Tips

»Oooh… Hello!« Netflixpremiär för Kroll & Mulaneys Broadwaysuccé

En av höjdpunkterna på en resa till New York i höstas var att äntligen få gå på en äkta Broadway-show. Broadway! The Great White Way! Sång och dans! Hjärtskärande dramatik! Så vad valde jag att se på detta mitt första besök i det mytomspunna teaterdistriktet? Jo, en tvåmannashow med ett par komiker i trettioårsåldern som klär ut sig till dryga Upper West Side-gubbar i sjuttioårsåldern med fotriktiga skor, överdimensionerade Alan Alda-komplex och vanföreställningar om att fortfarande vara unga och hippa kulturmän. Jag såg Broadwayversionen av Oh, Hello.

Oh, Hello-gubbarna Gil Faizon och George St. Geegland har varit ett fenomen i tio-femton år vid det här laget. Nick Kroll och John Mulaney utvecklade karaktärerna på New York-klubbar som Rififi och i små kortfilmer innan de slog igenom stort i och med  Kroll Show, där de terroriserade kändisar i inslaget Too Much Tuna – ett succékoncept de tog med sig till Broadway.

Humorn i Oh, Hello är så superspecifik, smal och pepprad med obskyra referenser att jag aldrig hade trott att den skulle hamna på Broadway, spela för utsålda hus och förlängas månad efter månad tills ridån slutligen sänktes i vintras.

Jag måste erkänna att jag förvånades lite över att showen faktiskt hamnade på Broadway efter att först ha jobbat sig upp via diverse småteatrar i stan (och en vända i LA). Jag tycker såklart att Kroll och Mulaney är komiska genier och jag skrattade mig igenom hela föreställningen, men humorn i Oh, Hello är så superspecifik, smal och pepprad med obskyra referenser att jag aldrig hade trott att den skulle hamna på Broadway, spela för utsålda hus och förlängas månad efter månad tills ridån slutligen sänktes i vintras. Mycket i showen var bekant för fansen – duons fascination för kokain, Steely Dan, Zabar's och sig själva – och jag uppfattade tillräckligt mycket av de många referenserna för att roas kungligt, men min amerikanska kompis, uppvuxen i ett intellektuellt judiskt hem på Manhattan, som jag gick på showen med närmast avled av skratt.

Så med denna mini-brasklapp rekommenderar jag varmt att ni tar er an föreställningen, som nu har filmats och finns på Netflix. Och är man intresserad av en introduktion innan man ger sig på hela showen rekommenderar jag att gräva på YouTube, där det finns massor av gamla klipp från Kroll Show samt en hel kavalkad av Too Much Tuna-klipp med diverse kändisar som Martin Short, Chris Pratt – och Alan Alda himself.

Oh, Hello Broadway finns på Netflix.

Just nu på TVdags

Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Les demoiselles de Rochefort (1967)

11 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: bristande kommunikation & nakna normperfekta kroppar i Normala människor

9 augusti, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Blodet droppar i synd & skam-tyngda Miraklet

2 augusti, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: The Swimmer (1968)

28 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Grow tar dansk crime-tv tillbaka till täten

26 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michaela Coels mästerverk I May Destroy You

19 juli, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: Little Fugitive (1953)

14 juli, 2020
Tips

Underbart dålig stämning när Ziwe gisslar kollegor om rasism

13 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sandis skojdissningar av Gyles Brandreth i QI

12 juli, 2020
Tips

Damer i burar! Amy Sedaris i otippad hyllning av obskyr 60-talsrulle

7 juli, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Perry Mason-skådisguldet – Lithgow, Rhys & Maslany

5 juli, 2020
Streamingtips

Missa inte febriga »I May Destroy You« på HBO Nordic

2 juli, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel