Recension

Nu på C More: Gemenskap, intolerans & känslomässigt kaos i Vida

Betyg 4 av 5

Sorg, lusta och allmänt känslomässigt kaos är vad vi möter när systrarna Emma (Mishel Prada) och Lyn (Melissa Barrera Martinez) återvänder till barndomshemmet i östra Los Angles efter att deras mamma dött och lämnat mer än en överraskning efter sig.

Rädslan verkar vara överhängande hos många i serien – rädslan för att vara ensam eller för den man är, rädslan för förnyelse och förändring eller för det förflutna.

Lyn är den hopplösa, oansvariga lillasystern, naiv och manipulativ samtidigt samt med värsta bekräftelsebehovet vilket manifesteras i ett dysfunktionellt förhållande med en man som nog mest gillar henne för att hon är så vacker. Emma är hennes motsats, den praktiska och till synes känslokalla storasystern som resolut tar hand om det som måste tas hand om. Systrarna har inte någon vidare relation, men båda verkar smått oförmögna att sörja sin mamma. Sex blir ett sätt att inte hantera känslorna och i Vida blir dessa scener som så ofta nu för tiden, inte bara om två personer som får ihop det, utan ett medel att beskriva något om kvinnorna såväl som männen, en pusselbit i deras berättelse.

Hemkomsten till de mexikansk-amerikanska grannskapet ses inte med blida ögon av alla. Om man lämnat området är man en gringo, eller nån som vill bli som dem fastän man aldrig kan. Vida berättar om en kultur och gemenskap men också om motstånd och intolerans. Allt ska vara som det alltid varit. Rädslan verkar vara överhängande hos många av karaktärerna i serien – rädslan för att vara ensam eller för den man är, rädslan för förnyelse och förändring eller för det förflutna – och oviljan att konfrontera, hantera och bearbeta allt man är rädd för.

Serien som är i sex avsnitt är skapad av Tanya Saracho. Hon är född i Mexico, delade sin uppväxt mellan Mexico och Texas, men flyttade till Chicago efter college där hon blev pjäsförfattare innan hon 2012 fick chans att börja skriva och producera för TV. HBO:s Looking och senare ABC:s How to Get Away with Murder står på meritlistan. Vida visades på amerikanska Starz i maj i år och här har de en hit. Berättelsen om den vilsna Lyn och den avtrubbade Emma med deras inre såväl som yttre känslostormar är smått oemotståndlig och det är det inte bara jag som tycker. En säsong 2 är utlovad.

Vida finns på C More.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Netflix Snowpiercer – perfekt i coronakrisen

31 maj, 2020
Streamingtips

Kolla in Jonas Strandbergs nya doku Somewhere in the Crowd There's You

27 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Michelle Dockerys »vad fan är det som händer?«-blick

24 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Chick Flick Fix: Pretty in Pink

18 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penny Dreadful-uppföljaren ett oväntat storverk

17 maj, 2020
Essä

Långläsning: Petra Werner gör en djupdykning i tidig svensk tv

16 maj, 2020
Recension

HBO Nordic-premiär för Greenaway- & The Favourite-doftande The Great

16 maj, 2020
Podcast

Nytt avsnitt av Salong 3: pausunderhållning

16 maj, 2020
Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

15 maj, 2020
Recension

Eva Green utomjordiskt bra i habila astronaut-rullen Proxima

15 maj, 2020
Recension

Amazons Tales from the Loop smärtar, tröstar & filosoferar

12 maj, 2020
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Penelope Wilton & Ricky Gervais på parkbänken i After Life

10 maj, 2020

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel