Recension

Ny Bloodline-säsong – spänningen trappas upp

Jesus christ, it’s all about Danny still? He won’t go away.

Meg Rayburns (Linda Cardellini) replik redan i andra avsnittet framstår som en nästan onödigt tydlig metakommentar till det man som tittare redan upptäckt och insett även så här tidigt i den andra säsongen av Bloodline. Japp, serien om familjen Rayburn kommer även i fortsättningen i väldigt hög utsträckning kretsa kring den strulige, manipulative och kriminelle återvändaren Danny (Ben Medlensohn). Han finns där i tillbakablickar och som plötsligt hånande hjärnspöke i en bils baksäte. Hans gener finns i sonen Nolan, som anlände i slutet av första säsongen, och Dannys förflutna manifesteras i före detta flickvänner och tidigare kumpaner som börjar dyka upp och ifrågasätta vad som egentligen hände den där natten när Danny dog.

Hur mycket de övriga syskonen – Meg, Kevin och John – än försöker så kan de inte sticka i väg eller gå vidare. Danny har blivit spöket de förgäves flyr från. Meg har gjort det bokstavligt och sitter på det nya jobbet på den flashiga advokatbyrån i New York, men även de båda bröderna som är kvar i det potentiella paradiset Florida Keys gör sitt bästa för att slippa tänka och minnas. Kevin drar in allt vitt pulver han kan i systemet för att glömma. Polisen John gräver ned sig i jobb och ställer upp i sheriffvalet.

 Kyle Chandler får större utrymme att än en gång visa att han är överlägset bäst just nu på att spela den medelålders medelamerikanske medelmannen: lite grovhugget snygg, lite ruffig, ständigt i kamp med demonerna

Men – det spelar ingen roll vilken metod de använder. Allt som syskonen Rayburn gör görs alltjämt i relation till brodern. Deras skuld i hans död äter dem inifrån samtidigt som trycket utifrån ökar. På så sätt är Netflix andra säsong av Bloodline en nästan ännu mer påträngande becksvart studie i en familjs sönderfall än den första säsongen.

I säsong två är det verkligen också en hel familj det handlar om. Första säsongen var emellanåt så mycket den australiske veteranen Mendelsohns helt osannolikt välspelade enmansshow att alla övriga karaktärer och skådespelare oundvikligt hamnade i skymundan. Ansvaret fördelas mer jämnt i i den andra säsongen, vilket inte är så dumt, även om det emellanåt känns som att man försöker kompensera Mendelsohns minskade utrymme med att i stället pumpa in nya karaktärer och handlingstrådar.

Samtidigt spetsar nytillskott som John Leguizamo (en gammal favorit) och Andrea Riseborough verkligen till spelet och handlingen och tvingar den ordinarie ensemblen att övertyga än mer. Linda Cardellini skildrar Megs nojiga norrflytt med en nervig desperation, som att hon hela tiden vet att hon ändå borde vara hemma och hon vet att det är där hon oundvikligt till slut kommer hamna. Norbert Leo Butz gör den dumsnälle, naive lillebrorsan Kevin med ett slags blödig förbättringsvilja – han vill göra rätt, men hamnar fel mest hela tiden.

Men framför allt får Kyle Chandler (som John) större utrymme att än en gång visa att han är överlägset bäst just nu på att spela den medelålders medelamerikanske medelmannen: lite grovhugget snygg, lite ruffig, ständigt i kamp med demonerna. Dessutom funkar hans klassiskt manliga filmstjärnelook väldigt bra ihop med den jagade blick och sandpappriga inte-sovit-en-blund-skäggstubb som oundvikligt kommer som en följd av flykten undan spöket.

Tillsammans med den osannolika miljön – sällan känns själsligt mörker så påtagligt som när det tränger sig in på en strand som nyss var solig – gör skådespeleriet att Bloodline fortsätter den här ganska ovanliga kombinationen av thriller och ödesmättat familjedrama att vara krypande spännande.

Den andra säsongen av Bloodline har premiär på Netflix i dag.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kate Mara som sexförbrytare i »A Teacher«

22 november, 2020
Recension

Saint Maud borde helgonförklaras – eller åtminstone kultförklaras

20 november, 2020
Säsongspremiär

Dags för 1980-talet när The Crown är tillbaka på Netflix

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Kjellman & Brynolfsson i »Kärlek & anarki«

15 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: hockey-hatkärleken i »Björnstad«

8 november, 2020
Recension

Beck – undercover: en medioker krimstory men med nya pusselbitar i Beck-universumet

6 november, 2020
Streamingtips

Äntligen! Nu finns Cityakuten på C More

2 november, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »Ministern« på SVT är ett unikum

1 november, 2020
Recension

Nu på Viaplay! Josephine Bornebusch jobbiga & välspelade social distansering-drama Orca

30 oktober, 2020
Intresseklubben Antecknar #75

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Lifeforce

29 oktober, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för The Undoing – Kidman & Grant i välgjord men grund whodunnit

26 oktober, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Genial svensk tv-humor i »Premiärdatum oklart«

25 oktober, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel