Streamingtips

Nya Emma slår sig in på topp fem-listan av Austen-filmatiseringar

Det är en allmänt erkänd sanning att »instagramtårta« inte bör tolkas som ett positivt omdöme. Åtminstone inte när ordet förekommer i en recension i Svenska Dagbladet. Vackert att titta på, tycker recensenten om 2020 års Emma. (notera punkten i filmens titel), men det saknas »substans« och »självständighet«. Något liknande är DN inne på: visuell fest och arrangerade bilder – på bekostnad av den betydelsebärande dialogen, lyder den djupt orättvisa domen.

Missförstå mig inte: Jag är den första att uppskatta ett habilt period drama för tv med halvfula brittiska skådisar som framför Jane Austens dialoger direkt ur förlagorna medan de dansar menuett i empirekläder hämtade ur BBC:s kostymförråd. Man vet vad man får och det är greatness. Framför allt är tv-adaptationerna av Austen nästan alltid bättre än de påkostade storfilmerna som i regel komprimeras och/eller anpassas till en amerikansk publik genom att casta amerikanska skådespelare och hitta på egna, motbjudande slut (Stolthet och fördom 2005: jag tittar på dig).

Jag är den första att uppskatta ett habilt period drama för tv med halvfula brittiska skådisar som framför Austens dialoger direkt ur förlagorna medan de dansar menuett i empirekläder hämtade ur BBC:s kostymförråd.

Men, till skillnad från mertalet tv-adaptationer samt långfilmen Emma från 1996 (med bland andra Gwyneth Paltrow , Toni Colette och Ewan McGregor), menar jag att Autumn de Wildes Emma. kvalar in på topp 5-listan över de de bästa Austen-adaptationer som gjorts. Inte sedan 1995, som gav oss den oöverträffade Stolthet och fördom, Ang Lees Förnuft och känslaÖvertalning samt Clueless har jag njutit så mycket av Austen. Och detta just för 2020 års Emma., likt Clueless, förstår att betona yta, humor – och kostym.

clueless
Cher i ikonisk, datamatchad gul dräkt

emma

För Emma är framför allt en komedi – det är så denna berättelse blir begriplig. En komedi vars hjältinna är en oantastlig högstadiemobbare som alla vill ha och va i en trång liten värld av underförstådd status. Så fåfäng och självupptagen att hon tar sig rätten att förstöra andra människors liv genom ansvarslös matchmaking (till och med Austens samtid hade svårt för denna gestalt).

Liksom Amy Heckerling i Clueless tar sig regissören Autumn de Wilde an Emma genom grepp från klassisk screwball. Scenen: Highbury, en uttråkad liten by där alla vet sin plats i kyrkan och lott i livet. Hur absurt detta liv är slås fast i de inledande scenerna som visar diverse »footmen« som piruetterar kring Emmas gods med skärmar och teserviser. Highbury skildras som ett utsökt dockskåp. Färgpaletten i pastell, kostymen uppenbart satsig, intressant och dyr. Den stiliserade inramningen hyllar skönhet, men gör sig samtidigt lustig över Emma och hennes värld.

Emma. går det roliga alltså inte bara ut på att visa upp löjliga personer, utan också på att visa upp hur ett löjligt system får folk att bete sig löjligt. Faktiskt är det ett smart sätt att hantera en berättelse som kräver att dess mottagare glatt köper all systembevarande social kontroll genom att fnysa åt uppkomlingar, skratta åt kärlekskranka flickor och förskräckas över »zigenare« (jo du läste rätt).

tavla
Queen Bee i dockskåpet.

Liksom miljö, kostym och foto, skruvas och stiliseras skådespeleriet för komisk effekt. 2020 års Emma med sina blonda kruslockar, porslinshy, svala röst och fascinerande kantiga ansikte är riktig mobbare. Hon görs av Anya Taylor Joy, en oupphörligt intressant skådespelare som är det stora utropstecknet i en av 2010-talets bästa skräckfilmer (The Witch), samt exempel på hur en riktigt bra skådespelarprestation kan få publiken att tro att en effektsökande film som Split har någon sorts budskap.

Emmas skyddsling och nya bästisförälskelse Harriet Smith får i Emma. sin kanske bästa tolkning hittills: dvs. en som inte mest går ut på att dra hem poänger på hur någon kan vara så »clueless«. Mia Goths tolkning av Harriet är forfarande rolig, men även ett sammansatt porträtt av en person i underläge som till slut står upp för sig själv.


Hariett dånar på soffan efter påfrestande möte med »zigenare«.

Bill Nighy är ljuvlig som Emmas pappa, den välmente hypokondrikern Mr Woodhouse som är rädd för snö, och Miranda Hart som den pladdrande Miss Bates – herregud vad hon är rolig.

trio
Mr Woodhouse dricker te med Miss och Mrs Bates.

Däremot kan man fråga sig varför man har använt två skådespelare som har exakt likadana öron för två andra viktiga roller. Byns vilt gestikulerande präst Mr Elton och sprätten Frank Churchill spelas av Josh O'Connor (Prins Charles i The Crown) och Callum Turner (Anatole Kuragin i Krig och fred). Fram till Emma. trodde jag att de var samma person.

två m'n

Det finns förstås många, många, många fler personer i Emma. som skulle ha förtjänat ett omnämnande. I kort och orättvis sammanfattning kan intrigen i Austens roman sägas bestå av en serie förvecklingar som inbegriper en massa färgstarka bifigurer. Så småningom tillåter förvecklingarna byns Queen Bee Emma att utvecklas som människa och inta den plats som är förutbestämd åt henne genom hennes börd, förmögenhet, utseende och talanger. Som belöning för att Emma inser sina egna fel och misstag och rättar till dem, parar Austen i en freudiansk och lätt oengagerande twist ihop henne med den 16 år äldre svågern Mr Knightley som har känt henne sedan hon var barn och hela boken igenom har kritiserat och uppfostrat henne. Slut.

Utifrån detta grundmaterial kan man som filmskapare såklart göra lite olika val. Här får Emmas rival Jane Fairfax som står inför det hemska ödet att kanske behöva tjäna sina egna pengar inte särskilt mycket utrymme. Möjligen ett klokt val, även om det gör historien mellan henne och Frank Churchill rätt poänglös. Ett avgjort klokt val är dock återuppfinnandet av Mr Knightley som framtidens Austen-man.

Eftersom jag inte visste vem Johnny Flynn var innan jag såg Emma hade jag först lite svårt att förstå denna geniala rollbesättning utan undrade liksom vem som helst varför det inte som vanligt är en lång, mörk, stiligt åldrad variant på Mr Darcy som spelar Mr Knightley.

mr knightley
Exhibit A, B och C, med samtidens Mr Knightley (Johnny Flynn) längst ner i högra hörnet.

Johnny Flynns Mr Knightley är inte en självklar förste älskare-typ. I stället är han sårbar och sensuell på ett sätt som vi inte brukar se i Austen-filmatiseringar. I en omtalad scen (en spegling av kostymfilmhistoriens tusentals korsett-scener?) skildras hur en naken Mr Knightley steg för steg kläs på av sin betjänt. I en annan är han så sinnesrörd att han måste lägga sig på golvet. Trots att Mr Knightley mer än någonsin är berättelsens riktmärke för moral och empati, är han långt från perfekt och har egna issues att lösa. Till exempel behöver han ge upp sin manliga autonomi och lära sig förstå kvinnlig vänskap.

I stället lyckas Emma. kombinera underbar humor och slående estetik med återskapandet av en universell berättelse för instagramgenerationen och alla andra.

Hade inte Autumn de Wilde genom dynamiken Emma–Knightley–Harriet lyckats föra in en dimension av sann vänskap och kärlek – sådan som innebär eftergifter som faktiskt kostar någonting för en själv  – hade kanske filmens glossiga yta kanske blivit på bekostnad av någonting annat (även om jag vill påpeka att ytan i sig gör filmen sevärd). I stället lyckas Emma. kombinera underbar humor och slående estetik med återskapandet av en universell berättelse för instagramgenerationen och alla andra.

Vill man förhöja sin filmupplevelse ytterligare kan man se klippet nedan där Mr Knightley tillsammans med Laura Marling uppträder i youtube-genren »stämsång bland växter".

Emma. finns som en av de första biofilmerna som släpps direkt för hyr-streaming tillgänglig via Viaplay och SF Anytime för priset av en och en halv biobiljett.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Det tunga vemodsregnet i Better Things

29 mars, 2020
Liveteater

Moment:teater live-streamar sin episka »Inspektionen 2020« på Youtube i kväll!

28 mars, 2020
Klipp

Lär dig korrekt handtvättning med Washmen

28 mars, 2020
Nyhet

SVT:s nya satsning Sällskap med SVT1 triggar nostalginerven

27 mars, 2020
Klipp

Uppfriskande klipp i väntan på bättre tider – Karantän-tv (tis 24 mar)

24 mars, 2020
Tips

Ny podd: Välkommen till Salong 3!

24 mars, 2020
Säsongspremiär

Trädgårdstider är precis vad vi behöver under motvindsvåren 2020

24 mars, 2020
Klipp

Uppfriskande klipp i väntan på bättre tider – Karantän-tv (mån 23 mar)

23 mars, 2020
Klipp

Uppfriskande klipp i väntan på bättre tider – Karantän-tv (sön 22 mar)

22 mars, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Breaking Bad och Better Call Saul blir ett

22 mars, 2020
Klipp

Uppfriskande klipp i väntan på bättre tider – Karantän-tv (lör 21 mar)

21 mars, 2020
Streamingtips

Nya Emma slår sig in på topp fem-listan av Austen-filmatiseringar

20 mars, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel