennes rikedomar. Sedan går det snett när grevinnan i stället blir förälskad i Sook-hee.

Det är en hisnande romans-heist-drama-komedi, som förstår var och en av sina genrer till fullo. Den är också förra årets kanske mest oväntade feministfilm.

Få regissörer har samma känsla för visuellt berättande som Park, och filmen är en fröjd för ögat. I hans filmografi är det dock ibland desto svajigare på manusfronten, fast den här gången har Park och hans medförfattare Chung Seo-kyung överträffat sig själva. Det är en hisnande romans-heist-drama-komedi, som förstår var och en av sina genrer till fullo. Den är också förra årets kanske mest oväntade feministfilm. Jag kan inte gå in för mycket på hur den är feministisk utan att spoila viktiga delar av handlingen, men jag kan ju ta som exempel att Hidekos perversa morbror (Cho Jin-woong från Signal) är besatt av att kränga porromaner till sina polare, och använder Hideko och en docka i människostorlek för att agera ut böckerna. Kontrastera det med de erotiska scenerna mellan Sook-hee och Hideko – lika sexuellt vågade, men mer finstämda och mindre vulgära.

The Handmaiden är en oblygt erotisk, skamlöst underhållande film med en god dos svart humor och några skarpa vändningar i handlingen – vändningar som bygger upp vår förståelse för vilka karaktärerna är, snarare än att bara finnas där för att chocka.

The Handmaiden har biopremiär idag.

Just nu på TVdags

TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Countrysmocka, Shallow-trams & årets superstar

22 februari, 2020
recension

Tillbaka på HBO Nordic! Din fantastiska Ferrante-upplevelse fortsätter

19 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Nicola Walker & Stephen Mangan i The Split

16 februari, 2020
Säsongspremiär

Trånandet & våndandet är över – Outlander är tillbaka på Viaplay!

15 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Lakan-pop, nya Kvinnaböske & årets bästa låt

15 februari, 2020
Smygpremiär

Viaplay bjuder på Alla hjärtans dag-present: Outlander kommer två dagar tidigare

14 februari, 2020
Säsongspremiär

Carrie & Saul är tillbaka! Tillbaka är också 12 timmars Homeland-magont

11 februari, 2020
Säsongspremiär

Det här är inget skämt - Kidding är tillbaka med ny säsong

10 februari, 2020
Kommentar

Det enda (men inte så lilla) felet med Parasit

10 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

9 februari, 2020
TVdags betygsätter & tippar kvällens startfält

Melodifestivalen 2020: Queen Anna, årets genombrott & ännu mer Sia-pop

8 februari, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Låt »22 juli« bli stilbildande för ny nordisk tv-realism!

2 februari, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel