Tips

Office Hours med Tim Heidecker – kul & kaotisk karantänkultur

De senaste månaderna har man via sociala medier med skräckblandad förtjusning kunnat ta del av hur komiker, skådespelare, artister och andra uppmärksamhetstörstande personer i offentligheten hanterat coronakrisen, med allt vad den har inneburit av inställda jobb och ofrivillig isolering. Instagram och Twitter har på gott och ont blivit många underhållares enda utlopp under den här perioden, och de skämskuddiga konsekvenserna av detta är många och väldokumenterade, även om jag har viss sympati för folk som är vana vid, och har ett behov av, att möta sin publik och få bekräftelse. Vad tar man sig till när publiken, och kanske också levebrödet, försvinner över en natt?

Office Hours har på kort tid gått från en anspråkslös podd inspelad under arbetspauser på Tim & Erics kontor till en ambitiös produktion med gäster och upptåg, som numera direktsänds från Tims till studio ombyggda garage i Glendale

I vissa fall har den nya verkligheten lett till oväntade kreativa lösningar. Nöden är uppfinningarnas moder, och allt det där. Många med kontorsjobb har till exempel upptäckt att det trots allt är ganska enkelt och effektivt att jobba hemifrån och ha möten via Zoom. En person som verkligen förvandlat en kris till fantastisk underhållning är den ständigt produktive Tim Heidecker, vars talkshow Office Hours på kort tid gått från en anspråkslös podd inspelad under arbetspauser på Tim & Erics Abso Lutely-kontor – därav namnet – till en ambitiös produktion med gäster och upptåg, som numera direktsänds från Tims till studio ombyggda garage i Glendale. Denna expansion av programmet är en direkt följd av att de flesta tv- och filmproduktioner stått stilla sedan i mitten av mars – Tim hade precis kommit hem från en turné med sin humorpartner Eric Wareheim när LA införde sin lockdown, och Office Hours var det enda projekt som kunde fortskrida under rådande omständigheter (Beef House, duons träffsäkra sitcompastisch, var redan färdigklippt – den sändes av Adult Swim i våras).

Office Hours sänds ungefär en gång i veckan, och är – naturligtvis – såväl en podd som ett YouTube-program, med obligatoriskt bonusinnehåll på Patreon för hardcore-fans. Under drygt 90 minuter tar Tim emot samtal från tittare via Zoom, välkomnar gäster som John C. Reilly, Jenny Lewis, Thundercat och Jack Black, och roar publiken med diverse skojigheter – allt ackompanjerat av vapendragarna DJ Douggpound och Vic Berger, som likt besatta morning zoo-galningar strösslar bisarra ljudeffekter och andra klipp över hela föreställningen, ofta så till den milda grad att en irriterad Tim stänger av deras ljud.

Med anledning av allt som händer i USA just nu har Office Hours den senaste tiden också fått en bitvis politisk ton – man har bland annat gästats av representanter från CHAZ/CHOP i Seattle och företrädare för Black Socialists in America, och det pågår ständigt en konversation om det politiska läget i landet, med udden såklart riktad mot Trump. Med tanke på Tims och Vics tidigare alster känns denna utveckling av programmet både självklar och nödvändig.

Men framförallt är Office Hours roligt. Samspelet mellan Tim, Doug och Vic – »The Holy Trinity« – är oslagbart, och såväl de planerade humorinslagen (som klippet ovan med Tim Robinson från I Think You Should Leave, eller när Neil Hamburger ringer in och diskuterar för- och nackdelar med COVID-19) som de improviserade bitarna (ordvitsarna, bemötandet av publiken, gästerna) är en fröjd. Dessutom är det nästan alltid god och positiv stämning. Bara en sån sak!

Det senaste avsnittet är på många sätt representativt för hur ett typiskt avsnitt ser ut: man har ett fånigt tema (ett överdrivet pyntat förhandsfirande av nationaldagen 4 juli); ett par namnkunniga gäster (Larry Charles och en otroligt bra Megan Koester); en överanvänd ljudeffekt röstas bort av publiken; och Tim hamnar i en hätsk diskussion med ett Grateful Dead-fan. Med andra ord allt man kan önska sig av ett program som har mottot: »I like having fun… I like to laugh«.

Office Hours finns på YouTube och som podd.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Vem kan slå Tusse?

13 mars, 2021
Streamingtips

Ljuvliga High Fidelity lyckas både vara nutida & nostalgisk

12 mars, 2021
Intresseklubben Antecknar #78

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Outland och andra favoriter från 1981

12 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel