Recension

Obehagligast på tv just nu? The Handmaid's Tale säsong två fördjupar fascismen

Är det något det förflutnas förtryck lärt oss är det att det har sina brister, minst sagt. Verklighet eller fiktion, det spelar ingen större roll. Förtryck innebär alltid ett motstånd. Något som etablerades i säsong ett av The Handmaid's Tale och som, antar jag, kommer att blomma ut med full kraft i säsong två som har premiär på HBO Nordic i dag.

Här finns scener som frångår allt som har med konceptet underhållning att göra, och som i stället lägger sig som ett kedjetäcke av ångest över bröstet.

Säsongen inleds på sedvanligt obehagligt manér, eller kanske till och med värre än vad säsong ett någonsin var. Jag ska inte avslöja mer än att tårar kommer att fällas, händer hållas och … brännas. Man förs snabbt tillbaka till den mörka värld där June Osborne lever, eller kanske mer överlever. En direkt fortsättning av förra säsongen, ni minns kanske att June blev bortförd i en svart bil av svartklädda män?

Det bästa med de två avsnitt jag sett är hur serien utvecklar den fascistiska värld som tidigare gestaltas. Hur förtrycket fördjupas och breddas. Även om man tidigare kunnat dra generöst med liknelser mellan den dystopiska framtid som The Handmaid's Tale utspelar sig i och nazisternas Tyskland under andra världskriget, är det inte längre bara liknelser. The Handmaid's Tale säsong två är mer ett försök till att förklara ondska. Helt enkelt en demonstration av hur ett förtryckt samhälle uppstår. Avhumanisering av homosexuella, rädslan för det intellektuella, begränsandet av tankar/åsikter och ett Goebbelskt kontrollerande av media och kultur. En framtid som hånar utveckling/framåtanda och istället tillber »lagen« och en allsmäktig Gud. En framtid fylld av rädsla och tuktande. Att lyda är att vara.

Här finns scener som frångår allt som har med konceptet underhållning att göra, och som i stället lägger sig som ett kedjetäcke av ångest över bröstet. Men även scener som överbelamras av en desperat livslust och revanschlust. Bland annat en sexscen som, i kontrast till det asexuella samhälle The Handmaid's Tale utspelar sig i, nästan känns som ett brandtal i sig.

Kjell skrev häromdagen om The Handmaid's Tale och beskriver den som »en högerkristen Trump-konsekvens av dagens USA«. Och visst, serien drar utvecklingen till sin spets, men ändå känns den så nära nutiden. Är det avsaknaden av humor kanske? Det seriösa, antika, sättet att utöva kontroll på. Det högtidliga Gamla testamentet-aktiga sätt som straffen rituellt utförs på? På många sätt är The Handmaid's Tale en varning. Ett nyttigt förebådande som förverkligar det som i muntligt teoretiskt utförande bara setts som allt för otroligt. Som Science fiction. The Handmaid's Tale känns realistisk. Hade det inte varit för det magiskt snygga fotot och en ljudläggning som gjord för att bli en playlist på Spotify så hade man tvekat innan man påbörjade ett nytt avsnitt…

Annars känns det mesta igen, ett fåtal nya karaktärer introduceras, men fokus ligger fortfarande på June – Elisabeth Moss-fixen för i år är säkrad – som perfekt hoppar mellan säker upproriskhet och mer realistisk återhållsamhet. I en värld av maktlöshet ger hon hoppet ett ansikte, alltid på gränsen till överspel, precis som det ska vara.

The Handmaid's Tale har premiär på HBO Nordic i dag.

 

 

 

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Sharon Horgan-aktiga Ida Elise Broch i Home for Christmas

8 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Mycket mellanmjölk men ändå mysig Så mycket bättre-final

7 december, 2019
Säsongspremiär

Benlöse Ivar på äventyr i Ryssland när Vikings ska få ett avslut

5 december, 2019
TVdags blickar tillbaka på 2010-talet

2010-talet gav oss några alldeles utsökta äktenskapsdraman

3 december, 2019
Kommentar

The Irishman föryngrar ansikten digitalt, men glömmer bort allt det andra

2 december, 2019
Kommentar

Ken Burns Countrymusikens historia på SVT Play – men se den inte!

1 december, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Ray Donovans eviga dödsdans

1 december, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Är Magnus 1 eller 5? TVdags splittrat efter Så mycket bättre

30 november, 2019
Recension

Julen i fara i årets julkalender Panik i tomteverkstan

30 november, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: The Irishman-aktuella dekoratören Regina Graves

28 november, 2019
Gruppdiskussion

Gaslighting & spagettivästern: The Walking Dead-cirkelns säsongsreflektioner efter vinterfinalen

28 november, 2019
Kommentar

Melodifestivalen 2020: Dags för en kvinna att vinna!

26 november, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel