Streamingtips

Nu på Netflix – mardrömslika män manipulerar i både You & Dirty John

Psykopatiska män som manipulerar kvinnor, det är inte tv-serier jag automatiskt tänker att jag ska se. I stället suckar jag tyst inombords, inte för att den här typen av historier inte har verklighetsförankring, för det har de ju tyvärr, men för jag får bilder av dåliga B-filmer eller trista kriminaldrama-avsnitt framför näthinnan. Trots detta har jag nu diskat av två serier med detta tema på några veckor och måste erkänna att det har varit både hisnande, gripande och ont om suckar.

Även om Dirty John som helhet känns mer verklighetsbaserad, så är det You, trots en del orealistiska ingredienser och såpig karaktär, som har mest att berätta

Det var inte när uppgifterna att 20 miljoner personer redan streamat Netflix You som jag tänkt att jag skulle ta en titt, utan först när en vän entusiastiskt undrade om jag tittat. När det gäller Dirty John, också på Netflix, var det naturligtvis Connie Britton (Nashville) som fick mig att ändå vilja ta en titt. Och nu är det ändå 2019, det görs otroligt mycket bra tv, så varför inte också om detta trots allt relevanta ämne.

You pilot
Penn Bagley och Elizabeth Lail i You.

»Everything I do, I do it for you.« Det är ursäkten, om än inte den faktiska förklaringen, till att bokhandlaren Joe Goldberg (Penn Bagley från Gossip Girl) förföljer, manipulerar och gör allt för att han och författarstudenten Guinevere Beck (Elizabeth Lail sedd i Once Upon a Time) ska bli ett lyckligt par. I Dirty John är det egna rationaliserandes mer oklart, men pengar, makt och att det på något sätt är hans självklara rättighet, är nog vad som får John Meehan (Eric Bana) att charma, gifta sig och sedan terrorisera affärskvinnan Debra Newell (Connie Britton). 

Att Penn Bagley gick ut och bad kvinnor att inte vara förtjusta i hans rollfigur var ytterligare en anledning till att jag inte ville titta. En psykopat som görs sympatisk? Men nej, med detta hade jag inga problem. Visst Joe anstränger sig för att vara den perfekta pojkvännen, men det är ganska obehagligt med en person som på något sätt utplånar sig själv, vars hela existens kretsar kring någon annan. Han har inget eget liv samtidigt som det han gör är fullständigt självcentrerat. 

You Shay
Shay Mitchell som Becks inte helt vänskapliga vän Peach Salinger i You.

Historien byggs upp kring Joe, det är honom vi främst får följa, men det hindrar inte You från att berätta intressant om relationer. Det handlar om vänskapsförbindelser som inte alltid är hälsosamma, om medberoende och om en ung kvinna som är ganska osäker på sig själv och på sitt värde. Medan Joe skiftar mellan att vara just den perfekte pojkvännen och mardrömslika psykopaten, så är Beck precis där i mitten. Hon ter sig som en ganska vanlig, trots att hon är utvald.

Hon är tjejen som väljer fel pojkvänner, fel vänner, hon som drömmer om att vara någon annan. Kanske, inser man, spelar Beck också en roll och kan också vara manipulativ. Och vad händer när man bryr sig för mycket om vad andra tycker och för lite om sitt eget jag? Beck och Joe är kanske ganska lika på ett sätt (förutom att Joe är psykopat då), osäkra och masochistiskt självcentrerade. De behöver båda andra personer för att validera sig själva.

Dirty John
Eric Bana och Connie Britton i första avsnittet av Dirty John då allt bara var fantastiskt.

En annan anledning till att jag såg klart seriens tio avsnitt på några kvällar är att Greg Berlanti (Riverdale) och Sera Gamble (Supernatural) gjort sin serie smått beroendeframkallande på det sätt de så effektivt berättar sin historia, med ständiga överraskningar och vändningar. Att se Shay Mitchell, präktiga Emily i Pretty Little Liars, spela allt annat än snäll och omtänksam är en gåva också.

Med Dirty John, som bygger på verkliga händelser först presenterade i LA times och Christopher Goffards podcast med samma namn, lyckas inte Alexandra Cunningham (Desperate Housewives) lika väl med berättandet. En historia där trovärdigheten bygger på att förstå psykologin, blir det något ryckiga berättandet en nackdel. (Det tog mig fem avsnitt att förstå att det fanns en son och en systerson, jag trodde de var en och samma.) Det känns oklart varför döttrarna redan från början fattar avsky mot John. En nyanserad misstänksamhet hade verkat mer realistisk. Och varför gifter sig en förmögen kvinna utan äktenskapsförord, speciellt en som varit gift tre gånger tidigare? Man förstår inte John heller så väl. Jovisst får vi tillbakablickar som förklarar, men vad driver honom, vad vill han ha? Det förblir oklart och igen gör att historien inte riktigt håller ihop. 

Dirty John Julie Garner
Julia Garner spelar Debra Newalls dotter Terra i Dirty John.

Det är inte svårt att förstå att Britton återigen blir Golden Globe-nominerad dock. Hon gör ett elegant, sårbart och återhållsamt porträtt av en kvinna som vill bli älskad och inte vara ensam. Jag som inte sett Ozark tyckte det var kul att se Julia Garner i en annan roll, där hon framstår helt annorlunda, än den i The Americans.

Även om Dirty John som helhet har mer verklighetsförankring, så är det You, trots en del orealistiska ingredienser och såpig karaktär, som har mest att berätta plus att den som sagt är svår att sluta titta på.

You och Dirty John finns båda på Netflix.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Succession-säsongsfinalen, vad annars?

20 oktober, 2019
TVdags betygsätter tolkningarna

Petra & Orup bäst i kvällens Så mycket bättre-premiär

19 oktober, 2019
Recension

Netflix Living with Yourself är lättviktig & mångbottnad på samma gång

18 oktober, 2019
Pop Culture Confidential

I veckans podd: Joker, Succession & mycket mer

17 oktober, 2019
Säsongspremiär

Keeping Faith tillbaka på C More! »Varje bildruta utsökt komponerad«

16 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Korrupta snutar, korrumperade samurajsjälar & Kanda-skotrar

15 oktober, 2019
Streamingtips

Dplay-måstetittning: Spielbergs & Gibneys hat-dokumentär Why We Hate

14 oktober, 2019
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Unbelievable – en feministisk triumf när vi behöver den

13 oktober, 2019
Premiär

Älska mig: Josephine + Sverrir = bäst

12 oktober, 2019
Intresseklubben Antecknar #65

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Death to Smoochy & Funny Bones

9 oktober, 2019
Veckans streamingpremiärer

Premiärsammanfattning: Basket, bokmalar & blodsband

8 oktober, 2019
Recension

Tv-comeback för svinig Richard Gere i politiska dramat MotherFatherSon

8 oktober, 2019

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel