Filmtips

På SVT i kväll: Douglas Sirks mästerliga melodram All That Heaven Allows

SVT har ett smått fantastiskt filmutbud men är tyvärr inte alltid så bra på att marknadsföra det. Just nu pågår i all blygsamhet en minisvit med Douglas Sirk-filmer, och i kväll visas All That Heaven Allows – ett mästerverk i egen rätt och en film som inspirerat både Fassbinder och Todd Haynes att göra sina allra bästa filmer.

All That Heaven Allows innehåller alla Sirks formgrepp: genomtänkta bildkompositioner, färger så flödande starka att de nästan vibrerar, borgerlig tristess och omöjlig kärlek.

Douglas Sirk – född Hans Detlef Sierck – var en framgångsrik teaterregissör i Tyskland, som i slutet av 1930-talet flydde nassarna och startade en lyckad karriär i Hollywood under nytt namn. Mellan 1952 och 1959 regisserade han sex melodramer som blev stora publikframgångar men sågades i pressen. Sirks bildspråk (stiliserat, technicolorsprudlande, larger than life) och teman (vardagsdramer om förlorad kärlek med kvinnor i de centrala rollerna) föll inte dåtidens filmkritiker på läppen. Men precis som med Howard Hawks, John Ford och alla de andra filmarna vi idag betraktar som auteurer lyftes Sirks filmer fram av nördarna på franska filmtidningen Cahiérs du cinema på 1960-talet, och idag räknas han som den store melodrammästaren – en extremt formsäker regissör som subversivt ifrågasatte den amerikanska drömmen mitt under USAs gyllene men kvävande konformistiska femtiotal.

Allt That Heaven Allows – på svenska Morgondagen är vår – från 1955 är en av hans bästa filmer. Jane Wyman spelar Cary, en förmögen änka med två vuxna barn i New England, som blir förälskad i sin yngre trädgårdsmästare Ron, spelad av Rock Hudson. Ron är en fri själ som struntar i de sociala koderna och står utanför det hårt mallade och tråkiga medelklassliv Cary är fjättrad i. Men Carys barn och omgivning ser inte med nådiga ögon på hennes ogenerade klassresa nedåt, och kärleken blir både omöjlig och olycklig.

All That Heaven Allows innehåller alla Sirks formgrepp: genomtänkta bildkompositioner, färger så flödande starka att de nästan vibrerar, borgerlig tristess och omöjlig kärlek. Jane Wyman var nyskild från Ronald Reagan och i behov av en hit; Rock Hudson var öppet gay inom branschen men lanserade utåt fortfarande som en heterosexuell sexsymbol. Båda är strålande.

I bookleten till den sedvanlig lyxiga Criterion-utgåvan av All That Heaven Allows beskriver  Laura Mulvey hur Sirks filmer under senare tid använts för flera olika läsningar:

For the auteurists and structuralists of the 1960s, Sirk’s mastery of cinematic language transcended the working conditions of the Hollywood studio system; feminists reclaimed him as a director of melodrama, with his women protagonists and dramas of interiority, domestic space, and sexual desire; gay critics today see a camp subtext in his films with Hudson, in which ambiguous situations can be read as double entendre.

Sirk har varit inflytelserik för filmare så vitt skilda som Quentin Tarantino, John Waters och Pedro Almodovar. Längst gick två regissörer som inspirerades till egna filmer av All That Heaven Allows. Fassbinders kolsvarta Rädsla urholkar själen, om en tysk städerska i 60-årsåldern och en yngre gästarbetare från Marocko som blir kära, flyttar storyn till 1970-talets Västtyskland och skruvar upp rasismen och omvärldens hat till en av Fassbinders starkaste filmer. Och Todd Haynes som i mästerliga Far From Heaven går all in på Sirks formspråk när han skildrar hur ett till synes perfekt medelklasspar i 1950-talets Connecticut krackelerar när mannen (Dennis Quaid) inte kan hemlighålla sin homosexualitet och hans fru (Julianne Moore) börjar umgås med en svart man (Dennis Haysbert) till omvärldens hatiska skvaller.

Sirks filmer är mäktigast på duk men missa inte chansen i kväll!

Morgondagen är vår visas på SVT1 kl 22:45 i kväll.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel