Säsongspremiär i dag på Netflix

Orange Is the New Black känns mer jordnära i säsong 3

Det känns som att tredje säsongen av Orange is the New Black späder ut ångesten med mer humor än tidigare. Det har inte varit bara mörker tidigare, men nu är det mer knas och lättsamhet. Kanske är det för att vi nu lärt känna både fängelset och figurerna så pass att det finns mer utrymme för skämt utan att det förtar helheten. Men skämten är mer skämtiga, på något sätt. Det börjar nästan ta sig över i fängelse-sitcom lite då och då. Mer vardag mellan dramatiken.

Säsongspremiärens Mors dag-firande och mödrafokus lyckas balansera på känslosåsens kant och få plats med både smärta och lite dråpligheter.

Det är också mer verklighet och realism – saker får konsekvenser på ett sätt som känns rimligare än innan, både positiva och negativa. Skämten balanseras med att de lyckliga sluten verkar färre och färre och trådar knyts upp lite som att »okej, det där var fånigt, vi tar ner det på marken«. Tunnlar fylls igen, gömt knark avslöjas fortare, saker skiter sig, fängelset kanske måste stängas, kanske inte.

Säsongspremiärens Mors dag-firande och mödrafokus lyckas balansera på känslosåsens kant och få plats med både smärta och lite dråpligheter. Det blir väldigt konkret hur förflyttade kvinnorna är från sina liv när det blir lite extra påminnelse om att deras barn växer upp utan dem.

Piper fortsätter att vara minst intressant, men vi slipper numera Larry och då är det lättare att acceptera hennes närvaro. Jag förstår inte riktigt det här »du gjorde nåt vidrigt mot mig men hatet är lite hett« men visst, varsågoda.

Jobbigast att se är förstås Daya och Bennett, men det är ju inte som att det var realistiskt att det skulle bli särskilt bra där. Eller så hämtar de upp det och allt löser sig.

Orange is the new Black, säsong 3, har premiär på Netflix i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Vardagen med Tunna blå linjen

28 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Eric Saade gör en perfekt comeback

27 februari, 2021
Dokumentär

Så många magiska melodislingor i Bee Gees-dokun How Can You Mend a Broken Heart

27 februari, 2021
Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel