Mer sammanhållet berättande i de nya filmerna

Ökad frekvens av nya Beck-filmer ger tätare och roligare intrigtrådar igen

Det vankas nya tider i Beck-världen. Åtta nya filmer, nummer 27–34 i ordningen sedan starten 1997. Mumma för fansen, som nu får något rejält att bita i efter den rumphuggna fjärde omgången från 2009–2010, som bestod av blott två filmer och som med något uppumpad budget båda ansågs höra hemma på bio.

Men ärligt talat – har inte Beck i Peter Habers och Mikael Persbrandts tolkning alltid känts bortkastade i en biosalong? Det är ju som klockan 21-underhållning på söndagskvällar i tv-soffan som filmer som Mannen med ikonerna, The Money Man, Flickan i jordkällaren och Den japanska shungamålningen alltid hört hemma. Att folket i distributionsledet till den nya omgången tänkt till och direkt startar med tv-sändning och streaming genom C More och Filmnet känns fullständigt logiskt och inte minst ärligt – om Beck funkar bäst i tv-soffan, låt oss då se filmerna direkt i tv-soffan. Hatten av för det beslutet.

Har inte Beck i Peter Habers och Mikael Persbrandts tolkning alltid känts bortkastade i en biosalong? Beslutet om C More- och Filmnet-premiärer känns logiskt och ärligt.

Inledande Beck – Rum 302, som hade premiär på nyårsdagen, är en tv-film i dess rätta bemärkelse, på både gott och ont. En ung kvinna hittas mördad på ett hotellrum vid Stureplan bokat i en vänstrande finansmans namn, men rätt snart leder misstankarna mot mannens son, en rätt klyschig och osympatisk stekare med förkärlek för kokain och omyndiga tjejer.

På polishuset har riksmordkommissionen Martin Beck och Gunvald Larsson fått en ny chef, porträtterad av Jonas Karlsson, som gärna vill vara delaktig i teamets arbete men vars ringa erfarenhet av praktiskt polisarbete snart leder till ett smärre förortsupplopp. Övriga i teamet är en blandning av nytt och gammalt där det främst kan konstateras att det är uppenbart att Oskar Bergman inte längre vill betraktas som en yngre förmåga i Becks och Gunvalds skugga, vilket lär skapa friktion längre fram. I övrigt kan noteras att Becks dotter Inger nu är tonårsmorsa och har börjat dejta en polis, Gunvald är för gammal för att hänga på Stureplan och Becks granne har flyttat upp till sin gamla lägenhet igen så att han åter kan gaffla på balkongen efter att i de senaste filmerna ha huserat en våning ner.

I övrigt är inte Rum 302 som fristående enhet så mycket att orda om, det är ett dussinfall i Beckfabriken, inte särskilt mycket action och långtifrån en minnesvärd mordintrig. Men vad jag däremot hoppas och tycker mig se positiva antydningar till är att den här femte säsongen bjuder på lite mer sammanhållet berättande över tid än senast, då de bägge biofilmerna (som släpptes med ett års mellanrum) var mer solitärer än del av en större gemenskap. Åtminstone viftas det här med ett antal begynnande intrigtrådar som den mer periodiska utgivningstakten (två filmer nu i januari, två i mars, och så likadant nästa år) borde ge utrymme att fortsätta nysta i, bland annat ett allt påtagligare ensamhetsspår i Becks och Gunvalds liv och hur åtminstone den äldre av dem nu snart borde nå slutet av sin karriär och hur den yngre av dem i sådant fall ska tackla det – för vem är i ärlighetens namn Gunvald Larsson utan Martin Beck som överordnad?

Här påbörjas intrigtrådar som den mer periodiska utgivningstakten borde ge utrymme att fortsätta nysta i, bland annat ett allt påtagligare ensamhetsspår i Becks och Gunvalds liv.

Jag undrar för övrigt hur komplicerat det är för teamet bakom Beck att hitta lämpliga skådespelare för alla roller, med tanke på hur omfattande serien nu är och hur många ansikten som hunnit dyka upp i olika huvud- eller biroller samt att det ju också finns en några år äldre filmserie att blanda ihop sina minnen med. I Rum 302 (och nästa film, med premiär på lördag, Familjen) står exempelvis Mårten Klingberg för regin, samme Klingberg som spelade polisen Nick i hela säsong två, och vem porträtterar i Rum 302 finansmannen Peter Ahre om inte självaste Benny Skacke från den gamla Beck-serien med Gösta Ekman i huvudrollen, det vill säga Niclas Hjulström, vars pappa Lennart Hjulström ju var Becks ärkefiende Gavling aka The Money Man i första säsongen, i vilken för övrigt Figge Norling porträtterade Benny Skacke i ett par av filmerna, som vid den tiden var gift med Tova Magnusson-Norling, som i Gösta Ekman-serien spelade Becks dotter…

Eller så kanske de inte bryr sig alls.

Beck – Rum 302 visas på C More och streamas på C More Play & Filmnet.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel