Recension

Nya Formel 1-serien på Netflix – en ointressant upputsad fasad

Betyg 1 av 5

En av de bästa dokumentärerna på senare år är Senna från 2010 om Formel 1-föraren Ayrton Sennas liv och öde. Nu kommer samma producent med en dokumentärserie om Formel 1. Serien med den lite motorsportklyschiga titeln Formula 1: Drive to Survive har premiär på Netflix i dag. Ett stort minus på förhand är att både Mercedes och Ferrari tackade nej till att vara med. Därför handlar inte heller serien om titelkampen eller tävlingen. Formula 1: Drive to Survive består av ett antal nedslag hos olika stall och förare under säsongen 2018.

Att lura döden-vinkeln känns inte lika spännande och aktuellt i en dokumentär om dagens Formel 1-cirkus. Därför lyckas man heller aldrig gå ner på djupet av uttrycket »drive to survive«.

De flesta spelfilmer och dokumentärer om Formel 1 snuddar vid samma tema och vinkel, att döden alltid lurar bakom hörnet. Formel 1 är en dödskamp. På 1970-talet sa man att förarna åkte runt i rullande likkistor. Säkerheten är mycket bättre i dag och sporten är helt annorlunda. Dödsolyckorna är färre. Att lura döden-vinkeln känns inte lika spännande och aktuellt i en dokumentär om dagens Formel 1-cirkus. Därför lyckas man heller aldrig gå ner på djupet uttrycket »drive to survive«. Det blir aldrig mer än den återkommande repliken »you have to be a stubborn to be in this sport«, som aldrig utvecklas. »Survive« i dag handlar snarare om ekonomisk överlevnad. Det temat snuddar man vid några gånger och då blir det lite intressant.

Men här byter infallsvinklarna ständigt perspektiv. Serien saknar både drama eller intrig som engagerar eller intresserar. Istället hoppar man runt mellan förare och stall utan att ha något återkommande tema eller någon röd tråd. Den enda gången det bränner till är när det handlar om Force India-stallet. En stallägare som är internationellt efterlyst efter att hans flygbolag gick i konkurs och två förare som konkurrerar om det återstående kontraktet kommande säsong. Ägaren Vijay Mallya är den enda i den här serien som har lite karisma. Hade kunnat tänka mig serie om bara det stallet.

Gå inte på säljsnacket »from the makers of Senna«. Detta är något annat. Asif Kapidia, som regisserade Senna och Amy, är inte involverad här.

I dokumentärer om äldre tider skildras ofta Formel 1-förare som rockstjärnor med glamourstatus. Det är lätt att romantisera den tiden. På fritiden låg förarna vid en swimmingpool med en drink i handen. I den här serien kör de fyspass på en motionscykel och porträtteras som hårda, seriösa idrottsmän. Dörren till de innersta rummen står inte ens på glänt här. Det är en ointressant upputsad fasad vi ser.

Det här är något helt annat än Senna. Senna funkade både för den dokumentärintresserade och för Formel 1-nörden. Det här är tyvärr ett hastverk, några snygga bildkollage från tävlingarna räddar inte mycket. Gå inte på säljsnacket »from the makers of Senna«. Detta är något annat. Asif Kapidia, som regisserade Senna och Amy, är inte involverad här.

Det finns så många andra bättre dokumentärer eller filmer att värma upp med inför Formel 1-säsongen 2019. Dokumentären Williams om Williamsstallet, som också finns på Netflix, är ett bättre och djupare personporträtt på hur livet i Formel 1-världen ser ut. På Viaplay finns gamla lopp och säsongssammanfattningar upplagda. Utöver det finns Rush från 2013, Ronnie Peterson-dokumentären eller den utmärkta dokumentären 1: Life on a limit från 2013 att se.

Formula 1: Drive to Survive har premiär på Netflix i dag. Formel 1-säsongen 2019 startar den 17 mars och sänds på Viasat motor och Viaplay.

Just nu på TVdags

Recension

Netflix Living with Yourself är lättviktig & mångbottnad på samma gång

18 oktober, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Joker, Succession & mycket mer

17 oktober, 2019
Säsongspremiär

Keeping Faith tillbaka på C More! »Varje bildruta utsökt komponerad«

16 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Korrupta snutar, korrumperade samurajsjälar & Kanda-skotrar

15 oktober, 2019
Streamingtips

Dplay-måstetittning: Spielbergs & Gibneys hat-dokumentär Why We Hate

14 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Unbelievable – en feministisk triumf när vi behöver den

13 oktober, 2019
Premiär

Älska mig: Josephine + Sverrir = bäst

12 oktober, 2019
Intresseklubben Antecknar #65

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Death to Smoochy & Funny Bones

9 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Basket, bokmalar & blodsband

8 oktober, 2019
Recension

Tv-comeback för svinig Richard Gere i politiska dramat MotherFatherSon

8 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Fortsatt stjärnfest i allt sjukare Goliath

6 oktober, 2019
Musiktips

Se Ane Bruns cover-spelning Leave Me Breathless »live« på bio

5 oktober, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel